Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zo introduceer je digitale fotografie, stopmotion en optische illusie in je klas

Zo introduceer je digitale fotografie, stopmotion en optische illusie in je klas

'Wat begon als een idee voor een WO-thema, is uitgegroeid tot een heel projectvoorstel' lacht meester Davy Clout. 'We namen uiteindelijk onze leerlingen ruim twee maanden lang mee in de wereld van de fotografie.' Fotografe Evy Raes begeleidde het traject. Daarnaast gingen de leerlingen op bezoek bij de lokale fotograaf en kreeg fotografie in de lessen muzische vorming de nodige aandacht.

'We startten met een fotozoektocht met op elke vindplaats een foto-activiteit', vertelt Davy. 'De zoektocht werd via de app Classdojo centraal geleid: de leerlingen kregen hun opdrachten en feedback en postten hun resultaten via de app.

Onze fotografe zorgde voor ouderbetrokkenheid

De projectdagen met fotografe Evy Raes leverden mooie resultaten op. Als eerste activiteit lieten we de leerlingen hun grootouders fotograferen, samen met een object dat aan hen doet denken. Dat deden ze met een compact camera. Waar het niet lukte om een grootouder in de klas te krijgen, sloot een ander familielid aan of fotografeerden de leerlingen elkaar.

'Al doende leerden we heel wat bij over perspectief, optische illusie, stopmotion, detailfotografie …'

meester Davy Clout

Bij de tweede activiteit ervaarden de leerlingen het verschil tussen fotograferen met een compact camera en fotograferen met een reflexcamera. Evy zette in de klas een fotostudio op met egale achtergrond en studiobelichting. Dat maakte indruk bij de leerlingen en zorgde meteen voor een professionelere look. Door de vergelijking te maken met hun eerste test met de compact camera, konden we wijzen op de invloed van de achtergrond, de belichting, het perspectief, de houding … Doordat we opnieuw (groot)ouders betrokken, creëerden we nieuwe kansen tot informelere contact. Hierdoor konden we onze band met hen versterken.

Tijdens andere projectdagen die volgden, werd er gewerkt rond perspectief, optische illusie, stopmotion, detailfotografie, belichting, spiegelingen, echtheid van foto's enzovoort. We gingen ook op bezoek bij de lokale fotograaf, waar we uitleg kregen over het proces van foto's maken en verwerken.

 

Zowel de leerlingen als de leerkrachten waren fan van het project: samen leerden ze heel wat bij! Alle resultaten werden gepresenteerd op een fototentoonstelling tijdens de opendeurdag én op de rapportavond. 'We gaan de geleerde technieken zeker blijven gebruiken in de klas', zegt Davy. 'en volgende keer proberen we ook een bezoek te brengen aan het Fotomuseum!'

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met fotografe Evy Raes en bespreek wat jij wil bijleren om je lessen creatiever te maken.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Gemeentelijke Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - De Zon
Organisaties FOMU - Fotomuseum
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon basisonderwijs
Thema
  • film en fotografie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Meester Davy Cloet

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs