Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zo werk je aan sociale vaardigheden met dans en beweging

Zo werk je aan sociale vaardigheden met dans en beweging

De leefwereld van leerlingen vergroten via dans en beweging. Die uitdaging gaat GBS Windroos uit Sint-Jans-Molenbeek aan samen met choreograaf Seppe Baeyens van Atelier Léon en vzw ’t Zinneke, waar volwassenen met een beperking begeleid kunnen wonen. Via wekelijkse dans- en bewegingsateliers wordt niet alleen de verbeelding geprikkeld, maar krijgen ook de sociale vaardigheden van de leerlingen een boost.

Leerling en begeleider samen op de dansvloer
Leerlingen samen aan het dansen
Twee leerlingen tegenover elkaar
Leerlingen en begeleider brainstormen samen op de vloer
Leerling en begeleider op een stoel

Het geheim zit in de mix

Het is niet de eerste keer dat de drie lokale partners in Sint-Jans-Molenbeek de handen in elkaar slaan. Leerkracht Edith Meynaerts van het derde leerjaar op GBS Windroos: ‘Het idee kwam van Seppe. Hij droomde van een project waarbij hij doelgroepen zou mixen die normaal gesproken maar weinig contact hebben met elkaar, maar die wel in dezelfde buurt wonen.’ Edith was meteen mee in zijn verhaal: ‘Veel van onze leerlingen komen uit een besloten, kansarme gemeenschap. Spontaan komen zij niet altijd in aanraking met volwassenen met een beperking, laat staan met het culturele luik van dit project.’

Leerlingen dansen samen

Via wekelijkse dans- en bewegingsateliers laat Seppe de leerlingen van GBS Windroos en de bewoners van ’t Zinneke samen creëren. Althans dat is de bedoeling. Omwille van de coronacrisis – en de kwetsbaarheid van de volwassenen met een beperking – konden dit schooljaar slechts een gedeelte van de ateliers gemengd worden georganiseerd. ‘Enorm jammer,’ zegt Edith. ‘De leerlingen leren enorm veel uit die contacten. Zo raakt één van de bewoners van ’t Zinneke snel overstuur als mijn leerlingen te veel lawaai maakten. Dat maakt dat de leerlingen bewust bezig zijn met hoe ze rekening kunnen houden met de anderen en hoe ze die persoon kunnen helpen.’

Deze samenwerking past voor Edith in het wereldburgerschap dat ze samen met de school wil stimuleren bij haar leerlingen: ‘Zich verbinden met mensen die anders zijn dan henzelf, leren dat het oké is om verschillend te zijn… die ingesteldheid willen we met dit project versterken.’

Tips van juf Edith

  • Mix de leerlingen tijdens de ateliers met een groep volwassenen met een beperking of ouderen. Zo verbeteren de leerlingen niet alleen hun culturele maar ook hun sociale vaardigheden.
  • Zorg voor regelmatig overleg tussen leerkrachten en externe partners. Zo kunnen de partners inpikken op thema’s waar je in de klas mee bezig bent.
  • Bouw verder op de ateliers in de klas. Daardoor begint zo’n cultureel project echt te leven en raakt het verankerd.
  • Voorzie regelmatig rustpunten tijdens de ateliers. Yoga-oefeningen en kringgesprekken zijn ideale momenten om even stil te staan en het bewustzijn te vergroten.
  • Neem zelf deel als leerkracht. Als de leerlingen aarzelen om zich te laten gaan, helpt het als je als leerkracht gewoon meedoet.

Van het atelier naar de school en omgekeerd

Het resultaat van de wekelijkse ateliers voelt Edith in de klas: ‘Van een verzameling individuen zie ik de klas evolueren naar een groep waarin alle leerlingen zichzelf mogen zijn en iedereen rekening houdt met elkaar.’ De aanpak van Seppes dansateliers is daarbij doorslaggevend. Zo opent Seppe de sessies met enkele yoga-oefeningen. Die gebruikt Edith ook in de klas: ‘Het verhoogt hun focus en het maakt hen rustig.’ Dan prikkelt hij de verbeelding, vaak via een kunstwerk.

Eenmaal de verbeelding van de leerlingen is geactiveerd, laat Seppe de leerlingen via eenvoudige oefeningen zelf een choreografie opbouwen. Opvallend is dat er bijna in iedere oefening geobserveerd moet worden: de rol van het publiek is even belangrijk als van de dansers en de ene beweging moet verder bouwen op de andere. ‘Door iedere week bewust te moeten observeren, merk ik dat de leerlingen meer oog hebben voor elkaar in de klas,’ zegt Edith. ‘Er is een einde gekomen aan de voortdurende ruzies. Maar belangrijker nog, ik heb talenten ontdekt die ik helemaal niet kende.’

‘Door iedere week bewust te moeten observeren, merk ik dat de leerlingen meer oog hebben voor elkaar in de klas’

Edith Meynaerts - leerkracht derde leerjaar

Leerlingen liggen samen op de grond

Continuïteit

Ook Seppe voelt duidelijk een verschil in de groep tussen het begin en einde van het project. ‘Edith gebruikt niet alleen de yoga-oefeningen in de klas. Ook thematisch versterken we elkaar. Dat zorgt voor continuïteit.’ Zo vertrekt Seppe regelmatig van een schilderij om een choreografie op te bouwen, terwijl Edith in de klas dezelfde kunstwerken gebruikt in een museumproject. Seppe: ‘De ateliers krijgen daardoor de status van een vak op school. Dat maakt dat het project bij iedereen leeft.’

Kortom, een reeks dans- en bewegingsateliers die niet alleen het culturele bewustzijn, maar ook de sociale vaardigheden en de leefwereld van de leerlingen vergroten. En dat via de weg van de verbeelding!

Wil jij ook samenwerken met een choreograaf in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Leerlingen bewegen in duo’s en observeren elkaar. Wanneer de ene stilstaat, mag de andere bewegen.

verbeelden

  • Op basis van een kunstfoto van een tornado verbeelden de leerlingen tornado’s met hun lichaam.

conceptualiseren

  • Tijdens een kringgesprek aan het einde van elk atelier benoemen de leerlingen wat ze vandaag deden met één woord.

analyseren

  • Regelmatig worden de choreografieën even stilgelegd voor de volgende vraag: “Wat hebben jullie gezien en wat is er gebeurd?”

Dragers

lichaam

  • De leerlingen werken in duo’s. De ene is danser, de andere choreograaf. De choreograaf duidt een lichaamsdeel aan dat de danser geïsoleerd moet bewegen.

voorwerpen

  • Regelmatig worden er tijdens de choreografie stoelen gebruikt om vormen of groepen mee te maken.

taal

  • Seppe is heel talig en laat dezelfde (abstracte) begrippen regelmatig terugkeren zodat de leerlingen ermee vertrouwd raken.

Grafische tekens

  • Er worden afspraken gemaakt hoe je met je lichaam punten en lijnen kan verbeelden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Elen
School GBS Windroos
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Burgerschap
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Edith Meynaerts

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs