U bent hier:

Y'PARADE

Waarschuwingsbericht

cultuurkuur.be maakt gebruik van cookies. Meer weten.

Maar liefst 1400 lagereschoolkinderen en kleuters werkten aan een virtuele, historische stoet ... de Y'PARADE. 20 basisscholen uit (groot)Ieper engageerden zich om elk een stukje van het Westhoekverleden uit te beelden en maakten een sprong in het verleden, meer bepaald naar 9 augustus 1854. Op die dag trok een grote processie ter ere van O.L.V. van Thuyne doorheen de straten van Ieper.

Hoe kan je je eigen omgevingsgeschiedenis op een vernieuwende en attractieve manier in de klas aan bod laten komen? Dat vroeg het Yper Museum in Ieper zich af. Daarom ging beeldend kunstenaar en scenarist Sven Verhaeghe met de leerlingen aan de slag. Samen interpreteerden ze de lokale geschiedenis op een speelse en artistieke manier.

Samen brachten ze 11 eeuwen Ieperse Geschiedenis in beeld. Iedere school stond in voor een ander onderdeel uit de parade en de geschiedenis. De leerlingen maakten accessoires, bouwden onderdelen van scènes in recyclagemateriaal, schilderden vlaggen en vaandels ... Alle scènes werden gefilmd en samengevoegd tot een indrukwekkende stoet. De Y’PARADE werd een artistieke kortfilm over de geschiedenis van de regio met de jongste streekbewoners in de hoofdrol!

Integratie in de lessen

‘We vonden het belangrijk dat er bij ieder onderdeel uit de parade prikkels terug te vinden waren in de omgeving van de school’, vertelt Sandrin Coorevits, coördinator van het Yper Museum. ‘Bijvoorbeeld het belang van water, het laken dat onze streek welvarend maakte, het pestverhaal, de grensligging en de vestingsteden, de beeldenstorm, het rijke dialect ...

Daarvoor maakte het Yper museum voor elke school educatieve pakketten op maat en tips om het thema open te trekken. Dat kon een te bezoeken plaats zijn (een kasteel, stedelijke begraafplaats, de vestingen …), een verwijzing naar een straatnaam, een lokaal persoon of (erfgoed)organisatie (de Kersecorf, Picanol, brouwerij Leroy …). Zo konden de leerkrachten er rond werken in hun lessen en er hun klasthema’s mee verrijken.’

Een duurzame parade

Iedere school bracht een ander deel van de geschiedenis in beeld. Alle accessoires werden door de leerlingen gemaakt met recuperatiemateriaal. Een duurzame parade dus! Daarvoor organiseerden we via facebook inzamelingsacties (van wol, nylonkousen en paraplu’s tot heiligenbeelden) en gingen een nauwe samenwerking aan met de Ieperse kringloopwinkel.’

Er kwam ook een mooie samenwerking met de Ieperse secundaire school de Heilige Familie tot stand. Sommige accessoires vergden een wel heel specifieke creatieve aanpak. De leerlingen van het 4de jaar Mode en Creatie maakten 19de eeuws geïnspireerde accessoires. De leerlingen van het 4de jaar beeldende visualiseerden de pestlijders … Samen met Sven werden er do-it-yourself-filmpjes van gemaakt. Zo hadden de betreffende leerkrachten van het lager onderwijs een houvast bij het maken van hun attributen.

Missie geslaagd!

De kortfilm is het openingsjaar van het Yper Museum te zien zijn en vormt meteen ook het eerste hedendaagse kunstwerk!

‘Met het project wilden we enerzijds onderzoeken op welke manier we projectmatig kunnen samenwerken met scholen’, licht Sandrin toe. ‘Anderzijds wilden we banden smeden met de Ieperse leerkrachten. We vinden het belangrijk dat we de scholen van in het begin nauw betrekken. Het Yper Museum wordt immers een museum vóór hen. Daarom lieten we de leerlingen op een andere manier proeven van Iepers materieel en immaterieel erfgoed. Via dit project beoogden we ook om duurzame banden te smeden met (erfgoed)organisaties uit de regio. Missie geslaagd!’