Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zet pesten buitenspel met beeldend theater!

Zet pesten buitenspel met beeldend theater!

‘3 weken lang werkten we rond het boek van Dimitri Leue. We kropen in de huid van de hoofdpersonages en gingen creatief aan de slag met brooddozen, schreven teksten en maakten geluid- en video-opnames. Uiteindelijk openden we een mini-tentoonstelling om ons werk te exposeren. We voelen dit project wellicht nog lang nazinderen!’ deelt juf Tieneke op Facebook.

‘Hier zijn geen brooddozen welkom.’ ‘Gij zijt een brooddoos en wij niet!’ ‘Smerig brooddoosscharminkel!’ Luidsprekers spuwen venijnige opmerkingen terwijl auteur Dimitri Leue vanuit een fotokader op de vensterbank het vijfde leerjaar van GBS De Springplank breed toelacht. Zijn boek Brooddoos gaf in deze school in Glabbeek de aanzet om anderhalve dag muzisch rond welbevinden en pesten te werken. ‘Het is een speels, niet-belerend en dun boek dat gebaseerd is op een toneelstuk’, vertellen Barbara en Sarah Beel van Casa Blanca. ‘We hebben er de openingsscène uit voorgelezen en zijn dan alle personages gaan verkennen vanuit verschillende muzische invalshoeken.’

Minimaliseren helpt niet

In die openingsscène maken we kennis met het sterke meisje Casie. Welke woorden pester Mo haar ook naar het hoofd slingert, ze kraakt niet. Tot hij haar plots een brooddoos noemt. De kinderen die meelachen helpen haar niet. De papa’s en mama’s zeggen: ‘Het zal wel niet zo erg zijn.’ En ook de juf minimaliseert. ‘Dat fragment brengt dus meteen iedereen in een klassieke pestsituatie.’

Het lijf van de acteur

Voor een eerste stukje theatrale verwerking moesten de leerlingen als acteurs hun lichaam gebruiken. Hoe zou het zijn als jij Mo zou spelen? Welke houding neemt hij aan? Welke blik heeft hij in zijn ogen? Wat doet hij met zijn handen? Het lichaam en de mimiek van de leerlingen worden dreigend. Als groep beangstigen ze nog meer. Ze bedenken ook pestzinnen en nemen die op. ‘Dat was spannend en tegelijkertijd ook interessant’, zegt Barbara daarover. ‘Op dat moment kwam de lijn tussen fictie en realiteit echt dicht bij elkaar te liggen.’

Fragiele zakdoekjes

Om een personage goed te kunnen spelen, moet een acteur ook het innerlijke verkennen. Dat doen ze met de figuur van Casie. Stel dat je tijdens de middag alleen met Casie in de klas zou zitten en je mocht haar één vraag stellen. Welke zou dat zijn? Jij bent Casie en Mo komt op je af. Hoe voel je je? Cassie wil ‘Help’ roepen. Op welke manier zou ze dat doen? De leerlingen schrijven hun antwoord op een fragiel papieren zakdoekje. Behoedzaam. Op het ene staat er in grote letters HELP, het andere bulkt van de mini-hulpkreetjes. De zakdoekjes worden anoniem toegeplooid.

Maar het is niet omdat ze je buitenkant zien, dat ze weten wat er vanbinnen speelt.

Wat schuilt er binnenin?

En dan gaat de klas beeldend aan de slag met een volgend fragment. De belangrijkste boodschap? Iedereen denkt altijd wel iets over je. Maar het is niet omdat ze je buitenkant zien, dat ze weten wat er vanbinnen speelt. Afgedankte brooddozen worden omgetoverd in mini-kijkdozen over zichzelf. De protestzin ‘Ik ben geen brooddoos!’ siert de buitenkant. Binnenin schuilt een zelfgemaakt spelletje met acht persoonlijke eigenschappen die verborgen zitten achter kleurrijke vingerafdrukken.

Ik ben ik!

In een kort toneel komen al die elementen samen en krijgen ze een nieuwe dimensie. De opgenomen pestzinnen schallen door de klas, Mo en zijn bende komen op. Bij elke ‘Bang’ duikt een stoere pester in elkaar terwijl een andere leerling met zijn brooddoos voor zijn gezicht opstaat. Er klinkt nu rustige muziek en de doos met tissues komt tevoorschijn. Enkele leerlingen pakken er een willekeurig doekje uit, hun klasgenoten lezen door elkaar wat erop staat. ‘Ik ben bang’, ‘Ik weet niet hoe ik het moet vertellen’, ‘Help me’. En dan volgt de finale boodschap: ‘Ik ben geen brooddoos. Ik ben ik. Wil je me leren kennen? Kom me dan maar wat vragen.’ Waarop de spelletjes uit de dozen komen.

Groeien in zelfkennis

Het is doorwerken voor Barbara en Sarah. Ze staan elk in voor een vijfde leerjaar en dit is de eerste keer dat ze het traject uitvoeren. Maar alle puzzelstukjes vallen tijdig op hun plaats. De twee klassen kunnen elkaars eindproduct bewonderen. ‘Muzisch werken versterkt kinderen en laat ze groeien in zelfkennis. We zien dit project als een teaser waarmee de leerkracht nu verder werkt naar de Week tegen Pesten toe. Als een druppel in een emmer tegen pesten.’ ‘Uiteraard hebben we hier op school al vaak rond het thema gewerkt, maar ik had geen idee hoe ik het muzische eraan kon vastkoppelen’, zegt juf Sigrid. Zij is alvast klaar om verder te borduren: ‘Zo’n project met professionals voedt mij. Ik heb weer inspiratie voor twee of drie jaar.’

Cultuur in de Spiegel

‘Cultuur in de Spiegel  is een boeiende theorie die toont dat je cultuur breed mag zien, dat je het kan opentrekken’, zeggen de zussen Beel van Casa Blanca. ‘We werken vaak multidisciplinair, zoals hier met houdingen, voorwerpen, letters en uitroepen. Bijna automatisch passen we ook de vier culturele vaardigheden waarnemen, verbeelden, conceptualiseren en analyseren toe.’ In de huid van Mo kruipen, het beeldende werk op en in de brooddoos: het zijn creatieve oefeningen die kinderen echt een besef bijbrengen over hoe pesten werkt en wat het met iemand doet.

’t Zal WELzijn

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Via het project ’t Zal WELzijn -een initiatief van de VLOR i.s.m. CANON Cultuurcel en Iedereen Leest- ontdekten 54 scholen hoe cultuureducatie daaraan kan bijdragen. Ze werkten allemaal volgens de theorie van Cultuur in de Spiegel. Meer tips om aan welbevinden in de klas te werken vind je op onze inspiratiepagina.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • In het project komt de zintuiglijke waarneming sterk aan bod. De leerlingen reageren op de pestzinnen en gebruiken hun lichaam om passages uit het boek te ervaren.

verbeelden

  • De creatieve verwerking is heel multidisciplinair. Leerlingen kruipen in de huid van Mo en werken beeldend met de brooddoos. Ze gaan aan de slag met houdingen, voorwerpen, letters en hun stem.

conceptualiseren

  • Na de creatieve oefeningen benoemen de leerlingen wat het met hen doet en hoe pesten werkt. Door over hun ‘binnenkant’ te spreken groeit hun zelfkennis.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GBS De Springplank
Organisaties Casa Blanca
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Sigrid Vanden Bempt (leraar 5e leerjaar)

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs