Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Wiskundewandeling

Wiskundewandeling

Leerlingen van het 5de jaar wiskunde-wetenschappen ontwierpen een originele wiskundewandeling in Dendermonde. Gebaseerd op het werk van Escher gingen ze op zoek naar geometrische patronen in het centrum van de stad. Aan de hand van wiskundige vraagstukken, die je kan oplossen tijdens de wandeling, wordt duidelijk dat wiskunde echt overal aanwezig is.

Kaartje van Dendermonde waarop de route van de wiskundewandeling uitgetekend staat. De wandeling vertrekt van het station, gaat langs de Stationsstraat naar het Noorden via de Brusselsestraat om dan bij het Begijnhof uit te komen. Van het Begijnhof trekt de route naar de Vlasmarkt, dan naar de Grote Markt en via de Kerkstraat en de Zwarte Zusterstraat komt de wandeling uit aan de Dender. Van de Dender is er een rechtstreekse tocht terug naar het Station.

We wilden met de leerlingen een toeristische gezinswandeling uitwerken in Dendermonde. Daarbij wilden we niet enkel letten aan de historische en culturele bijzonderheden van de stad. We wilden ook de nodige aandacht besteden aan verborgen meetkundige patronen in architectuur en kunst.

Centraal stond de vraag: ‘Wat en waar is wiskunde?’. We merkten tijdens het project dat wiskunde overal aanwezig is in de wereld om ons heen. Het visuele aspect van de meetkunde komt nog het sterkst tot uiting in architectuur en kunst. Tijdens onze wiskundewandeling in Dendermonde ontdekten leerlingen niet alleen een brokje cultuur en geschiedenis, ze hadden ook oog voor meetkundige vormen en symmetrie.

Verborgen symmetrie

Onze leerlingen waren de creatieve ontwerpers van de originele wandeling. Hiervoor werden ze ondersteund door onder andere de culturele dienst van de stad Dendermonde en kunstenaar Peter Raedschelders. Dat verliep stapsgewijs. Tijdens een presentatie van de kunstenaar maken zij kennis met de schoonheid en de symmetrie die verborgen zit in de tekeningen van Escher. Daarna gingen de leerlingen op zoek naar beeldmateriaal hiervan tijdens een wandeling in Dendermonde. Vervolgens werd er een selectie gemaakt in de gevonden voorbeelden en werden er bij het vak Nederlands mogelijk interessante vragen bedacht i.v.m. de wiskunde achter het plaatje.

De uitgewerkte wiskundewandeling kan je hier downloaden. Hij werd in mei uitgetest door de leerlingen van de school. In het najaar hebben we de wandeling getest en geëvalueerd met de gidsenbond. De wiskundewandeling is nu opgenomen in het toeristisch aanbod van de stad Dendermonde.

Tips van de leerkrachten

  • Verken met je leerlingen de omgeving. Leer hen oog te hebben voor details om hen heen. Ga vooral op ontdekkingstocht naar mindere bekende historische en toeristische plekjes.
  • Nodig eens een kunstenaar, onderzoeker, vakspecialist uit in jouw klas. Zij vertellen met veel enthousiasme over hun werk.
  • Zorg ervoor dat jouw project tastbaar wordt. Ontwerp een affiche, prentkaart of een megagroot kunstwerk op jouw school.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • In het project vertrok alles vanuit deze vaardigheid. Tijdens de presentatie van kunstenaar Peter Raedschelders observeerden de leerlingen de tekeningen van Escher. Nadien gingen ze op verkenning in Dendermonde. Daarbij werden ze gestimuleerd om oog te hebben voor details om hen heen en beeldmateriaal uit de tekeningen te herkennen.

verbeelden

  • De ontdekte meetkundige patronen in architectuur en kunst verwerkten de leerlingen in een heuse wiskundewandeling. Daarbij ontwierpen ze een stadsplan van Dendermonde en bedachten ze zelf interessante vragen i.v.m. wiskunde.

conceptualiseren

  • De leerlingen bespraken met elkaar meetkundige vormen en symmetrie.

analyseren

  • De leerlingen legden verbanden tussen de oorspronkelijke tekeningen en hun eigen observaties. Hun eigen wiskundewandeling bevatte hun inzichten en werd uitgetest met andere leerlingen van de school.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Sint-Donatusinstituut
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • architectuur
  • Cultuur in de Spiegel
  • erfgoed
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Historisch bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Ivan De Winne

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs