Zo introduceer je digitale fotografie, stopmotion en optische illusie in je klas

'Wat begon als een idee voor een WO-thema, is uitgegroeid tot een heel projectvoorstel' lacht meester Davy Clout. 'We namen uiteindelijk onze leerlingen ruim twee maanden lang mee in de wereld van de fotografie.' Fotografe Evy Raes begeleidde het traject. Daarnaast gingen de leerlingen op bezoek bij de lokale fotograaf en kreeg fotografie in de lessen muzische vorming de nodige aandacht.

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

'We startten met een fotozoektocht met op elke vindplaats een foto-activiteit', vertelt Davy. 'De zoektocht werd via de app Classdojo centraal geleid: de leerlingen kregen hun opdrachten en feedback en postten hun resultaten via de app.

Onze fotografe zorgde voor ouderbetrokkenheid

De projectdagen met fotografe Evy Raes leverden mooie resultaten op. Als eerste activiteit lieten we de leerlingen hun grootouders fotograferen, samen met een object dat aan hen doet denken. Dat deden ze met een compact camera. Waar het niet lukte om een grootouder in de klas te krijgen, sloot een ander familielid aan of fotografeerden de leerlingen elkaar.

'Al doende leerden we heel wat bij over perspectief, optische illusie, stopmotion, detailfotografie …'

meester Davy Clout

Bij de tweede activiteit ervaarden de leerlingen het verschil tussen fotograferen met een compact camera en fotograferen met een reflexcamera. Evy zette in de klas een fotostudio op met egale achtergrond en studiobelichting. Dat maakte indruk bij de leerlingen en zorgde meteen voor een professionelere look. Door de vergelijking te maken met hun eerste test met de compact camera, konden we wijzen op de invloed van de achtergrond, de belichting, het perspectief, de houding … Doordat we opnieuw (groot)ouders betrokken, creëerden we nieuwe kansen tot informelere contact. Hierdoor konden we onze band met hen versterken.

Tijdens andere projectdagen die volgden, werd er gewerkt rond perspectief, optische illusie, stopmotion, detailfotografie, belichting, spiegelingen, echtheid van foto's enzovoort. We gingen ook op bezoek bij de lokale fotograaf, waar we uitleg kregen over het proces van foto's maken en verwerken.

 

Zowel de leerlingen als de leerkrachten waren fan van het project: samen leerden ze heel wat bij! Alle resultaten werden gepresenteerd op een fototentoonstelling tijdens de opendeurdag én op de rapportavond. 'We gaan de geleerde technieken zeker blijven gebruiken in de klas', zegt Davy. 'en volgende keer proberen we ook een bezoek te brengen aan het Fotomuseum!'

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

Auteur Raf Schevenels
School
Organisaties
Onderwijsniveau
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Meester Davy Cloet