Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. We maken zelf een boek: De Walviskermis

We maken zelf een boek: De Walviskermis

Het leesplezier aanwakkeren. Dat was de voornaamste doelstelling van het dynamoPROJECT van de Gemeentelijke Basisschool Brugge-Noord. De school kreeg hiervoor jeugdschrijvers Marc De Bel en Inge Bergh over de vloer. Met deze laatste stak illustratrice Bianca Scholten de koppen bijeen om samen met de leerlingen zelf een boek te maken.

De leerkrachten van de Gemeentelijke Basisschool Brugge-Noord zijn dol op lezen, maar dat kon niet over de leerlingen gezegd worden. Althans niet vóór de lancering van het dynamoPROJECT. ‘We merkten dat veel leerlingen niet altijd zo gemotiveerd waren om te lezen’, licht directeur Hilde Clemmens toe. ‘Daar wilden we met dit project verandering in brengen.’

Als eerste stap werden er grote voorleesmomenten op poten gezet. Beurtelings kozen de leerkrachten hun favoriete prentenboek uit om voor te lezen voor de voltallige school. ‘De voorleesmomenten waren een groot succes’, vindt Hilde. De leerlingen weten allemaal nog heel goed wie welk boek verteld heeft.’

In deze fase lag de focus op de kennismaking met boeken: hoe worden ze gemaakt? Wie zijn de schrijvers? En waarom hebben ze dat beroep gekozen? Niemand minder dan Marc De Bel kwam hierover vertellen. Na de geanimeerde lezing kregen de leerlingen uitgebreid de kans om aan de bekende jeugdauteur vragen te stellen en hun boekexemplaren te laten signeren.

Walviskermis

Daarna was het de beurt aan hen. Onder begeleiding van jeugdauteur Inge Bergh met wie de school nog al eens samenwerkte, en illustratrice Bianca Scholten, maakten de leerlingen zélf een boek. In totaal zeven fases - zowel in de kleuter- als lagere schoolklassen - kwamen de leerlingen op de proppen met hun eigen verhalen die ze lieten ineen smelten in één verhaal waarbij ze toepasselijke tekeningen maakten. Het resultaat is een groot koesterboek met een houten voor- en achterkant.

‘Zowel Inge als Bianca hebben dat vré goed gedaan. De leerlingen hebben geleerd hoe ze met fantasie en woorden tot een verhaal kunnen komen.’

Hilde Clemmens - directeur

Het verhaal heet De Walviskermis en gaat over een walvis die in Lissewege belandt en er heel veel plastiek binnenkrijgt dat op zijn maag blijft liggen. ‘Het plot is heel herkenbaar’, aldus Hilde. ‘Van elke leerling zit er wel een stukje in. Het gegeven van de kermis, bijvoorbeeld, want de familie van een van onze leerlingen heeft een kermisattractie. Ze vindt het fantastisch dat deze in het boek voorkomt. En ook de toren van Lissewege komt aan bod. Het boek speelt zich dus echt af in de leefwereld van de leerlingen.’

Schimmenspel

Uiteindelijk hebben de leerlingen hun verhaal aan hun ouders voorgesteld met een schimmenspel. Ze kropen in de huid van de verschillende personages terwijl de schrijfster het boek voorlas. ‘Achteraf waren ze echt heel trots. En ook de ouders waren enthousiast. Zo vroegen ze ons of ze het boek konden kopen. Een van de mama’s werkt bij een drukkerij en gaat informeren wat hiertoe de mogelijkheden zijn.’ Voor ‘het origineel’ gaat de school alleszins een schap plaatsen zodat het een waardig plekje krijgt.

En of het project de leesgoesting heeft aangewakkerd, wat de school wou bereiken? Daar is de directeur van overtuigd. ‘En om dat effect te kunnen behouden hebben we onlangs ook een ruilkast ingehuldigd waar leerlingen onder elkaar boeken kunnen ruilen.’ De school kijkt er eveneens naar uit om volgend jaar een vervolgproject te lanceren.

Tips van Hilde

  • Doe beroep op de externe expertise. Samenwerken met externe cultuurpartners is heel belangrijk, en dan vooral partners die ervaring hebben met projecten in scholen.
  • Zorg voor een goede voorbereiding. We hebben een paar keer met een kerngroep van leerkrachten en met de twee cultuurpartners samengezeten om af te stemmen. Hoe zien we het? Hoe organiseren we alles?
  • Maak een duidelijke timing. In elke workshop werd afgesproken wat er zou gebeuren. We werkten naar een eindproduct toe, dus een strakke timing was wel
  • Wees enthousiast en enthousiasmeer. Het is belangrijk dat je je er als school volledig in smijt. Als het team het project niet draagt, heeft het volgens mij weinig zin.
  • Begin klein. Is een schoolbreed project nog te ver gegrepen, begin dan met één klas, één leerjaar of één graad. Zo doe je ervaring om en kan je het project later eventueel uitbreiden.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Zeven leerkrachten hebben voorgelezen uit hun favoriete prentenboeken.
  • Marc De Bel is op bezoek geweest op school en heeft zijn schrijverschap toegelicht.
  • Door de boekenruilkast leerden de leerlingen nieuwe boeken kennen.

verbeelden

  • De leerlingen kregen de opdracht zelf verhalen te verzinnen onder begeleiding van schrijfster Inge Bergh.
  • De leerlingen maakten tekeningen bij het verhaal onder begeleiding van illustratrice Bianca Scholten.
  • Om het boek voor te stellen aan de ouders hebben de leerlingen een schimmenspel gecreëerd.

conceptualiseren

  • De leerlingen hielden in kleine groepjes brainstormsessies om hun verhalen uit te werken.
  • Tijdens het auteursbezoek van Marc De Bel kwamen de leerlingen te weten wat een schrijver doet en hoe het uitgeven van boeken precies in zijn werk gaat.

analyseren

  • De leerlingen hebben de verschillende verhalen geanalyseerd en er samen met schrijfster Inge elementen uit gekozen om verder uit te werken.

Dragers

voorwerpen

  • Papier, hout, kleurpotloden en verf om het boek te maken en de illustraties te maken.
  • Papier, schaar, doek, houten stokjes, een wit doek om het schimmenspel te maken waarbij het boek werd voorgesteld.
  • Verschillende (prenten)boeken waaruit is voorgelezen of waarin de leerlingen zelf hebben gelezen.

taal

  • Verbale en geschreven taal die de leerlingen moesten gebruiken om een verhaal te verzinnen en nadien te bespreken onder elkaar.

Grafische tekens

  • De tekeningen die de leerlingen hebben gemaakt om het boek vorm te geven.
  • De figuren en decorstukken die de leerlingen hebben gemaakt voor het schimmenspel.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Julie Putseys
School GBS Brugge-Noord
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Hilde Clemmens, directeur

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs