Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Wist je dat circus en het buitengewoon onderwijs een buitengewoon goed samengaan?

Wist je dat circus en het buitengewoon onderwijs een buitengewoon goed samengaan?

De leerlingen met een matige mentale beperking uit de opleidingsvorm 1 (OV1) van SBSO de Varens werden uitgedaagd in hun zelfexpressie. Ze leefden zich uit met lichaamstaal, handgebaren en mimiek. Het thema circus vormde daarbij de ideale insteek.

‘Ieder jaar organiseren we een dynamoPROJECT’, vertelt Kitty Ryckier, lerares Algemene Sociale Vorming. ‘Dit jaar werken we rond het thema circus.’

‘Ter voorbereiding brachten we een bezoek aan de Sierk. Dat is een thema-speelterrein waar leerlingen zich kunnen ontpoppen tot ware circusartiesten. Dit diende als inspiratiebron om verder aan de slag te gaan met het circusthema.

Een bron van inspiratie

‘Gifant was één van de partners die ons hierbij hielp. Gifant organiseert creatieve workshops (theater, fotografie, schilderkunst, film …). Zij werken via een creatief proces aan een positief (zelf)beeld bij mensen met een beperking. Zowel leerkrachten als leerlingen waren heel enthousiast over de samenwerking met Hannes. Hij speelde rollenspelletjes en kon het beste uit de leerlingen naar boven halen.’

‘Het centrale uitgangspunt van de OV1 groep is de maximale persoonlijkheidsontwikkeling van de jongere in relatie tot de samenleving. ‘Met dit project wilden we de leerlingen uit hun comfortzone halen. Leerlingen uit OV1 zijn vaak verbaal niet zo sterk, maar wel erg expressief. Hannes speelde daarop in met zijn workshops. Hij daagde de leerlingen uit op expressief vlak door humor en rollenspelletjes te gebruiken. Hannes gebruikte emoties, handgebaren en gelaatsuitdrukkingen om de leerlingen te prikkelen. De leerlingen leerden zich uiten zonder gebruik te maken van taal. Ze waren erg onder te indruk van Hannes.’

‘Daarna werkten we ook samen met VZW Woesh. Tijdens de voorstelling Het meespeelcircus leerden we omgaan met ons eigen lichaam en verlegden we onze grenzen. De interactie met de leerlingen verliep jammer genoeg moeizaam.'

Express yourself!

‘In het vak Algemene Sociale Vorming werkten we het hele jaar rond het thema circus. We haalden samen met de leerlingen boeken uit de bibliotheek over circus om inspiratie op te doen.’

‘De creatieve opdrachten hadden steeds verband met expressie, mimiek en gelaatsuitdrukkingen. We maakten beeldjes van expressieve houdingen zoals bang, boos, verdrietig … Het maken van een circustent mocht niet ontbreken. Elke leerling maakte een 3D-circustent uit papier.’

‘Bij een andere opdracht werden de leerlingen gefotografeerd terwijl ze bepaalde gelaatstrekken maakten: bang, blij … De foto’s werden nadien gekoppeld aan tekst en muziek. Door met de leerlingen op een creatieve manier aan de slag te gaan creëer je een band.’

Alleen maar blije en fiere gezichten

‘Werken met lichaamstaal, handgebaren, mimiek … dat was de insteek van het project. De leerlingen leerden om zich in te leven in nieuwe situaties. Ze leerden zichzelf uitdrukken op een gepaste manier. In het rapport van de leerlingen nemen we op wat de leerlingen gedaan en bereikt hebben. Als leerkracht nemen we zeker de dingen die we geleerd hebben mee naar volgend jaar’, vertelt Kitty.

De kers op de taart voor de leerlingen was de tentoonstelling op de opendeurdag. De tentoonstelling bevatte alles wat de leerlingen gemaakt hadden tijdens het project. Ze waren heel trots dat ouders, leraren en medeleerlingen hun creaties kwamen bewonderen. Achteraf namen ze heel fier hun eigen werk mee naar huis.

Leerlingen en leraren kijken heel positief terug op dit project. ‘Hannes heeft al toegezegd voor een nieuwe samenwerking. We hebben hiervoor al een nieuw dynamoPROJECT over mindfulness ingediend. We zullen aan de slag gaan met de hele OV1 groep. Dat is een hele uitdaging!’ 

Tips van lerares Kitty

  • Houd rekening met de noden van je leerlingen en stem je project daarop af.
  • Probeer nieuwe dingen uit. Durf om iets nieuws aan te gaan. Dat werkt stimulerend voor jou en de leerlingen.
  • Kies zorgvuldig je externe partner. Kan hij tegemoet komen aan je verwachtingen? Bespreek dit goed op voorhand en durf te veranderen van partner als dit niet het geval is. Zo vermijd je teleurstellingen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Emma Demuynck
School GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs De Varens
Organisaties Gifant vzw
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • circus
  • drama en theater
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Hannah Boute

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs