Waarom ik? Zingen en dansen tegen pesten

Basisschool Reynaerdijn uit Stekene heeft een stevige musicaltraditie. Ze regisseerden al meer dan 25 jaar musicals. Dit jaar presenteerden ze de zelfgeschreven musical Waarom ik. Dramadocent Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven zorgde voor de artistieke ondersteuning.

Dit jaar wilden we ons anti-pestproject pestgedrag kenbaar en bespreekbaar maken, pesten voorkomen en elk kind in de klasgroep versterken’, vertelt Gino Van Campenhout, leerkracht van het 6de leerjaar. ‘Daarom schreven we een verhaal over een meisje dat in een nieuwe school terecht komt. Ze wil graag meezingen in de schoolband, maar wordt niet aanvaardt. Een herkenbaar thema.’

Hoewel vooral de zesdeklassers een hoofdrol speelden in de musical, werd de hele school betrokken omdat er in alle klassen rond het anti-pestproject werd gewerkt.

Veel talenten!

De leerlingen kregen een ruime inbreng: ze schreven mee aan het verhaal, brachten ideeën aan tijdens de repetitie, hielpen mee met techniek, decor en kledij, zongen live, speelden piano, maakten de affiche en bedachten danspassen. Hun rol bij de musical werd dus ingevuld volgens hun eigen creativiteit. En er zijn weer heel wat nieuwe talenten ontdekt!’, besluit Gino.

Expertise van buitenaf

Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven gaf drama- en zanglessen en hielp de leerlingen met het overwinnen van hun angst om op het podium te staan. Tijdens extra lessen zang leerde hij de leerlingen stemtechniek om beter te kunnen zingen. Tijdens de voorstelling werd immers live gezongen!

De voorbereidingen verliepen prima! Terwijl een groep repeteerde zorgden de anderen voor bijvoorbeeld de decorstukken. Tijdens vergaderingen met Stefan werd een schema opgesteld waarop de planning van de repetities plaatsvond. Meestal werd daarvoor de vrijdagnamiddag gereserveerd.