Leerlingen onderzoeken het verhaal van de Antwerpse haven in de lange geschiedenis van globalisering, van de Vikingen tot vandaag. Welke vrachten gaan sinds eeuwen de stad in en uit?
In deze workshop in het boekenhart van Antwerpen, de Nottebohmzaal van de Erfgoedbiblioheek, leren jonge tieners al doende over de tijdloosheid van helden en verhalen, maar ook over wat een held nu kan zijn en wat een held voor hen betekent.
Op de Kunstberg, vandaag dé culturele wijk bij uitstek, stond in de middeleeuwen het Coudenbergpaleis. Hoe evolueerde deze buurt? Jouw leerlingen ontdekken het tijdens observatie-opdrachten.
Begeleide uitstap of rondleiding | Kemmel (Heuvelland)
Hoe ziet het gemeentehuis er van binnen uit? Waarom gaan ouders gaan stemmen? Hoe werkt een gemeente nu eigenlijk? Wat gebeurt er allemaal in een gemeentehuis? Waar kunnen kinderen terecht met hun vragen over de gemeente? Waar kun je jouw Kids ID halen?
Maak kennis met Rudi Rups! Deze gekke, vrolijke rups weet alles over textiel. Of toch bijna...want Rudi wil graag een nieuwe mantel, maar om die te maken heeft hij nog wat hulp nodig. Gelukkig zijn er zijn vrienden.
Het Kasteel van Heers is een bijzondere erfgoedplek met een rijk verleden. Bovendien is er een enorm restauratieproject aan de gang. Wat komt er allemaal kijken bij de herwaardering van zo'n immens domein? En wie werkt er allemaal aan mee?
Maak van je schooluitstap een onvergetelijke ervaring door een bezoek te brengen aan Fort Napoleon Oostende. Als groep of school kan je het fort op verschillende manieren ontdekken: met of zonder gids.
Jouw leerlingen ontdekken in kleine groepjes markante plaatsen in de schoolbuurt. Ze verwerken hun resultaten tot een origineel filmscenario en trekken met camera’s opnieuw de straat op.
Armoede is complex, maar hoe groot is het probleem in Brussel? Wat deed men er vroeger aan, en hoe is de situatie vandaag? Kunnen we spreken over een positieve evolutie, en wat vertellen sommige gebouwen hierover?
Ter voorbereiding van de aanleg van een nieuwe Fluxys-aardgasleiding werd in 2014-2016 een traject van maar liefst 80 km archeologisch onderzocht, van Alveringem tot Maldegem. Een volledige doorsnede van de provincie West-Vlaanderen!
Voor het eerste en het tweede leerjaar ontwikkelden AMUZ, De Veerman en jeugdauteur Joke van Leeuwen een interactieve rondleiding in de voormalige St.-Augustinuskerk.
Benieuwd hoe een drukpers precies werkt? Na een korte introductie krijg je vanop de loopbrug een van deze machines van het museum in werking te zien: de Intertype (letterzetmachine), de Heidelberg degelautomaat of de Heidelberg cilinderpers.
Wie gaat er mee op ontdekkingsreis met K. Piet Ein? De roeiboot brengt ons naar het Vlaseiland. Hoe ziet vlas er eigenlijk uit? Hier wordt duidelijk dat je lijnzaad kan verwerken tot verf.