Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zo introduceer je digitale fotografie, stopmotion en optische illusie in je klas

Zo introduceer je digitale fotografie, stopmotion en optische illusie in je klas

'Wat begon als een idee voor een WO-thema, is uitgegroeid tot een heel projectvoorstel' lacht meester Davy Clout. 'We namen uiteindelijk onze leerlingen ruim twee maanden lang mee in de wereld van de fotografie.' Fotografe Evy Raes begeleidde het traject. Daarnaast gingen de leerlingen op bezoek bij de lokale fotograaf en kreeg fotografie in de lessen muzische vorming de nodige aandacht.

'We startten met een fotozoektocht met op elke vindplaats een foto-activiteit', vertelt Davy. 'De zoektocht werd via de app Classdojo centraal geleid: de leerlingen kregen hun opdrachten en feedback en postten hun resultaten via de app.

Onze fotografe zorgde voor ouderbetrokkenheid

De projectdagen met fotografe Evy Raes leverden mooie resultaten op. Als eerste activiteit lieten we de leerlingen hun grootouders fotograferen, samen met een object dat aan hen doet denken. Dat deden ze met een compact camera. Waar het niet lukte om een grootouder in de klas te krijgen, sloot een ander familielid aan of fotografeerden de leerlingen elkaar.

'Al doende leerden we heel wat bij over perspectief, optische illusie, stopmotion, detailfotografie …'

meester Davy Clout

Bij de tweede activiteit ervaarden de leerlingen het verschil tussen fotograferen met een compact camera en fotograferen met een reflexcamera. Evy zette in de klas een fotostudio op met egale achtergrond en studiobelichting. Dat maakte indruk bij de leerlingen en zorgde meteen voor een professionelere look. Door de vergelijking te maken met hun eerste test met de compact camera, konden we wijzen op de invloed van de achtergrond, de belichting, het perspectief, de houding … Doordat we opnieuw (groot)ouders betrokken, creëerden we nieuwe kansen tot informelere contact. Hierdoor konden we onze band met hen versterken.

Tijdens andere projectdagen die volgden, werd er gewerkt rond perspectief, optische illusie, stopmotion, detailfotografie, belichting, spiegelingen, echtheid van foto's enzovoort. We gingen ook op bezoek bij de lokale fotograaf, waar we uitleg kregen over het proces van foto's maken en verwerken.

 

Zowel de leerlingen als de leerkrachten waren fan van het project: samen leerden ze heel wat bij! Alle resultaten werden gepresenteerd op een fototentoonstelling tijdens de opendeurdag én op de rapportavond. 'We gaan de geleerde technieken zeker blijven gebruiken in de klas', zegt Davy. 'en volgende keer proberen we ook een bezoek te brengen aan het Fotomuseum!'

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met fotografe Evy Raes en bespreek wat jij wil bijleren om je lessen creatiever te maken.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GBSBO De Zon
Organisaties FRNW
FOMU – Fotomuseum Antwerpen
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon basisonderwijs
Thema
  • film en fotografie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Meester Davy Cloet

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs