muZette/muZeven - kunsteducatie voor lagere scholen
muZette/muZeven is een muzikaal museumproject in 2 fasen, met als eerste stap een zangworkshop op school, waarbij de kinderen enkele liedjes leren en aan zelfvertrouwen winnen. In een tweede fase, het museumbezoek, vormen liedjes van over heel de wereld de leidraad om de stukken te bekijken en zich thuis te voelen. Lesfiches beschikbaar voor voorbereiding of verwerking achteraf in de klas.
muZette/muZeven is een kunsteducatief project voor klassen van de lagere school, in Brussel en Vlaanderen*. Het traject brengt de kinderen van de school naar het museum en het gemeenschapscentrum en daartussen op vele plaatsen in hun fantasie.
Het project bestaat uit twee fasen en liedjes vormen de leidraad. Waarom? Omdat liedjes de deur openzetten naar andere culturen en tijden. We verdiepen ons in wat we horen, voelen en zien. De songteksten, de tonaliteit en het ritme van de liedjes versterken de nieuwsgierigheid voor het onbekende, of beter nog: brengen ons thuis bij het bekende. Overal ter wereld en sinds altijd al worden kinderen in slaap gezongen, het werk aangemoedigd met liedjes en gestapt op marsliedjes. Droom je weg bij een Oosters wijsje aan de voet van een Chinees bed, dan kan je wakker worden bij een Marokkaanse poort op de tonen van een Arabisch lied.
De eerste fase is een zangworkshop -op school- waarin de kinderen een aantal liedjes leren zingen. Een stemcoach helpt bij het winnen van meer zelfzekerheid en het versterken van de groepsdynamiek. Niet alle Brusselse kinderen kennen immers 'Nienie Ya Moemoe', niet alle Brusselse kinderen kennen 'Ozewiezewoze'.
Met de liedjes op zak, zijn de kinderen klaar om het museum te bezoeken en hun/ons erfgoed te claimen tijdens de tweede fase. Muziek vormt het aanknopingspunt met de museumstukken tijdens het tweede ontmoetingsmoment. Waarom? Omdat het museum ook van de kinderen is en hun stemmen gehoord mogen worden.
Tijdstip in overleg