Wiskundewandeling

Leerlingen van het 5de jaar wiskunde-wetenschappen ontwierpen een originele wiskundewandeling in Dendermonde. Gebaseerd op het werk van Escher gingen ze op zoek naar geometrische patronen in het centrum van de stad. Aan de hand van wiskundige vraagstukken, die je kan oplossen tijdens de wandeling, wordt duidelijk dat wiskunde echt overal aanwezig is.

Kaartje van Dendermonde waarop de route van de wiskundewandeling uitgetekend staat. De wandeling vertrekt van het station, gaat langs de Stationsstraat naar het Noorden via de Brusselsestraat om dan bij het Begijnhof uit te komen. Van het Begijnhof trekt de route naar de Vlasmarkt, dan naar de Grote Markt en via de Kerkstraat en de Zwarte Zusterstraat komt de wandeling uit aan de Dender. Van de Dender is er een rechtstreekse tocht terug naar het Station.

We wilden met de leerlingen een toeristische gezinswandeling uitwerken in Dendermonde. Daarbij wilden we niet enkel letten aan de historische en culturele bijzonderheden van de stad. We wilden ook de nodige aandacht besteden aan verborgen meetkundige patronen in architectuur en kunst.

Centraal stond de vraag: ‘Wat en waar is wiskunde?’. We merkten tijdens het project dat wiskunde overal aanwezig is in de wereld om ons heen. Het visuele aspect van de meetkunde komt nog het sterkst tot uiting in architectuur en kunst. Tijdens onze wiskundewandeling in Dendermonde ontdekten leerlingen niet alleen een brokje cultuur en geschiedenis, ze hadden ook oog voor meetkundige vormen en symmetrie.

Verborgen symmetrie

Onze leerlingen waren de creatieve ontwerpers van de originele wandeling. Hiervoor werden ze ondersteund door onder andere de culturele dienst van de stad Dendermonde en kunstenaar Peter Raedschelders. Dat verliep stapsgewijs. Tijdens een presentatie van de kunstenaar maken zij kennis met de schoonheid en de symmetrie die verborgen zit in de tekeningen van Escher. Daarna gingen de leerlingen op zoek naar beeldmateriaal hiervan tijdens een wandeling in Dendermonde. Vervolgens werd er een selectie gemaakt in de gevonden voorbeelden en werden er bij het vak Nederlands mogelijk interessante vragen bedacht i.v.m. de wiskunde achter het plaatje.

De uitgewerkte wiskundewandeling kan je hier downloaden. Hij werd in mei uitgetest door de leerlingen van de school. In het najaar hebben we de wandeling getest en geëvalueerd met de gidsenbond. De wiskundewandeling is nu opgenomen in het toeristisch aanbod van de stad Dendermonde.

Tips van de leerkrachten

  • Verken met je leerlingen de omgeving. Leer hen oog te hebben voor details om hen heen. Ga vooral op ontdekkingstocht naar mindere bekende historische en toeristische plekjes.
  • Nodig eens een kunstenaar, onderzoeker, vakspecialist uit in jouw klas. Zij vertellen met veel enthousiasme over hun werk.
  • Zorg ervoor dat jouw project tastbaar wordt. Ontwerp een affiche, prentkaart of een megagroot kunstwerk op jouw school.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • In het project vertrok alles vanuit deze vaardigheid. Tijdens de presentatie van kunstenaar Peter Raedschelders observeerden de leerlingen de tekeningen van Escher. Nadien gingen ze op verkenning in Dendermonde. Daarbij werden ze gestimuleerd om oog te hebben voor details om hen heen en beeldmateriaal uit de tekeningen te herkennen.

verbeelden

  • De ontdekte meetkundige patronen in architectuur en kunst verwerkten de leerlingen in een heuse wiskundewandeling. Daarbij ontwierpen ze een stadsplan van Dendermonde en bedachten ze zelf interessante vragen i.v.m. wiskunde.

conceptualiseren

  • De leerlingen bespraken met elkaar meetkundige vormen en symmetrie.

analyseren

  • De leerlingen legden verbanden tussen de oorspronkelijke tekeningen en hun eigen observaties. Hun eigen wiskundewandeling bevatte hun inzichten en werd uitgetest met andere leerlingen van de school.