Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De puntjes op de walvis

De puntjes op de walvis

Een leerling zet stipjes. Oneindig veel stipjes. Visual artist Wietse Hindryckx helpt haar, want de hele rug van de speelse walvis moet vol. De kolos maakt deel uit van een meterslange muurschildering in de gangen van het Ensorinstituut. Thema? De onderwaterwereld. De zeedieren en bijhorende patronen hebben de 12 leerlingen van 3 Graphic Design samen met de 6 leerlingen van De Branding zelf ontworpen.

Op een muur schilderen twee leerlingen een walvis

Siets Bloemen is leerkracht manuele technieken. In haar praktijklessen zitten de leerlingen van het Ensorinstituut samen met die van De Branding, een school voor jongeren met een autismespectrumstoornis (OV4 type 9). Ilse, leraar van De Branding, is haar co-teacher en zorgt voor ondersteuning. ‘Het is het eerste jaar dat we zo samenwerken’, vertelt Siets. ‘Voor iedereen was het zoeken. Begrip opbrengen voor elkaar, samen iets realiseren: die dingen zijn geen evidentie. Dit project kan hen naar elkaar laten toegroeien en hen een blijvend en zichtbaar resultaat bieden waar ze als groep trots op kunnen zijn.’

Dat ze voor een muurschildering kozen is niet toevallig. Het Ensorinstituut is enorm betrokken bij The Crystal Ship, het streetart-project van de stad Oostende. ‘Dit project sluit daarbij aan. Tijdens een wandeling kwam ik het werk van kunstenaar Wietse Hindryckx. Het is heel toegankelijk van stijl. Ik mailde hem met ons projectidee en kreeg dadelijk een aantal voorstellen.’

Basquiat, Banksy en Wietseart

Voor dit project kwam Wietse drie weken na elkaar, een hele of halve dag op school. ‘De eerste keer heeft hij uitgelegd wat streetart is, waar het vandaan komt, welke boodschap de artiesten willen uitdragen.  Hij introduceerde de leerlingen in de wereld van Banksy en Basquiat. Ze kennen nu het verschil tussen een tag en een piece en zijn nieuwsgierig naar het graffitistraatje van Gent. Er is een goede leraar aan Wietse verloren gegaan (lacht).’

‘Hij heeft toen ook zijn eigen werk getoond en verteld hoe hij inspiratie vindt in geschiedenis, dieren en reizen. Hij werkt niet met spuitbussen, maar schildert met penseel en verf. Patronen zijn zijn handelsmerk. Hij deed er jaren over om een eigen stijl te ontwikkelen. Het is goed dat leerlingen horen dat zoiets niet uit de lucht komt vallen.’

'Wietse bracht drie schetsen van dieren mee. Hij toonde op het bord hoe hij die tekeningen opbouwt. Nadien bedachten de leerlingen zelf dieren en patronen om de tekening op te vullen. Hij leerde hen er diversiteit en een mooi lijnenspel in te brengen.'

Van de eerste keer goed

De week erop had Wietse verf en borstels mee. In een wip zette hij een grote octopus en vis op de muur. Nadien waren de ontwerpen van de leerlingen aan de beurt. Van Wietse moesten ze die meteen met een verfborstel (en met weinig verf en lichte druk) op de muur schetsen. De grote schaal en de niet-alledaagse ondergrond maakte dat bijzonder. De contouren werden dan opgevuld met patronen. Wietse voegde een blauwe waterlijn toe die het geheel bindt. Verder beperkte hij het aantal kleuren: zwart, blauw en oker.

De laatste sessie staat in het teken van afwerken. De groep die dan niet aan de muurschildering werkt, maakt uitnodiging en affiches met een collagetechniek om de inhuldiging van de muur aan te kondigen.

Een andere kijk in je klas binnenhalen

Als praktijkleerkracht heeft Siets veel ervaring. Wat voegde Wietse daar nog aan toe? ‘Hij heeft de vakkennis voor zulke grote werken. Bovendien is het leuk om een ander standpunt en een andere kijk in de klas binnen te halen. Ik leerde van hem dat het ontwerpproces niet te lang moet duren. Terwijl ik nog een ontwerpje zou maken en nog een, ging hij al snel over naar de muur. Direct met penseel en verf dan nog. Ik zou nog projecties overwegen en beginnen zeuren over niet perfecte lijnen. Wietse laat hen verder werken en weet dat het in het geheel wel goed komt. Hij gaf hen het zelfvertrouwen om dat te doen, moedigde hen aan en stelde mij gerust dat een fout lijntje in het geheel niet zou opvallen. En effectief, het kwam goed. Heel goed zelfs.’

Tips van Sietske

  • Voor sommige leerlingen is het moeilijk om een hele namiddag aan hetzelfde te werken. Voorzie daarom enkele andere opdrachten zoals het maken van de uitnodiging, de affiche …
  • Splits de groep op: de ene helft ontwerpt een dier, terwijl de andere helft zich verdiept in de patronen. Dat bleek een ideale werkwijze omdat leerlingen zelf kozen in welke groep ze zaten.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen keken naar het werk van Banksy en Basquiat. Ook bestudeerden ze en observeerden ze (houdingen van) dieren. Zo deden ze inspiratie op voor hun eigen werk.

verbeelden

  • Een eigen dier binnen het concept bedenken? Maxim tekent bijvoorbeeld een rat die van de boot valt. Dat is niet echt een zeedier, maar geef je de rat een snorkel, dan past die wel weer in het thema.

conceptualiseren

  • De leerlingen moesten hun werken aan mekaar voorstellen en beschrijven waar ze hun inspiratie haalden en waarom ze beslissingen hadden genomen.
  • Bij street art hoort heel wat jargon: tags, graffiti writings, murals en pieces kennen nu geen geheimen meer!

analyseren

  • De leerlingen ontleden de stijlen van andere graffitikunstenaars: ze verklaren stijlkenmerken en leggen verbanden tussen verschillende werken.

Dragers

lichaam

  • Hoe hard en hoe zacht duw je op je verfborstel?

voorwerpen

  • Verf, borstels, de muur als drager voor de schildering, voorbeelden van andere dieren, van andere murals.

taal

  • Vertellen welke keuzes je maakt in je ontwerpen.

Grafische tekens

  • Patronen ontwerpen en de herhaling ervan.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! Ensorinstituut Oostende
GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs Aan Zee
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • inclusie
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2018-2019

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs