Wenne wenne wenne aan de antenne
Door zelf radio te maken kregen de leerlingen van De Mozaïek inzicht in de mogelijkheden van radio als communicatiemiddel. De leerlingen beslisten samen wat aan bod kwam tijdens hun uitzending. Het werd radio door, met, van en voor kinderen, hun ouders en de buurt.
In vele huiskamers heerst koning televisie. De radio is een veel minder bekend medium geworden. Daarom leek het lerares Marjan Van Theemsche en haar collega’s van basisschool De Mozaïek een leuk idee om een project rond radio maken op te zetten voor en met hun leerlingen.
Op bezoek bij het REC
Voor het project werkte De Mozaïek samen met het REC Radiocentrum, een platform voor jong radio- en mediatalent. Om te beginnen stemden leraren en medewerkers van het REC verwachtingen en mogelijkheden op elkaar af. ‘Vervolgens trokken we met de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar naar het REC om in kleine groepjes een kort radioprogramma in elkaar te steken. Het was een succes, zeker als je bedenkt dat ook wij voor het eerst in aanraking kwamen met radio maken’, vertelt Marjan.
Radio maken met alle klassen
Daarna was het tijd voor het grote werk! Er werd een radiostudio met professionele apparatuur geïnstalleerd op school. Elke vrijdagochtend van ongeveer 8.45 tot 9.15 uur verzorgde een bepaalde klas de presentatie, en dat acht weken lang. Andere klassen maakten de items, zoals een luisterspel, een interview, de reclame, het nieuws of lied van de week. Dat gebeurde volgens een beurtrol, zodat elke klas met elk item ervaring kon opdoen. Zelfs de kleuters droegen, via een zijproject rond geluid, tot de uitzendingen bij. ‘Doordat we een frequentie met beperkt zendbereik hadden, konden de andere klassen het programma live beluisteren op de radio in hun klas.’
‘Tijdens de eerste uitzending vertelden de kinderen van het zesde leerjaar aan de jongere leerlingen wat de bedoeling was van het project. Leren van en aan elkaar vormde een belangrijk onderdeel in dit project.’
Durf te doen!
De leerlingen waren enorm enthousiast over dit project. ‘Weken later spraken ze er nog over. Ze hebben veel zelf moeten nadenken en doen. Dat was niet altijd gemakkelijk, maar met de nodige tijd en moeite is het allemaal in orde gekomen.’ Durven doen, is de belangrijkste raad die Marjan collega’s kan geven. ‘In het begin waren wij ook een beetje terughoudend, maar toen we éénmaal precies wisten wat van ons verwacht werd, vlogen we er vol enthousiasme in. Dankzij de begeleiding van het REC hadden we ook nooit het gevoel dat we er alleen voor stonden.’
Tips van Marjan
- Laat de kinderen zelf presenteren. Ze leren hoe ze zelf een programma aan elkaar kunnen praten en zijn achteraf apetrots op zichzelf.
- Laat elke leerling van de school zijn steentje bijdragen tot het project. Zo leren ze beter samenwerken om tot een mooi resultaat te komen.
- Nodig de pers uit. Ketnet heeft een reportage gemaakt over ons project voor het programma Karrewiet. Ook weer een onvergetelijk moment voor de leerlingen.
- Bouw vakoverschrijdende momenten in. Radio maken biedt heel wat kansen tot vakoverschrijdend leren. Taal, wereldoriëntatie, muzische vorming, sociale vaardigheden... kunnen allemaal aan bod komen in 1 project.
- Plaats achteraf alle uitzendingen op de website. Zo kunnen de leerlingen hun werk herbeluisteren.