Vogelvlucht - Theater Speelman
Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is… Groen.
Een helm?
Nee.
Een verroeste kogelhuls?
Nee.
Een afgeknapte rupsband van een tank?
Nee.
De tank zelf?
Ja!
Twee kinderen zitten vast in een gebouw, gevangen tussen 4 muren. Ze zijn halsoverkop naar hier gevlucht toen de kogels begonnen te vliegen, toen de straat waarin ze speelden veranderde in een hoop puin door de bommen.
Het maakt niet uit,
ze zijn het gewoon.
Maar dan vinden ze een nest jonge vogeltjes. De moeder is net tegen het raam gevlogen en beweegt niet meer. Ze moeten iets doen. De beestjes mogen niet doodgaan. Ze zullen ervoor zorgen. Koste wat het kost!
Vertrekkend vanuit een kinderlijk naïeve kijk op de wereld, vertelt Speelman het universele verhaal van twee kinderen die altijd en overal blijven spelen, blijven hopen, blijven dromen - ongeacht de soms vreselijke situaties waarin ze zich bevinden.
Met ‘Vogelvlucht’ trachten we dat wat stilaan onbespreekbaar wordt, te bespreken nl. dat té veel kinderen in mensonwaardige toestanden (over)leven. Omdat wij naar onszelf kijken en zien dat we haast niet meer durven zien, de ogen neerslaan bij wederom te harde beelden. Vogelvlucht richt zich tot iedereen die ook bang is dat straks niemand nog zal durven zien.
Van/met:
Regie en muziek: Stan Reekmans
Spel: Pieter Piron en Leen Heylen
Video: Gertjan Biasino en Sarah Dusart
Educatieve omkadering: Gideon Hakker, Charlotte Alles en Kenny Cappelle
Decor: Martijn Megens
Sounddesign: Bart Reekmans
Lichtontwerp en technische ondersteuning: Alexander Coppenolle
Prikkelmoment:
De oorlogssituatie in ‘Vogelvlucht’ wordt zeer realistisch weergegeven door het gebruik van geluidseffecten. Speelman werkte hiervoor samen met een professionele Foley/bruitage kunstenaar. Tijdens het prikkelmoment dompelen we de leerlingen onder in de fantasierijke wereld van foley of bruitage. Waar niets is zoals het klinkt. Hoe maak je voetstappen, regen of een bom? Welk materiaal gebruik je hier voor? We tonen hen een fragment uit de docu ‘The Secret World of Foley’, waarna ze zelf als Foley artiest aan de slag gaan en hun eigen geluidsband maken met verschillende materialen.
Door te werken rond de geluidseffecten, komt vanzelf het thema aan bod en worden de kinderen al voorbereid.
Timing: Enkele dagen voordat de klas naar de voorstelling komt kijken
Duur: 1 à 2 lesuren
Locatie: De klas of een ruimte naar keuze
Workshop:
Na de voorstelling gaan de leerlingen in de klas onder begeleiding van een gastdocent aan het filosoferen, vertrekkende vanuit een creatieve opdracht. Wat zijn eigenlijk de ideeën en opvattingen van kinderen over oorlog, over vluchtelingen, over je familie verliezen, over je huis moeten achterlaten en over niet meer naar school kunnen gaan?
Wat zien of lezen ze hierover in de media? Wat is nieuw en wat wisten ze al? Wat is de invloed van volwassen op hun kijk op de werkelijkheid? In de omkaderende workshop bij ‘Vogelvlucht’ willen we graag hierover in gesprek gaan met kinderen. Door het theaterstuk te gebruiken als ‘vonk’, zullen we de klasgroep op een speelse manier in beweging zetten, doen nadenken en hun mening laten uiten.
Aantal: Per klasgroep
Timing: Tijdens één van de dagen volgend op de voorstelling, concrete afspraken volgen
Duur: 70 minuten
Locatie: Op school
Toon kaart
Gemeenteplein
1853 Strombeek-Bever
Originele datum: