Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren!

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren!

Theater als bindmiddel tussen leerlingen uit het reguliere onderwijs en jongeren met een kwetsbare achtergrond. Dat was het doel van het dynamoPROJECT ‘Opgroeien in een chaotische stad’ van het Einstein Atheneum in Evergem, artistiek huis voor kinderen en jongeren Larf! uit Gent, en de vzw Luein, die minderjarige meisjes en hun gezinscontext opvang en ondersteuning bij opvoedingsproblemen biedt.

Leerling spreekt in microfoon op podium
Leerling met spandoek spreekt op podium
Paar bokshandschoenen op podium
2 leerlingen acteren op podium

Het dynamoPROJECT Opgroeien in een chaotische stad wou jongeren met een kwetsbare achtergrond de kans geven om in een veilige context deel te nemen aan een culturele vrijetijdsbesteding, samen met jongeren uit het reguliere onderwijs. Theater was het bindmiddel. Annelies De Nil begeleidde de workshops vanuit Larf!

‘De opvoeders van Luein hadden een workshop gedaan bij Larf!’ vertelt Annelies De Nil. ‘Ze vonden het zo tof en waardevol dat ze een gezamenlijk project meteen zagen zitten. Als derde partner is Einstein Atheneum erbij gekomen, een school die erg openstaat voor creativiteit en bijzondere projecten.’ De leerlingen en de meisjes van Luein konden intekenen op het project, maar niemand was verplicht om deel te nemen. ‘De leerlingen van het Atheneum waren vanaf het begin heel open en nieuwsgierig. Met hen heb ik eerst vier weken apart gewerkt: kennismaken, toneeloefeningen… Zo wist ik al heel goed wie wie was, wie al theaterervaring had, wie plankenkoorts had enzovoort.’

4 leerlingen acteren samen

Het leven, een bokswedstrijd

Bij de meisjes van Luein heerste aanvankelijk meer weerstand. Toen Annelies voor het eerst naar hen toeging, was dat direct voelbaar. ‘Ik zou hun groep ook een eerste workshop geven, maar dat was niet aan de orde: ik voelde meteen dat ze er niet klaar voor waren. Dus hebben we elkaar heel laagdrempelig leren kennen. Ik vertelde over het project, zij gaven mij een rondleiding in en rond het gebouw. Uiteindelijk tekenden vier meisjes in op het vervolg.’

In de tuin van Luein hing een boksbal. ‘Die mochten ze gebruiken als ze verdrietig of boos waren’, vertelt Annelies. Hij bood haar de inspiratie voor het vervolg van het traject, waaraan beide groepen samen deelnamen: ‘Ik heb alles opgehangen aan de boksmatch als metafoor voor het leven. Daar heb ik ze allerlei fysieke oefeningen rond laten doen en rond laten vertellen.’ De metafoor was voor iedereen herkenbaar: ‘ Het is immers niet omdat de leerlingen van het Atheneum niet met een zware problematiek kampen, dat hun leven over rozen gaat.’

Tips van theatermaker Annelies

  • Twijfel niet. Ik zie geen enkele argument om niet in een dynamoPROJECT te stappen. Het is verrijkend voor alle partijen.
  • Zie het niet te groot. Je hoeft geen complete musical te maken. Begin met een klein project. Vaak zijn het de kleine dingen die je het langst met je meedraagt. Kies voor het project waarvan jij denkt dat je het aankunt.
  • Pluk ervan wat je wil en kunt. Neem uit een project mee wat er voor jou in zit. Een dynamoPROJECT biedt altijd iets nieuws, iets extra’s, iets wat je nog niet wist of kon.
  • Werp een nieuwe blik op je leerlingen. Ook dat doet een dynamoPROJECT: het laat je je leerlingen anders zien. Een weerspannige leerling blijkt misschien supercreatief, een verlegen leerling blijkt een uitstekende danser, een schijnbaar ongemotiveerde leerling werkt plots verbazend goed mee.
  • Overleg met je leerlingen. Bekijk samen met hen waarrond ze graag zouden werken. Zo hoef je je project alvast niet meer te verkopen, want ze hebben er zelf voor gekozen!
  • Werk samen met gelijkgestemden: collega’s die er evenveel zin in hebben als jij, een externe partner met wie het klikt…

Iedereen rijker

‘De belangrijkste meerwaarde was volgens mij de kennismaking met een totaal andere leefwereld’, vertelt Annelies.  ‘De meisjes van Luein leerden het theater kennen, iets wat sommigen voordien nog nooit hadden gezien, laat staan zelf gedaan. De leerlingen van het Atheneum zagen hoe anders het leven van leeftijdsgenoten kan zijn: jongeren die in een instelling leven, zijn veel meer op zichzelf aangewezen, moeten vaak sneller volwassen worden en worden sowieso geconfronteerd met problemen waarvan je je afvraagt of zoiets wel kan op hun leeftijd. Ook voor mezelf was het een reality check, dus ik denk dat iedereen er rijker van is geworden.’

‘De belangrijkste meerwaarde was volgens mij de kennismaking met een totaal andere leefwereld’

Theatermaker Annelies De Nil

Zestal leerlingen maken samen theater

Kers op de taart

‘Het toonmoment was de kers op de taart, echt een bijzonder moment.’ Uiteindelijk stond één meisje van Luein met de Atheneumleerlingen op de planken. ‘Ik was zo blij om te zien hoeveel mensen er speciaal voor haar in de zaal zaten. Dat ene meisje is enorm gegroeid gedurende het traject.’ Een ander meisje had een knipperlichtrelatie met het project. De ene week zag ze het zitten, de volgende niet. ‘Ik liet haar kiezen: ze mocht altijd meedoen, maar als het te veel werd, mocht ze aan de knoppen voor licht en geluid. Daarvoor koos ze uiteindelijk ook tijdens het toonmoment.’

Maar het allermooist was misschien nog de manier waarop de jongeren met elkaar omgingen. ‘Dat deden ze uitermate respectvol en warm. Dat alleen al maakte het project de moeite waard.’

Wil jij ook samenwerken met een theatermaker in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School Einstein Atheneum,ASO Talen,Wet.& Kunst
Organisaties LARF!
Onderwijsniveau
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • inclusie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Annelies De Nil

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs