Schakel een regisseur in om je te ondersteunen bij een toneelstuk. Laat je helpen door een choreograaf bij LO. En waarom geen (geluids)kunstenaar bij STEM, poëzie bij wiskunde, een fotografe om erfgoed in beeld te brengen of een auteur en illustrator bij een project rond leesplezier?
Dat kan! Met dynamoPROJECT ontvang je tot 2000 euro voor een creatief schoolproject.
Waaraan moet een dynamoPROJECT voldoen?
Basisvoorwaarden:
Lees het volledige reglement met de inhoudelijke en financiële voorwaarden.
Maak het coronaproof!
Ook met corona kan een dynamoPROJECT als je het naar je school haalt of via afstandsonderwijs. Ontdek onze tips.
Ontvang je subsidie in 7 stappen:
1. Breng je cultuurwerking in kaart
Waar blink je in uit? Waar heb je minder expertise in? Welke nood ervaar je? Op welke muzische domeinen wil je inzetten? Welke (moeilijk bereikbare) doelstellingen uit je leerplan wil je creatief aanpakken? Waarvoor heb je hulp nodig?
2. Contacteer een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie om je te ondersteunen.
Welke externe partners komen in aanmerking?
3. Bedenk samen een plan
Welk proces wil je samen met je partner doorlopen? Hoe biedt het traject ondersteuning aan de noden uit stap 1? Kan je samen een meerdaags traject afleggen? Hoe koppel je het project aan je lessen? Hoe zorg je ervoor dat iedere leerling tot zelfexpressie komt? Hoe zorg je voor professionalisering van de leerkracht? Wat wil je bereikt hebben op het einde van je traject? Wanneer is het project geslaagd? Hoe ga je evalueren of je de doelen bereikt hebt? Wat betekent je project op financieel vlak? Gebruik de checklist.
4. Registreer je, word beheerder van je schoolpagina en dien je projectaanvraag in
- Dien je project online in t.e.m. 15 november voor projecten die plaatsvinden tussen 1/02 en 30/06.
- Dien je project online in t.e.m. 15 mei voor projecten die plaatsvinden tussen 1/09 en 31/01.
5. De jury beoordeelt jouw projectaanvraag
Eind januari of eind juni weet je of je project goedgekeurd is.
6. Voer je project uit zoals het in de aanvraag staat
- Je project loopt tijdens de lesuren over meerdere dagen tussen 1 februari en 30 juni
- Je project loopt tijdens de lesuren over meerdere dagen tussen 1 september en 31 januari
Het logo van Cultuurkuur moet steeds opgenomen worden in de communicatie (bv. bij brieven aan ouders) en publiciteit (affiche, flyer, uitnodiging …) in verband met dynamoPROJECT.
7. Dien je verslagen in en ontvang je subsidie
Dien binnen 30 dagen na de einddatum van je project het inhoudelijk én financieel verslag in. Na controle betalen we de subsidie uit. Lees het stappenplan.
Loop je ergens vast? De helpdesk is op werkdagen beschikbaar tot 17.00 uur. We helpen je graag verder!
Veelgestelde vragen:
Checklist: Aan welke inhoudelijke criteria moet een dynamoPROJECT voldoen?
Deze checklist gebruikt de jury om een projectaanvraag te beoordelen.
Basisvoorwaarden
- Leerlingen en leerkrachten doorlopen samen met minimum één externe culturele partner een samenhangend en creatief traject dat stap voor stap wordt opgebouwd en de tijd krijgt om uitgediept te worden. De leerkracht professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in de lessen integreren.
- Minimum één externe partner werkt met eenzelfde groep leerlingen én hun leerkracht aan een traject gedurende meerdere dagen.
- Je project loopt tijdens de lesuren en is gekoppeld aan de lessen. Activiteiten die plaatsvinden tijdens de middag of na de schooluren komen niet in aanmerking.
- Maak het op maat van je doelgroep. Laat je inspireren, maar kopieer niet letterlijk een ander project. Bouw je verder op een voorgaand project? Onderbouw dan de evolutie of verandering in je nieuwe projectaanvraag.
- Voor een project tussen 1 september en 31 januari dien je een aanvraag in voor 15 mei van het voorgaande schooljaar.
- Voor een project tussen 1 februari en 30 juni dien je een aanvraag in voor 15 november van hetzelfde schooljaar.
- Dien het volledige aanvraagformulier in op Cultuurkuur.
Lees het volledige reglement met de inhoudelijke en financiële voorwaarden.
De projectaanvraag bestaat uit 3 tabbladen. Zie hoe een projectaanvraag eruit ziet.
Mogelijke denkvragen bij tabblad ‘Projectgegevens’
1. Omschrijf de inhoud van je project.
- Wat is je projectidee?
- Welke externe partner(s) doorlopen een actief, samenhangend, creatief en meerdaags traject met eenzelfde groep leerlingen en hun leerkracht?
- Hoe ziet dit traject er uit? Loopt het tijdens de lesuren? Is de opbouw gradueel en verdiepend? Zijn er meerdere workshops /werkmomenten? Hoe worden deze aangepakt?
- Is het traject op maat? Is er voldoende eigenaarschap bij de leerkracht? Is het geen uitkoopsom van een kant-en-klaar aanbod van een externe partner?
- Wie wordt betrokken bij dit project (leerlingen/leerkrachten/ouders …)?
2. Hoe past dit project in de cultuurwerking van je school?
- Heeft je school een visie op cultuuronderwijs? Past het project binnen deze visie?
- Hoe pakt de school cultuuronderwijs aan? Hebben jullie al eerdere projecten of acties ondernomen?
- Past dit project binnen een groter geheel? Bouwt dit project verder op voorgaande projecten of kies je ervoor om een nieuw project op te starten?
3. Waarom is dit een project op maat van je school/opleidingsprofiel?
- Welke noden zijn er (op creatief vlak)? Hoe komt dit project aan deze noden tegemoet?
- Welke expertise haal je als leerkracht uit de samenwerking met de externe partner(s)?
- Welke vakken/leerdoelen worden betrokken?
- Hoe plan je als leerkracht de opgedane kennis en vaardigheden te verduurzamen door te koppelen aan je les(thema’s) en latere lesgeven?
4. Hoe geeft dit project kansen aan leerlingen om zichzelf beter te leren kennen en te ontplooien?
- Waarom kies je voor deze groep leerlingen?
- Welke ontplooiingskansen halen de leerlingen uit de samenwerking met de externe partner(s)? Hoe brengt dit project de leerlingen tot creatieve zelfexpressie?
- Hebben de leerlingen inspraak in het project? Hoe geven de leerlingen mee vorm aan het proces?
5. Hoe ga je dit project evalueren?
- Wanneer is het project geslaagd? Welke doelen wil je bereikt hebben?
- Hoe ga je (tussentijds) evalueren of je deze doelen bereikt hebt?
- Betrek je alle betrokken partners in de evaluatie (leerlingen, leerkrachten, externe partners, directie, ouders …)?
- Kan dit project in de toekomst gedragen worden door de school (en de externe partner), zonder de tussenkomst van Cultuurkuur?
Aandachtspunten bij tabblad ‘Externe partners’
- Je werkt een samenwerking met minstens één externe partner uit op maat van de doelgroep.
- Je gaat in dialoog met de externe partner en je stelt de verwachtingen van beide partijen op elkaar
af. Het boeken van een kant-en-klaar aanbod is geen dynamoPROJECT en is geen samenwerking op
maat. - Het is belangrijk dat leerlingen een samenhangend traject doorlopen dat gradueel
opgebouwd is, dat de tijd krijgt om uitgediept te worden en dat gekoppeld is aan de lessen.
De externe partner stapt in een actief en creatief proces met de leerlingen. De leerkracht is
betrokken bij het hele verloop, professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in
de lessen integreren. - Een louter museumbezoek, voorstelling of losstaande, eenmalige workshop is geen samenwerking.
Aandachtspunten bij tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’
- Omschrijf duidelijk bij het tabblad ‘Projectgegevens’ waarvoor het subsidiegeld precies gebruikt zal worden.
- Pas op voor verdoken kosten! Brengen bepaalde keuzes of activiteiten kosten voor leerlingen met zich mee die vermeden kunnen worden? Kinderen bijvoorbeeld zelf rode kleren van thuis laten meebrengen voor een toonmoment kan een besparing lijken, maar is voor sommige gezinnen een extra financiële drempel.
- In dit tabblad ‘Uitgaven en inkomsten’ maak je de kostenraming van jouw dynamoPROJECT. Let op, niet alle kosten komen in aanmerking. Lees hiervoor ‘Welke kosten komen in aanmerking bij een dynamoPROJECT?’
- Het maximale ondersteuningsbedrag voor een creatief schoolproject is 2000 euro. Deze subsidie kan je
gebruiken voor 4 soorten projectkosten:- Ondersteuning externe partner Maximum 2000 euro
- Door leerlingen te verwerken materiaal Maximum 500 euro
- Vervoersonkosten van leerlingen en leerkrachten Maximum 500 euro
- Toegangsgeld Maximum 250 euro
Wat als we een goedgekeurd dynamoPROJECT willen wijzigen?
Elke wijziging in het project (vb. het veranderen of wegvallen van een externe partner, het verschuiven van de einddatum, een verschuiving bij de kosten ...) moet schriftelijk en op voorhand worden aangevraagd bij dynamo [at] ond.vlaanderen.be. De inhoud van het project mag niet veranderen. De jury keurt een project immers goed op basis van de inhoud van de projectaanvraag.
Welke kosten komen in aanmerking?
Het maximale ondersteuningsbedrag voor een creatief schoolproject is 2000 euro. Deze subsidie kan je gebruiken voor 4 soorten projectkosten:
1 Begeleiding door externe partner – max. 2000 euro
Het betrekken van een culturele partner van buiten de school brengt een unieke en verrijkende dynamiek met zich mee. Dit is de hoofddoelstelling van een dynamoPROJECT. Je mag de subsidie maximaal gebruiken voor kosten die hiermee samengaan. Op het aanvraagformulier is er een apart onderdeel voorzien waarin je de namen van deze personen of organisaties vermeldt.
Het streefdoel is een project waarbij leerlingen een samenhangend traject doorlopen dat gradueel opgebouwd is, dat de tijd krijgt om uitgediept te worden en dat gekoppeld is aan de lessen. De externe partner stapt in een meerdaags creatief proces met de leerlingen. De leerkracht is betrokken bij het hele verloop, professionaliseert zich hierdoor en kan deze vaardigheden in de lessen integreren.
Let op:
- Vervoersonkosten van externe partners vallen onder deze uitgavenpost, ze worden mee verrekend in de factuur.
- dynamoPROJECT ondersteunt eenmalige workshops enkel als de activiteit aansluit bij het traject dat je aflegt met je externe partner:
- WEL: Je legt een meerdaags traject af met een schrijver om een eigen boek te maken. Hierbij plan je een eenmalige drukworkshop om je verhaal te illustreren.
- NIET: Je legt geen meerdaags traject af met een kunstenaar. Een leerling volgt losstaande workshops: bijvoorbeeld één sessie fotografie en één sessie dans. Die tweede sessie bouwt niet verder op de eerste sessie of wordt gegeven door een andere externe partner. Er is dus geen traject met eenzelfde partner.
Wat niet in aanmerking komt:
- Het boeken van een kant-en-klaar aanbod is geen samenwerking op maat. Het is dus belangrijk dat beide partijen overleggen, hun verwachtingen op elkaar afstemmen en het geplande traject aanpassen aan de doelgroep.
- Losstaande workshops waarbij de leerlingen en leerkrachten geen traject afleggen. Een projectdag of projectweek vullen met aparte workshops kan dus niet.
- Wanneer een leerling maar één dag samenwerkt met eenzelfde externe partner spreken we niet van een traject. Het traject dat eenzelfde externe partner aflegt met de leerlingen en leerkracht is gespreid over meerdere dagen.
- Het is positief dat de leerkracht zelf een voor- of natraject organiseert, maar dit deel kan niet gerekend worden als deel van het meerdaags traject van de externe partner(s).
Zoek je nog externe partners in je buurt? Bij organisaties vind je het aanbod en de contactgegevens van heel wat mogelijke cultuurpartners.
2 Door leerlingen te verwerken materiaal – max. 500 euro
Stof voor een modeproject, schildersdoek voor een beeldend project of planken voor een designproject zijn mogelijke voorbeelden. Maak ecologische materiaalkeuzes en ga bij voorkeur voor duurzaam of recycleerbaar materiaal.
Wat niet in aanmerking komt:
- aankoop of huur van audiovisueel materiaal
- huur van materiaal (kostuums, decor, geluidsinstallatie …)
- huur van infrastructuur (zaal …)
- infrastructurele werken (uitgraven van een vijver, inrichting van een lokaal …)
- aankoop of huur van educatief materiaal of didactische methodes (leskoffers, handleidingen, educatieve pakketten, boekenpakketten … )
- verblijfskosten
- maaltijdonkosten of kosten voor recepties
- drukwerk of fotokopieën
- dossierkosten of administratieve kosten
- geschenken en representatieonkosten
- nascholingen of vormingen voor leerkrachten
- hardware- en softwaremateriaal
- meubilair
- verzekeringen
- SABAM
Denk je toch iets van deze lijst nodig te hebben voor je dynamoPROJECT? Bij andere subsidies vind je een overzicht van ondersteuning die wordt verleend door steden, gemeentes … waaronder (bijna) gratis materiaal.
3 Vervoerskosten van leerlingen en leerkrachten – max. 500 euro
Ga je in het kader van het dynamoPROJECT op pad, dan mag je de gemaakte vervoerskosten inbrengen.
Via dynamoOPWEG kan je met groepen tot 30 personen gratis gebruik maken van de diensten van De Lijn om naar culturele bestemmingen te reizen via hun bestaande dienstregeling tijdens de daluren.
Vervoersonkosten van externe partners horen hier niet thuis, deze worden verrekend in de factuur bij 'samenwerken met een externe partner'.
4 Toegangsgeld – max. 250 euro
Toegangsgeld voor een voorstelling, lezing, expositie, museumbezoek … wordt enkel aanvaard bij het kostenplaatje als de activiteit aansluit bij het traject dat je aflegt met je externe partner.
WEL: Je legt een meerdaags danstraject af met een choreograaf, hiervoor ga je naar een dansvoorstelling kijken.
NIET: Je organiseert een projectweek op school en de leerlingen kiezen voor losstaande activiteiten zoals een museumbezoek, een dansvoorstelling of een lezing. Deze zijn ieder op zich waardevol, maar bouwen niet verder op elkaar. Er is dus geen traject met eenzelfde partner.
Wanneer wordt het goedgekeurde subsidiebedrag uitbetaald?
De kosten die je maakt voor je dynamoPROJECT, schiet je eerst voor en vorder je na afloop van het project terug bij het Departement Onderwijs en Vorming.
Daartoe stel je een inhoudelijk en financieel verslag op dat je uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum indient via je dynamoPROJECT op cultuurkuur.be. Ben je te laat, dan wordt het bedrag niet meer uitbetaald.
Hoe bewijs je de kosten die je voor het dynamoPROJECT maakt?
Gemaakte kosten moeten steeds met facturen en onkostennota’s bewezen worden. Facturen kunnen maar eenmaal als bewijsstuk doorgegeven worden. Facturen en dergelijke worden bewaard op school. Deze kunnen opgevraagd worden.
Op een factuur of onkostennota moet duidelijk te lezen staan:
- De datum: deze moet dateren na de datum van de e-mail waarin bevestigd wordt dat je aanvraag is goedgekeurd en na de startdatum opgegeven in je goedgekeurde projectaanvraag.
- Een beschrijving van de gemaakte kosten, bv. schildersdoeken, lasdraad …
- Gaat het om kosten van een workshop, een activiteit, een bezoek of een vervoerskost, dan staat de datum van die activiteit vermeld op de factuur. Deze datum valt tussen de in de aanvraag opgegeven begin- en einddatum van het project en tijdens de schooldagen, niet tijdens schoolvakanties.
Waar moet ik op letten wanneer ik met een andere school samenwerk?
Elke school dient zijn eigen projectaanvraag in via zijn schoolpagina op Cultuurkuur. De projectaanvragen mogen geen exacte kopieën zijn van elkaar. Iedere school heeft immers eigen noden, eigen expertise, een eigen cultuurvisie … Na afloop maakt iedere school zijn eigen inhoudelijk en financieel verslag op.
Draag je met verschillende scholen samen de kosten van een grotere factuur? Neem die factuur dan op in alle financiële verslagen en geef per school duidelijk aan welk deel ze voor haar rekening neemt. Uiteraard kan 1 factuur niet 2 keer vergoed worden.
Mag je voor eenzelfde dynamoPROJECT ook subsidie aanvragen bij andere subsidieverleners?
Ja, subsidiëring van het project door meerdere subsidieverleners is mogelijk.
Wat uiteraard niet mag, is dubbelsubsidiëring. Dit wil zeggen dat je dezelfde kosten tweemaal laat vergoeden. Daarom moet je in het kostenplaatje aangeven welke andere subsidies je voor het project verkregen hebt of nog kan krijgen en bij welke subsidieverlener.
Het Departement Onderwijs en Vorming houdt zich het recht toe informatie op te vragen bij andere organisaties teneinde dubbelsubsidiëring uit te sluiten.
Wat doe je wanneer je nog andere inkomsten hebt voor het dynamoPROJECT?
In je aanvraag geef je ter info een raming van de inkomsten voor het dynamoPROJECT. Deze extra inkomsten hebben geen invloed op het toegekende subsidiebedrag.
Waar lees ik meer over de wettelijke omkadering van dynamoPROJECT?
Mag je een vorig dynamoPROJECT herhalen?
Een project herhalen kan, maar maak duidelijk in je nieuwe aanvraag op welke manier het vorige project geëvalueerd en geëvolueerd is. Op welke vlakken wordt het concept aangepast en is het vernieuwend?
Je beschrijft dus sterke punten, werkpunten en op welke manier dit project een vernieuwende aanpak heeft ten opzichte van het vorige project. Je vernieuwde, creatief project is dus geen identieke herhaling van een vorig project.
Mag je elk schooljaar een dynamoPROJECT indienen?
Ja, zeker en vast.
Per jaar kan je per vestiging van je school één dynamoPROJECT indienen. Let wel: heeft je school in de vorige ronde al een goedgekeurd project, dan moet je de eerstvolgende subsidieronde overslaan.
Worden éénmalige workshops, voorstellingen, lezingen, exposities, museumbezoeken … ondersteund?
dynamoPROJECT ondersteunt eenmalige workshops enkel als de activiteit aansluit bij het traject dat je aflegt met je externe partner. Deze kosten breng je onder bij ‘samenwerking externe partner’, max 2000 euro.
WEL: Je legt een meerdaags traject af met een schrijver om een eigen boek te maken. Hierbij plan je een eenmalige drukworkshop om je verhaal te illustreren.
NIET: Je legt geen meerdaags traject af met een kunstenaar. Een leerling volgt losstaande workshops: bijvoorbeeld één sessie fotografie en één sessie dans. Die tweede sessie bouwt niet verder op de eerste sessie of wordt gegeven door een andere externe partner. Er is dus geen traject met eenzelfde partner.
Toegangsgeld voor een voorstelling, lezing, expositie, museumbezoek … wordt enkel aanvaard bij het kostenplaatje als de activiteit aansluit bij het traject dat je aflegt met je externe partner. Deze kosten breng je onder bij ‘toegangsgeld’, max 250 euro.
WEL: Je legt een meerdaags danstraject af met een choreograaf, hiervoor ga je naar een dansvoorstelling kijken.
NIET: Je organiseert een projectweek op school en de leerlingen kiezen voor losstaande activiteiten zoals een museumbezoek, een dansvoorstelling of een lezing. Deze zijn ieder op zich waardevol, maar bouwen niet verder op elkaar. Er is dus geen traject met eenzelfde partner.
Wat is een externe partner?
Een externe partner is iemand die niet werkt op jouw school. Die partner kan een persoon of een organisatie zijn.
De partner heeft artistieke expertise die jij of je schoolteam mist en die je graag betrekt bij een creatief traject. Jij kiest zelf de geschikte persoon, kunstenaar of organisatie hiervoor. Deze mag, maar moet geen eigen pagina hebben op Cultuurkuur. Vind een geschikte partner via de zoekfunctie.
Samen met de partner werk je aan het cultureel bewustzijn van je leerlingen. Daarbij is er aandacht voor het verwerven van nieuwe vaardigheden voor de leerkracht.
Hoe dien ik een dynamoPROJECT in?
Om een dynamoPROJECT te kunnen indienen, moet je ingelogd zijn en beheerder zijn van je schoolpagina. Hier tonen we hoe je beheerder van je schoolpagina wordt.
Ga naar het aanvraagformulier
- Ga naar je schoolpagina door op je profielfoto te klikken. De naam van je school verschijnt in het menu als je beheerder bent van die schoolpagina (1).
- Je kan je school ook zoeken via de scholenzoeker onder het menu ‘Scholen’ (2).
- Klik op dynamoPROJECT (3). Zie je dit tabblad niet, dan ben je niet ingelogd of geen beheerder van de schoolpagina. Breng dit eerst in orde. Zo wordt je beheerder van een schoolpagina.
De overzichtspagina
- Op deze pagina zie je een overzicht van eerdere dynamoPROJECTEN van je school en hun status (1). Klik op hun projecttitel om ze te openen.
- Klik op ‘PROJECT toevoegen’ om een nieuwe aanvraag in te dienen (2).
De projectaanvraag bestaat uit 3 tabbladen
Vul de 3 tabbladen aan de linkerzijde stap voor stap in. Je kan van het ene naar het andere tabblad gaan, je gegevens worden dan automatisch bewaard.
Tabblad Projectgegevens
- De sterretjes verwijzen naar een verplicht veld (1).
- Het info-icoon geeft je meer uitleg over een onderdeel (2).
- Gebruik de checklist met richtvragen die helpen bij het invullen van je projectidee.
- Je kan de invulvakken groter maken als je dat makkelijker vindt om te werken. Trek daarvoor de streepjes in de rechterbenedenhoek naar beneden (4).
- Klik op de knop ‘Opslaan’ om je project op te slaan (5). Zo kan je er later aan verder werken.
Tabblad Externe partners
- Noteer alle externe partners met wie je wil samenwerken. Als je deze partner niet vermeldt, kan je er geen facturen van terugvorderen.
- Typ (een deel van) de naam van je externe partner (2). Geef de zoekfilter een seconde de tijd om je partner te vinden in de databank van Cultuurkuur.
- Staat je partner er niet tussen? Controleer dan eerst de correcte schrijfwijze van de organisatie. Ben je zeker dat de partner nog geen pagina heeft op Cultuurkuur, voeg hem dan manueel toe (3).
- Voeg een partner enkel toe als deze zelf op de hoogte is van jullie samenwerking.
- Klik op ‘Externe partner opslaan’ (5).
Tabblad Uitgaven en Inkomsten
- Noteer bij ‘Geplande uitgaven’ een schatting van hoeveel je denkt dat het project je zal kosten in zijn totaliteit (1). Deze kostenraming mag het subsidiebudget van maximum 2000 euro overschrijden.
- Noteer bij ‘Geplande inkomsten’ de extra geplande inkomsten (2). De schatting heeft geen invloed op het subsidiebedrag dat je in deze aanvraag aanvraagt. De schatting heeft ook geen invloed op de beoordeling van de dynamojury.
- Noteer bij ‘Subsidies van andere organisaties’ de geplande inkomsten van andere subsidiekanalen (3). Dit bedrag heeft geen invloed op het subsidiebedrag dat je in deze aanvraag aanvraagt.
- Noteer bij ‘Financiële steun die je via dit dynamoPROJECT vraagt’ de financiële steun die je aanvraagt voor jouw dynamoPROJECT (4). Deze kosten mogen per onderdeel het maximumbedrag niet overschrijden. Zie info-icoon.
Kosten die niet gespecificeerd worden in de projectaanvraag, worden afgetrokken van het totaalbedrag. Bijvoorbeeld: Als je een bedrag aanvraagt bij ‘Toegangsgeld’, noteer je in je projectidee waarvoor dat toegangsgeld gebruikt zal worden. Bij ‘Totaal’ verschijnt het totaalbedrag dat je aan Cultuurkuur vraagt (maximum 2000 euro).
- Noteer bij ‘Gegevens van de rekening en van de school’ het officiële rekeningnummer van de school (5). Niet het rekeningnummer van de vriendenkring, de ouderwerking (oudercomité of -raad), een vzw ...
- Het vestigingsnummer is niet gelijk aan het instellingsnummer van je school. Eén instelling kan meerdere vestigingen hebben. Het vestigingsnummer is een cijfer dat bestaat uit 10 cijfers. Het wordt ook 'het boekhoudkundig vestigingsnummer' of 'het nummer van de vestigingseenheid in de kruispuntdatabank van ondernemingen' genoemd. Onder het info-icoon vind je meer info en de website om het vestigingsnummer van je school op te zoeken (6).
Dien je project in
- Klik op ‘Indienen’ wanneer je de hele projectaanvraag hebt ingevuld (1). Het systeem checkt of je alle verplichte velden hebt ingevuld, indien niet krijg je hiervan een melding.
Na het indienen kan je niets meer wijzigen aan je project. Er kunnen ook geen andere projecten meer ingediend worden voor deze juryronde. Wil je toch iets wijzigen, contacteer ons via dynamo [at] ond.vlaanderen.be en vertel wat je graag wil wijzigen. Wij brengen dit voor je in orde of contacteren je voor meer info.
Controleer of jouw dynamoPROJECT correct is ingediend
Zie je de status ‘In Aanmaak’, dan is je project nog niet ingediend.
Pas wanneer je de status ‘Project ingediend’ ziet, is je project correct ingediend. Je project wordt beoordeeld bij de eerstvolgende dynamoronde (15 mei of 15 nov.)
Na jurering brengt Cultuurkuur je via e-mail op de hoogte van de goed- of afkeuring van je project. Je status verandert dan in ‘Goedgekeurd’ of ‘Afgekeurd’.
Na afloop van je project heb je 30 kalenderdagen tijd om je inhoudelijk én financieel verslag in te vullen. Tijdens deze periode zie je de volgende status: ‘Afgelopen, geen verslag’. Hulp nodig bij de afhandeling? Deze handleiding helpt.
Zodra je beide verslagen correct ingediend zijn, verandert je status naar ‘Afgelopen met verslag’. Nu ben je volledig klaar met je dossier. Een dynamomedewerker kijkt je dossier na. Bij vragen word je gecontacteerd.
Wanneer alles in orde is, wordt je dossier uitbetaald. De status verandert in ‘Uitbetaald’.
Ben je te laat met het indienen van je twee verslagen? Dan wordt het toegekende subsidiebedrag niet meer uitbetaald. De status verandert in ‘Niet uitbetaald’.
Hoe volg ik mijn dynamoPROJECT op en dien ik na afloop de twee verslagen in?
Om een dynamoPROJECT op te volgen en het inhoudelijk verslag en het financieel verslag in te dienen, moet je ingelogd zijn en beheerder zijn van je schoolpagina.
Ga naar je goedgekeurde project
- Ga naar je schoolpagina door op je profielfoto te klikken. De naam van je school verschijnt in het menu als je beheerder bent van die schoolpagina (1).
- Je kan je school ook zoeken via de scholenzoeker onder het menu ‘Scholen’ (2).
- Klik op dynamoPROJECT (3). Zie je dit tabblad niet, dan ben je niet ingelogd of geen beheerder van de schoolpagina. Breng dit eerst in orde.
De overzichtspagina
Op deze pagina zie je een overzicht van de dynamoPROJECTEN van je school en hun status. Klik op de projecttitel om je project te openen.
Je dynamoPROJECT telt 5 tabbladen
- De eerste drie tabbladen gaan over de opvolging van je project.
- De laatste twee tabbladen gaan over de afhandeling van je project.
Tabblad Projectgegevens
Je ziet een kort overzicht van je ingediende project. Je kan hier geen wijzigingen in aanbrengen.
Tabblad Nodig CANON uit
We genieten graag van een werkmoment waarbij jij en je leerlingen met de externe partner aan de slag gaan. Via de knop ‘Bezoek aanvragen’ kan je ons uitnodigen om bij jou op bezoek te komen. We kijken vervolgens of het past in onze agenda.
Tabblad Verslagen van CANON
Hier lees je de verslagen die door Cultuurkuur werden gemaakt naar aanleiding van een schoolbezoek, een SPREEK(k)uur, een projectwijziging die je aanvroeg ...
Bij ‘Eindbeoordeling’ lees je de feedback van de jury over jouw project.
Je ziet ook hoeveel euro subsidie je toegekend krijgt voor je project. Let op: dit bedrag kan verschillen met het bedrag dat je aanvroeg in de projectaanvraag.
Tabblad Inhoudelijk verslag
Dit inhoudelijk verslag is samen met het financieel verslag noodzakelijk om je subsidie uitbetaald te krijgen. We verwachten beide verslagen uiterlijk 30 dagen na de opgegeven einddatum in je projectaanvraag.
Het inhoudelijk verslag bestaat uit vier onderdelen. Enkel deel 1, 2 en 3 moet je invullen. Deel 4 is facultatief.
- Beschrijf bij ‘Korte omschrijving van het project’ je project bondig, in maximaal 400 karakters. Tip: Beeld je in dat je een andere school of een kennis vertelt welk project je gerealiseerd hebt.
- Trek aan de twee streepjes om de invulkaders groter te maken als je dat makkelijker vindt om te werken (1).
- Enkele richtvragen:
- Wat was de inhoud van je project?
- Uit welke noden van de school zijn jullie vertrokken?
- Wie was er als externe partner betrokken bij het project?
- Wat was de inbreng van die externe partner?
- Welke leerlingen/leerkrachten werden betrokken bij dit project?
- …
- Noteer bij ‘Algemene evaluatie‘ je algemene indruk na afloop van het project: pluspunten, werkpunten, beschrijving van het leerproces, ideeën voor een volgend project.
- Enkele richtvragen:
- Liep alles volgens plan?
- Werd het plan (gaandeweg) aangepast?
- Wat liep er goed? Wat liep er minder goed? Wat zijn werkpunten?
- Welk leerproces ondergingen de leerkrachten en de leerlingen?
- Vloeien er uit dit project ideeën voort voor een volgend project?
- …
- Evalueer de samenwerking per externe partner. Vermeld zowel de positieve aspecten als de werkpunten. Bespreek alle fasen van de samenwerking: de voorbereiding van het project, de activiteit zelf en de evaluatie van de activiteit met de partner. Is dit een partner die je zou aanraden aan een collega? Waarom wel of niet? Wat liep er goed in de samenwerking? Of wat liep er fout?
- Je evaluatie is belangrijk om anderen te helpen bij het maken van hun keuze. De informatie die je geeft bij ‘publiek’ verschijnt op de pagina van jouw externe partner op Cultuurkuur, zodat scholen je feedback kunnen lezen. Bij ‘privé’ kun je eventueel gevoelige informatie kwijt.
- Deel 4 ‘Evaluatie per projectcriterium’ is facultatief. Hier krijg je de kans om per criterium te reflecteren over je project.
- Jouw initiële projectaanvraag wordt per criterium weergegeven in de grijze kader (1).
- In de witte kader kan je jouw evaluatie noteren (2). Het in kaart brengen van positieve en werkpunten kan nuttig zijn bij het opstarten van een volgend project.
- Dien je inhoudelijk verslag in met de knop 'Indienen'. Het inhoudelijk verslag en het financieel verslag moet je beiden afzonderlijk indienen. Wanneer je verslag is ingediend, verdwijnt het rode uitroepteken naast het verslag.
- Klik op ‘Opslaan’ om je verslag tussentijds op te slaan om later verder te werken en in te dienen.
Tabblad Financieel verslag
Het financieel verslag is samen met het inhoudelijk verslag noodzakelijk om je subsidie uitbetaald te krijgen. We verwachten het uiterlijk 30 dagen na de opgegeven einddatum in je projectaanvraag.
- Bij ‘Gegevens van uw school’ zijn de gegevens automatisch ingevuld, ze werden gehaald uit je projectaanvraag. Controleer of alle gegevens up-to-date zijn.
- De gegevens bij ‘Gegevens van het dynamoPROJECT’ zijn ook automatisch ingevuld. Je kan ze niet wijzigen
- De originele begroting uit je subsidieaanvraag staat reeds ingevuld en kan je niet wijzigen.
- Noteer bij ‘Inkomsten’ de werkelijke inkomsten die je had (1).
- Noteer bij ‘Uitgaven’ de werkelijke kosten die je maakte voor je dynamoPROJECT (2). Blijf hierbij binnen de toegekende subsidiebedragen van jouw project.
- Noteer het totaalbedrag dat je aan Cultuurkuur terugvordert voor de uitvoering van het dynamoPROJECT (3). Dit bedrag mag niet meer dan 2000 euro bedragen en het mag je toegekende subsidiebedrag niet overschrijden.
- De gegevens van je rekening zijn automatisch ingevuld, ze werden gehaald uit je projectaanvraag. Controleer of alle gegevens up-to-date zijn.
- Vink de ‘Verklaring op erewoord’ aan. De originele onkostennota’s en facturen bewaar je op school. Je hoeft ons deze niet op te sturen, maar we behouden ons het recht deze op te vragen.
- Dien je beide verslagen in: Het inhoudelijk verslag en het financieel verslag moet je beiden afzonderlijk indienen. Wanneer je verslag is ingediend, verdwijnt het rode uitroepteken naast het verslag.
- Klik op ‘Opslaan’ om je verslag tussentijds op te slaan om later verder te werken en in te dienen.
Controleer dat je de beiden verslagen hebt ingediend
Zie je de status ‘Goedgekeurd’, dan is de opgegeven einddatum van je project nog niet bereikt. Liep je project af voor de opgegeven einddatum, dan kan je wel al je inhoudelijk verslag en je financieel verslag indienen.
Zolang je deze status ziet, heb je beide of één van de twee verslagen niet ingediend. Na afloop van je project heb je 30 kalenderdagen tijd om je inhoudelijk én financieel verslag in te vullen. Tijdens deze periode zie je de status ‘Afgelopen, geen verslag’.
Zodra je beide verslagen correct ingediend zijn, verandert je status naar ‘Afgelopen met verslag’. Nu ben je volledig klaar met je dossier. Een dynamomedewerker kijkt je dossier na. Bij vragen word je gecontacteerd. Wanneer alles volledig en duidelijk is, gaat Cultuurkuur over tot de uitbetaling van je project. De boekhouding doet dit binnen de 50 dagen.
Wanneer je dossier uitbetaald is, verandert de status in ‘Uitbetaald’.
Ben je te laat met het indienen van je twee verslagen? Dan wordt het toegekende subsidiebedrag niet meer uitbetaald. De status verandert in ‘Niet uitbetaald’.
Wat wordt bedoeld met een meerdaags traject? Wat kan WEL en NIET?
Eén van de basisvoorwaarden is dat je met minimum één externe partner met eenzelfde groep leerlingen én hun leerkracht werkt in een traject gedurende meerdere dagen.
Wat kan wel?
- WEL: Je wil moderne dans een plek geven in je lessen en je koppelt dat aan je thema van WO. Een choreografe doorloopt 8 wekelijkse sessies samen met jou en je leerlingen. Elke sessie bouwt verder op de voorgaande en daardoor krijgen je leerlingen veel inbreng in het proces.
- WEL: Je wil met je leerlingen van 5 tso een muurschildering ontwerpen en je koppelt daaraan het vak chemie. Je leerlingen bedenken de slogan, integreren de lesinhouden in het ontwerp, zorgen voor het materiaal en worden van a tot z begeleid door hun een graffitikunstenaar. Deze komt daarvoor van maandag tot vrijdag elke voormiddag jou en je leerlingen begeleiden tijdens de projectweek.
- WEL: Je werkte een thema uit rond circus, daarmee bereik je heel wat doelstellingen. Je wil er ook beweging aan koppelen, maar daarin sta je zelf nog niet sterk. Daarom komt een lesgever van een circusschool je helpen. 2 namiddagen gedurende 3 weken (6 keer dus) gaat hij met circustechnieken met jou en je leerlingen aan de slag. Wanneer het kan pakken jullie het aan in de vorm van co-teaching.
- WEL: Je merkt dat je in de klas onvoldoende aandacht besteed aan film en fotografie. Daarom werk je wekelijks samen met een fotografe. Zo pik je heel wat nieuwe skills op om perspectief, optische illusie, stopmotion, detailfotografie … te integreren in je lessen. Omdat je de beelden ook graag wil leren monteren in een filmpje, nodig je een tweede partner uit om één sessie montage te geven aan je leerlingen. Dat kan, omdat het aansluit bij het traject met de fotografe. Lees Worden éénmalige workshops, voorstellingen, lezingen, exposities, museumbezoeken … ondersteund?
Wat kan niet?
- NIET: Je wil een verhaal schrijven met je leerlingen. Daarvoor nodig je een auteur uit die één keer een auteurslezing geeft. Je nodigt een andere partner uit die één les creatief schrijven geeft en daarna begeleid je zelf het verdere traject in je lessen. Dit komt niet in aanmerking omdat er geen partner is die een meerdaags traject aflegt met dezelfde groep leerlingen.
Begeleidt de auteur die de lezing gaf, het schrijfproces met schrijftechnieken, opdrachten en bijsturingen tijdens de lesuren, dan leer je als leerkracht veel van zijn expertise en dan komt je project wel in aanmerking.
- NIET: Je zou wel wat dramatechnieken willen bijleren om je lessen sterker te maken. Daarom organiseer je voor de 4 klassen van 5bso workshops drama. De partner komt 4 keer naar school en werkt 4 keer met een andere klas. Dit komt niet in aanmerking omdat de partner geen meerdaags traject aflegt met dezelfde groep leerlingen en hun leerkracht.
Kies je voor één groep die samen met de externe partner, gespreid over meerdere dagen en tijdens de lesuren een kleine voorstelling of een filmpje met sketches maakt, dan komt je project wel in aanmerking.
- NIET: Je wil aan de slag met het plaatselijk erfgoed in je schoolbuurt. Ideaal om te koppelen aan je leerdoelen! Daarvoor nodig je heel wat externen uit die hun steentje kunnen bijdragen: Je maakt een begeleide tocht met een boswachter, je volgt een workshop rond dialect, je gaat pottenbakken, je brengt oude liederen en verhalen weer tot leven met iemand van de erfgoedcel. Dit komt niet in aanmerking omdat er geen enkele partner een meerdaags traject aflegt met dezelfde groep leerlingen en hun leerkracht. Elke activiteit is erg waardevol, maar gaat niet verder dan een proefsessie. Het zijn bovendien losstaande activiteiten die niet verder bouwen op elkaar.
Leg je met minimum één bovenstaande partners een meerdaags traject af tijdens de lesuren, dan komt deze samenwerking wel in aanmerking.
- NIET: Je merkt dat de leerlingen hun schoolbuurt wel wat beter zouden kunnen leren kennen. Daarvoor spreek je een architectenduo aan met als doel het plein van de gemeente onder handen te nemen. Jij en de architecten bedenken een heel plan, de architecten leren je materiaalkennis en helpen je bij het bedenken van de opdrachten. Het architectenduo zet het project in gang met een eerste initiatieworkshop en de lessen daarna werk jij alleen verder met de leerlingen. Dit komt niet in aanmerking omdat de externe partner geen meerdaags traject aflegt met de groep en jij als leerkracht. Nascholing van leerkrachten (zonder leerlingen) komt ook niet in aanmerking.
Begeleiden de architecten wel het traject gedurende meerdere dagen, bijvoorbeeld alternerend (Zij geven een sessie, jij werkt verder, daarna pikken zij in een sessie weer op waar jij eindigde, jij werkt daarop weer verder en zij gaan daarna verder waar jij vastliep … ) dan is er wel sprake van een meerdaags traject.
Wat is de status van mijn projectaanvraag?
In het overzicht en bovenaan iedere projectaanvraag zie je de status van je project:
Zie je de status ‘In Aanmaak’, dan is je project aangemaakt en kan je het nog wijzigen en tussentijds opslaan. Het is echter nog niet ingediend en zal niet worden beoordeeld bij de eerstvolgende dynamoronde (15 mei of 15 nov.).
Pas wanneer je de status ‘Project ingediend’ ziet, is je project correct ingediend. Je project wordt beoordeeld bij de eerstvolgende dynamoronde (15 mei of 15 nov.)
Na jurering brengt Cultuurkuur je via e-mail op de hoogte van de goed- of afkeuring van je project. Je status verandert dan in ‘Goedgekeurd’ of ‘Afgekeurd’. Dit antwoord mag je eind januari of eind juni verwachten.
Na afloop van je project heb je 30 kalenderdagen tijd om je inhoudelijk én financieel verslag in te vullen. Tijdens deze periode zie je de volgende status: ‘Afgelopen, geen verslag’. Hulp nodig bij de afhandeling? Deze handleiding helpt.
Zodra je beide verslagen correct ingediend zijn, verandert je status naar ‘Afgelopen met verslag’. Nu ben je volledig klaar met je dossier. Een dynamomedewerker kijkt je dossier na. Bij vragen word je gecontacteerd.
Wanneer je dossier volledig is, wordt je dossier uitbetaald. De status verandert in ‘Uitbetaald’. Het verschuldigde bedrag wordt enkele dagen later op de opgegeven rekening gestort.
Ben je te laat met het indienen van je twee verslagen of heb je zelf je projectaanvraag geannulleerd via e-mail? Dan wordt het toegekende subsidiebedrag niet meer uitbetaald. De status verandert in ‘Niet uitbetaald’.