Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zinneke Parade - Shabruha

Zinneke Parade - Shabruha

De Zinneke Parade is een instituut in Brussel. Om de twee jaar trekken kleurrijke en creatieve groepen in een lange stoet door de stad, met als focus telkens een nieuw thema. In 2018 vormden de leerlingen van Basisschool De Klimpaal en Vier Winden Basisschool een eigen ‘zinnode’: Shabruha.

Ateliers

Lerares Els Lenaerts van Vier Winden zette mee haar schouders onder het project: ‘Binnen onze school hebben we een atelierwerking waarin we graadoverschrijdend te werk gaan. Die ateliers hebben we enkele maanden lang gebruikt om de parade voor te bereiden. Aangezien de Zinneke Parade een minimum-leeftijdsgrens heeft, konden we helaas niet alle leerlingen in dezelfde mate betrekken. Gelukkig kon bijna iedereen wel een stempel drukken op het resultaat, door bijvoorbeeld mee te werken aan de website.’

De ateliers vielen tijdens de schooluren, maar we hebben ook enkele zaterdagen, zondagen en woensdagnamiddagen gewerkt zodat we ook de ouders van de leerlingen konden betrekken.

Niemand is illegaal

Het thema van deze editie, ‘illegaal’, sprak meteen tot de verbeelding. Schooldirecteur Karlien Tiebout: ‘Het algemene thema nodigde uit om over de grenzen, over de muren heen te kijken. Zo besloten we om samen te werken met een andere school, De Klimpaal, en met andere organisaties. Samen hebben we kunnen toewerken naar een aantal fantastische toonmomenten, en dat werkte heel verbindend en motiverend’. Juf Els beaamt: ‘De twee scholen liggen vlakbij elkaar, maar kennen elkaar eigenlijk niet zo goed. De Zinneke Parade werkt vooral vanuit de verbinding binnen een stadswijk, maar je kan natuurlijk ook verbinding tussen scholen creëren’.

Vanuit de organisatie van de Zinneke Parade werd Einat Tuchman aangeduid als artistiek leider, om in overleg het artistiek concept van de zinnode mee op punt te zetten. De zinnode kreeg de naam ‘Shabruha’ mee.

Shabruha

Er zijn allerlei regels, normen en wetten die bepalen welke bewegingen ons lichaam mag maken in de openbare ruimte. Is er een manier om die (on)zichtbare grenzen toch te omzeilen? Deze groep kinderen probeert het, met een focus op hoop en vrijheid. Binnen het project komen verschillende artistieke disciplines aan bod, iets dat het team zag als een grote meerwaarde voor zowel de kinderen en de leerkrachten. Het resultaat is immers een totaalplaatje: een visueel spektakel mét choreografie, muziek en kostuums dat past binnen een groter artistiek geheel.

Expertise binnenhalen op school

Brusselse modeontwerpster Els Mommaerts begeleidde de workshop kostuumontwerp - en ontwikkeling. De Brusselse majorettegroep Majoretteketet gaf al een poosje de naschoolse activiteit 'mini-majorettekes' bij ons op school. Die expertise werd nu tijdens de lesuren opengesteld voor iedereen. Ook voor de muzikale begeleiding werd beroep gedaan op een bestaande groep: de jongerenpercussiegroep Fanfakids ontstond tijdens de allereerste Zinneke Parade in 2000 en heeft sindsdien geen enkele editie gemist.

Kinderen voor kinderen

Leerlingen die naschools al dansten bij Majoretteketet of trommelden bij Fanfakids deelden hun ervaring met hun mede-leerlingen. Juf Els: ‘Dat was echt het basisidee: de kinderen die het al kunnen, geven zelf les. Dat werkt zo goed. Het is heel leuk om te zien hoe kinderen die het in de klas moeilijker hebben helemaal openbloeien: ze staan in the picture, ze mogen het uitleggen. Voor de kinderen was het ongelofelijk om zo naar buiten te kunnen komen. Dat zij andere kinderen, en zelfs volwassenen, iets kunnen aanleren en dat het resultaat zo knap is dat de halve stad er naar komt kijken, dat is ongelofelijk’.

Ook jeugdwerker Bart Nagels, de coach van Fanfakids, zag het graag gebeuren: ‘Wat ik vooral tof vond is dat kinderen les gaven aan andere kinderen. Door in beide scholen met dezelfde ateliers te werken rond dezelfde disciplines, zijn we tot een mooie samenwerking gekomen tussen twee scholen die nog niet (veel) samen deden. Kinderen en leerkrachten hebben elkaar beter leren kennen, net als enkele ouders’.

Tips van de leerkrachten

  • Onderschat het praktische aspect niet, zeker als je samenwerkt met een andere school. Zelfs ogenschijnlijk kleine dingen worden soms heel anders aangepakt.
  • Plan genoeg overlegmomenten in met het hele team. Beter eentje te veel dan eentje te weinig.
  • Betrek de ouders, op welke manier dan ook. Het is echt een meerwaarde als de ouders van de leerlingen mee achter het project staan. Ook als ze absoluut niet ‘in the picture’ willen lopen, kunnen ze een rol spelen, bijvoorbeeld door te koken of te helpen met de kostuums.
  • Laat de leerlingen zo veel mogelijk alles zelf doen: het werkt én ze vinden het zelf fantastisch.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School VBS Vier Winden
GO! BS De Klimpaal_St-Jans Molenbeek
Organisaties MetX - Moving Music
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Juf Karlien Tiebout

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs