Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te ervaren hoe klokken, marqueterie en Reuzen gemaakt worden. Het resultaat: nieuwe assemblage-installaties rond het begrip ‘tijd’!

Horlogerie, marqueterie en reuzen

‘We startten het project met een fijne presentatie voor de klas door het Horlogeriemuseum, de Vlaamse Kunstkring voor Marqueteurs en Reuzen Mechelen’, vertellen leerkrachten Pascale en Gudrun.

‘Zo leerden we dat horlogerie alles omvat wat te maken heeft met tijdmeting: klokken, horloges, maar ook zandlopers, en zonnewijzers. Klokken zijn in onze huidige maatschappij wegwerpdingen geworden. Het is iets waar je de tijd op leest en verder niets, maar daar zit zoveel geschiedenis, techniek en wiskunde achter. Vaak zitten in oude klokken ook verrassende dingen, zoals automaten, poppetjes … Je kan vandaag nog een opleiding uurwerkmaker volgen, maar die richt zich vooral op polsuurwerken met de bedoeling om herstellingen te doen voor grote merken van polshorloges. Horlogerie is meer de restauratie en kennis van die antieke stukken, een ambacht pur sang die aan het verdwijnen is.’

‘Marqueterie is een techniek, ontstaan in de 14de eeuw, die ontwikkeld werd om onder andere meubels te versieren met inlegwerk. Daarvoor werd allerhande kostbaar materiaal gebruikt zoals allerlei soorten fineerhout, maar ook schildpad, messing, paarlemoer of zelfs been ... Met beitels, zagen en mesjes worden geduldig fijne vormen uitgesneden, diedan in elkaar worden gepast in een soort van puzzel en op het voorwerp in kwestie wordt gelijmd.‘

Met deze twee begrippen en met de wetenschap hoe reuzen gemaakt worden gingen de leerlingen aan de slag en maakten ze samen assemblage-installatie rond het begrip ‘tijd’!

Vanuit de kunstenaarsblik

‘Voor de jongeren waren de ontmoetingen met de deskundigen van oude ambachten als horlogerie, marqueterie en reuzen bouwen heel inspirerend om daarna zelf aan de slag te gaan’, vult kunstenares Patries Wichers van MUS-E Belgium aan.

‘Zelf heb ik er wel een nachtje van wakker gelegen hoe ik dit allemaal zou aanpakken en samenbrengen. Maar dan heb ik het laten rusten en het vanuit een kunstenaarsblik aangepakt waarbij je vaak ‘toevallig’ op bepaalde zaken stuit en die dan met elkaar verbindt: klokken op de rommelmarkt (horlogerie), plakplastic met houtmotieven in een winkel (marqueterie) en bamboestokken in een tuincentrum (reuzen bouwen).’

Vijf ateliers

‘Binnen de opgezette structuur van de vijf ateliers was er ruimte voor eigen ideeën, creativiteit en veel samenwerking’, zegt Patries. ‘In de ateliers gingen we aan de slag met het verzamelde materiaal: met de losse klokonderdelen maakten we nieuwe constructies, met de plakplastic nieuwe motieven en met de bamboestokken maakten we sculpturen.’

‘Bij onze nabootsing van de marqueterie-techniek met plakplastic was ik eerst bang dat het een te een schoolse situatie zou worden (knippen en plakken). Maar op aanraden van de marqueteriemensen vonden we vanuit eenvoudige geometrische vormen toch creatieve oplossingen om het ‘houtinlegwerk’ op een vorm met ongelijke zijden toe te passen. Ook voor mij een ontdekking …’

‘Heel fijn dat het kunstwerk zo organisch kan groeien door ieders suggesties in overweging te nemen en/of te integreren. Het creëren blijft zo een constante brainstorm.’

Pascale Wagener - leerkracht

‘De beide leerkrachten werkten heel fijn mee. Ze waren erg ondersteunend op vlak van materialen, ruimtelijke organisatie en input naar de leerlingen toe. Zo was het vooral de leerkracht die de leerlingen ‘out of the box’ deed denken en doen. Ze nam telkens kleine groepjes bij zich aan de computer om hen met het werk van Panamarenko te laten kennismaken. Ze werden ook geïnformeerd over het principe van ‘patent’ als men een nieuwe uitvinding heeft ontwikkeld.’

‘Tijdens het eerste atelier zag ik bij één jongen in zijn identiteitsmolecule - een soort identikit die de leerlingen moesten opstellen - het woord ‘arduino’ opduiken. Ik wist niet wat het was. Hij had een arduinodoos in zijn schooltas en legde het eerst aan mij en daarna aan de ganse klas uit. Zo ontstond er een werkgroepje van vier leerlingen die de koekoek uit de gedeconstrueerde koekoeksklok met deze arduinotechnologie nieuw leven ging inblazen. De vakmannen van de toekomst!’

Helemaal STEAM

‘Leerkracht Pascale zei dat ze het heel boeiend vond dat de installatie tot op het laatst zo organisch ontstond en er voortdurend ruimte bleef voor suggesties en brainstorm’, weet Patries. ‘In het derde atelier kwam de directeur van de school kijken. Hij vond dit traject helemaal in de STEAM-gedachte (Science/Technology/Engeneering/Arts/Mathematics) passen, en ging enthousiast filmen met zijn gsm.’

‘De samenwerking met Patries zorgde voor een frisse wind en een gezonde dosis inspiratie’, vertellen Pascale en Gudrun. ‘Onze leerlingen en wijzelf werden geprikkeld door de ambachtslieden en gingen vol motivatie en creativiteit aan de slag met als resultaat dat onze leerlingen samen iets heel moois gecreëerd hebben. Het project was een prachtig voorbeeld van wat STEAM hoort te zijn. Het daagt jongeren uit om dat extra stapje te zetten, linken te leggen en op zoek te gaan naar de kunstenaar die ze allemaal in zich hebben. Topervaring voor leerlingen én leerkrachten!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School TSM Middenschool
Organisaties MUS-E Belgium
Horlogeriemuseum
FARO. - Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs