Transfereffecten van cultuureducatie op andere leergebieden
Krijg je meer ruimtelijk inzicht door de beeldende lessen? Ga je beter rekenen door muziekles? Wordt je woordenschat uitgebreid door de les drama? Er is veel onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van cultuureducatie op andere leergebieden.
Empirisch bewijs voor de cognitieve (transfer)effecten
De studie Arts for Art’s Sake? (2013) van de Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) biedt interessante inzichten. Het onderzoek brengt het bestaande empirisch bewijs voor de cognitieve (transfer)effecten van kunsteducatie samen. Cultuureducatie draagt in de eerste plaats bij tot cognitieve vaardigheden op het vlak van cultuur zelf. Muziekonderwijs, om een voorbeeld te noemen, verhoogt in de eerste instantie de kennis, technieken en vaardigheden op het vlak van deze kunstdiscipline zelf.
Anderzijds concluderen de onderzoekers dat kunsteducatie inderdaad een aantal transfereffecten met zich mee kan brengen, zij het voor bepaalde transfereffecten beperkt. Zo zijn er bijvoorbeeld sterke aanwijzingen dat theateronderwijs (ensceneren van verhalen in het klaslokaal) de verbale vaardigheden versterkt. En in bepaalde gevallen bestaan er wel degelijk positieve correlaties tussen cultuuronderwijs en bepaalde bredere academische vaardigheden, maar veel studies zijn niet in staat causale verbanden aan te tonen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat studenten die beeldende kunst studeren, gemiddeld sterker zijn in geometrisch redeneren dan studenten die die geen beeldende kunst bestuderen. Wat nog niet bekend is, is of dit verband te wijten is aan beeldende kunsttraining, of aan reeds bestaand ruimtelijk vermogen bij de leerlingen. Een ander voorbeeld van een positieve correlatie is dat studenten die deelnemen aan een groot aantal cultuurvakken beter presteren op school. Ook hier kan er geen causaal verband getrokken worden: het kan goed mogelijk zijn dat juist de betere leerlingen de tijd hebben om aan deze cultuurvakken deel te nemen. Meer onderzoek kan hierover in de toekomst verheldering brengen.