Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

Pluk een scène uit een bestaande film. Geef het script ervan aan leerlingen en laat het hen zelf verbeelden. Dat is het opzet van het project ‘Filmhommage’ van Filmeducatie.be. ‘Wat deze zesdejaars zo over filmen en monteren leren, zullen ze de rest van het schooljaar gebruiken om hun onderzoeksresultaten naar beeld te vertalen’, zegt leerkracht Vakoverschrijdend Project (VOP) Katleen Fremout van KOBOS, Kapelle-op-den-Bos.

Het oorspronkelijke projectidee van Katleen zag er ietwat anders uit. Nadat ze al een filmpje hadden gemaakt rond structureel racisme -en de hoofdprijs wegkaapten bij Unia- stond er nog een bezoek aan Kazerne Dossin op het programma. Daar zouden ze met de hulp van Filmeducatie.be een studio voor één dag oprichten en interviews afnemen van medewerkers en bezoekers. Corona en een lockdown beslisten er anders over.

Katleen moest haar plan bijschaven, want naar Kazerne Dossin gaan, kan niet meer. De school kiest er immers voor om tijdens de coronacrisis binnen de schoolmuren te blijven. Daarom komt Filmeducatie.be voor 3 projectdagen naar Kapelle-op-den-Bos. ‘Zo kunnen de workshops toch plaatsvinden’, zegt ze.

‘Beeld is een universele taal, die ook een Syrische vluchtelinge kan hanteren’

Katleen Fremout - leerkracht Vakoverschrijdend Project (VOP)

Beeld in plaats van een verhandeling

De 16 zesdejaars in haar klas kozen voor het project Me, you and everyone we know. ‘We kijken naar de ander, die is anders. Hoe gaan we daarmee om? Hoe aanvaard je de ander ook al heeft die een andere mening?’ verduidelijkt Katleen het actuele onderwerp. 2 lesuren per week wijden ze eraan.

Ze gebruikt vaak kunst en cultuur als vertrekpunt: een performance van Marina Abramovic of de tentoonstelling Ik Jij Wij van Rasa. ‘Het verbeelden krijgt in mijn lessen een prominente plek. Het is altijd mijn de bedoeling dat de leerlingen tijdens VOP een onderzoek doen, en dat ze de resultaten in beeld vertalen in plaats van een paper te schrijven. Beeld is een universele taal, die ook een Syrische vluchtelinge kan hanteren.’

Een afgewerkt product? Niet nodig

Om haar leerlingen die beeldtaal te leren kennen, schakelt Kathleen Filmeducatie.be in. Op de eerste (halve) projectdag krijgt elke leerling een professioneel fototoestel in handen. ‘We nemen dan de fotografische principes als cadrage en belichting door …  En ook het script van de scène die we zullen verbeelden’, zegt S. Van de Velde van Filmeducatie.be. ‘Die hebben we bewust geplukt uit Entre Les Murs, omdat die aansluit bij de inhoud van Katleens project en zich afspeelt in een klaslokaal.’

Op de tweede dag staan de opnames met professionele apparatuur gepland. De rolverdeling is duidelijk: er zijn scrip-girls, regisseurs, geluidsmensen, figuranten … Het gaat over distorsie en de focustool. Over lichtreflecties in de bril van een leerling-actrice. En is er wel genoeg plaats om te bewegen met de dolly als de tafels zo geschikt staan? De scriptgirls houden de continuïteit in het oog: klopt de kleding en enscenering nog na een middagpauze? Geluid klaar? Camera klaar? Actie!

De laatste sessie staat volledig in het teken van monteren. ‘Het is veel, maar dat is dan ook een van de lessen die leerlingen leren. Alles wat op hen afkomt van beeld is zo evident, maar het kost veel moeite voor je dat resultaat bereikt. Dat ondervinden ze nu aan den lijve. We zijn niet uit op een afgewerkt product. Wat ze nu leren, zullen ze in hun volgende opdrachten voor echt toepassen.’

Het kader? Altijd Cultuur in de Spiegel

Waarnemen, analyseren, conceptualiseren en verbeelden: het zit allemaal in de projecten die Filmeducatie.be uitbouwt. Net als de 4 culturele media van Cultuur in de Spiegel: ‘Het lichaam komt weinig aan bod in het reguliere onderwijs. Ze zitten, en that’s it. Daarom proberen we het lichaam in beweging te krijgen door een symbiose te creëren met de camera en attributen (voorwerp), de dialoogtekst (taal) en de beeldschermen die nodig zijn om het beeld te monitoren en te analyseren (het platte vlak).’

Cultuur in de Spiegel is ook het kader voor alle VOP-projecten. ‘Voor mij werkt dat bevrijdend’, zegt Katleen. ‘Nu is er ook in het aso plaats voor het verbeelden, zonder dat het bestempeld wordt als alleen maar plezant.’ Ze zal haar leerlingen met een attitudeblad evalueren. En ook daar komen de 4 culturele vaardigheden bovendrijven. ‘De nadruk ligt op zelfreflectie. Wat kan ik al? Waar moet ik in groeien? Leerlingen noteren een werkpunt voor zichzelf en dan kijk ik hoe ze daaraan werken. Daarnaast is er ook productevaluatie, maar hun persoonlijke groei is voor mij het belangrijkste.’

Tips van Katleen

  • Werk een paar jaar met dezelfde culturele partner. Zo krijg je de materie ook zelf in de vingers en kan je als leerkracht een stap vooruit zetten. Ik voel me intussen sterk genoeg staan om zelf de beelden van leerlingen te evalueren en bij te sturen.
  • Zoek een culturele partner die op maat wil werken. Het kost wel tijd om het vertrouwen op te bouwen, maar ik ben elke keer gecharmeerd door hoe snel dat kan gaan.
  • Durf gewoon aanbellen. Cultuurhuizen en organisaties staan ervoor open, dat is mijn ervaring.
  • Werk in kleine groep. Een journalistieke insteek kan ik onmogelijk met 180 zesdes bereiken. Dan kan je wel weer analyseren, maar niet verbeelden.
  • Als het kan, ga op locatie. Van Kunstencentrum NONA mochten we bijvoorbeeld eens in de bioscoop werken. Je verbeelding slaat direct op hol als je in een voormalige seksbioscoop aan de slag mag.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Leerlingen nemen een camera en beamen het beeld, de leerling die voor de hun lens staat dus. Zo wordt de kijk op de ander symbolisch uitvergroot en kunnen medeleerlingen elk detail waarnemen. Het is een oefening in zien en gezien durven worden.

verbeelden

  • Gevoelens verbeelden kan al met een straaltje zon dat reflecteert in een flesje water. We hebben zo in de eerste workshop heel poëtische foto’s gemaakt in een verder kale zaal.

conceptualiseren

  • Benoem de gevoelens die je hebt, maar ook de termen die bij het filmproces komen kijken.

analyseren

  • Je beeld analyseren, het technische aspect ervan: wat is er goed, wat nog niet.

Dragers

lichaam

  • Gelaatsuitdrukkingen, hoe beweeg je voor de camera, welke richting kijk je uit …?

voorwerpen

  • Technische hulpmiddelen als camera, microfoon, belichting, maar ook het decor en de decorstukken.

taal

  • Het uitgeschreven script, de dialogen, het jargon van de filmmaker.

Grafische tekens

  • Icoontjes en parameters op het beeldscherm helpen om het beeld te monitoren en te analyseren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School KOBOS Secundair II
Organisaties Filmeducatie.be
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs