Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Y'PARADE

Y'PARADE

Maar liefst 1400 lagereschoolkinderen en kleuters werkten aan een virtuele, historische stoet ... de Y'PARADE. 20 basisscholen uit (groot)Ieper engageerden zich om elk een stukje van het Westhoekverleden uit te beelden en maakten een sprong in het verleden, meer bepaald naar 9 augustus 1854. Op die dag trok een grote processie ter ere van O.L.V. van Thuyne doorheen de straten van Ieper.

Hoe kan je je eigen omgevingsgeschiedenis op een vernieuwende en attractieve manier in de klas aan bod laten komen? Dat vroeg het Yper Museum in Ieper zich af. Daarom ging beeldend kunstenaar en scenarist Sven Verhaeghe met de leerlingen aan de slag. Samen interpreteerden ze de lokale geschiedenis op een speelse en artistieke manier.

Samen brachten ze 11 eeuwen Ieperse Geschiedenis in beeld. Iedere school stond in voor een ander onderdeel uit de parade en de geschiedenis. De leerlingen maakten accessoires, bouwden onderdelen van scènes in recyclagemateriaal, schilderden vlaggen en vaandels ... Alle scènes werden gefilmd en samengevoegd tot een indrukwekkende stoet. De Y’PARADE werd een artistieke kortfilm over de geschiedenis van de regio met de jongste streekbewoners in de hoofdrol!

Integratie in de lessen

‘We vonden het belangrijk dat er bij ieder onderdeel uit de parade prikkels terug te vinden waren in de omgeving van de school’, vertelt Sandrin Coorevits, coördinator van het Yper Museum. ‘Bijvoorbeeld het belang van water, het laken dat onze streek welvarend maakte, het pestverhaal, de grensligging en de vestingsteden, de beeldenstorm, het rijke dialect ...

Daarvoor maakte het Yper museum voor elke school educatieve pakketten op maat en tips om het thema open te trekken. Dat kon een te bezoeken plaats zijn (een kasteel, stedelijke begraafplaats, de vestingen …), een verwijzing naar een straatnaam, een lokaal persoon of (erfgoed)organisatie (de Kersecorf, Picanol, brouwerij Leroy …). Zo konden de leerkrachten er rond werken in hun lessen en er hun klasthema’s mee verrijken.’

 

Een duurzame parade

‘Iedere school bracht een ander deel van de geschiedenis in beeld. Alle accessoires werden door de leerlingen gemaakt met recuperatiemateriaal. Een duurzame parade dus! Daarvoor organiseerden we via facebook inzamelingsacties (van wol, nylonkousen en paraplu’s tot heiligenbeelden) en gingen een nauwe samenwerking aan met de Ieperse kringloopwinkel.’

Er kwam ook een mooie samenwerking met de Ieperse secundaire school de Heilige Familie tot stand. Sommige accessoires vergden een wel heel specifieke creatieve aanpak. De leerlingen van het 4de jaar Mode en Creatie maakten 19de eeuws geïnspireerde accessoires. De leerlingen van het 4de jaar beeldende visualiseerden de pestlijders … Samen met Sven werden er do-it-yourself-filmpjes van gemaakt. Zo hadden de betreffende leerkrachten van het lager onderwijs een houvast bij het maken van hun attributen.

Missie geslaagd!

De kortfilm is het openingsjaar van het Yper Museum te zien zijn en vormt meteen ook het eerste hedendaagse kunstwerk!

‘Met het project wilden we enerzijds onderzoeken op welke manier we projectmatig kunnen samenwerken met scholen’, licht Sandrin toe. ‘Anderzijds wilden we banden smeden met de Ieperse leerkrachten. We vinden het belangrijk dat we de scholen van in het begin nauw betrekken. Het Yper Museum wordt immers een museum vóór hen. Daarom lieten we de leerlingen op een andere manier proeven van Iepers materieel en immaterieel erfgoed. Via dit project beoogden we ook om duurzame banden te smeden met (erfgoed)organisaties uit de regio. Missie geslaagd!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Heilige Familie Ieper
GO! BS Groei Vlamertinge
VBS Boezinge-Zuidschote
VBS Boezinge-Zuidschote
Vrije Basisschool
GO! BS De Mote_Ieper
Vrije Basisschool
VBS Steinerschool Koningsdale Ieper
Vrije Basisschool
VBS Lyceum Heilige Familie
Vrije Kleuterschool
Immaculata Ieper
VBSBO Het Vlot
VBS Capucienen
VBS V.Z.W Hollebeke Voormezele
VBS Sint-Michiels - Sint-Vincentius
Vrije Basisschool
Vrije Basisschool
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • architectuur
  • beeld
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • herinneringseducatie
  • intergenerationeel
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
  • Sociaal-relationele competenties
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Sandrin Coorevits

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs