Groeninge TV
Het Spes Nostra Instituut in Heule stuurt al een aantal jaren leerlingen van het TSO op pad als echte reporters. Samen met verschillende scholen van de scholengemeenschap Groeninge maken ze Groeninge TV. Met camera’s en microfoons gaan de leerlingen aan de slag om hun eigen reportages en live shows te maken.
Samen werken aan taal en techniek
De ploeg van Groeninge TV bestaat uit twee groepen: de groep taal en de groep techniek. ‘De mensen van taal zijn reporters, zij doen de interviews’, legt Leen Carton uit, leerkracht Frans. ‘Dit jaar kregen zij professionele hulp van Veerle Deblauwe, presentatrice van het tienerprogramma JAM. Zij werkte met de leerlingen rond spreken voor de camera. Een cursus interviewtechnieken kregen ze van Belgajournalist Marijke Rodenbach.’ De technici filmen en monteren. Ook zij kregen workshops van een professional.
Maar de leerlingen helpen ook elkaar. Omdat het project al een aantal jaren loopt, zijn sommige leerlingen ondertussen zelf expert geworden. ‘De leerlingen van het zesde jaar leiden de nieuwelingen op en geven elkaar tips.’
Een mix van reportages en live shows
Groeninge TV bestaat uit twee vaste onderdelen: reportages en live shows. De onderwerpen van de reportages zijn zeer uiteenlopend. ‘We hebben bijvoorbeeld de XIU-actie (lees: ik zie u) gehad voor veilig verkeer. Leerlingen werkten rond het thema ‘zichtbaarheid in het verkeer’ projecten uit. Daarvan heeft onze tv-ploeg een reportage gemaakt. Maar die reportages kunnen even goed over festivals of toneelvoorstellingen gaan. Iedereen mag onderwerpen voorstellen.’
Drie keer per jaar wordt een klaslokaal omgebouwd tot tv-studio voor een live show, telkens met een ander thema. Zo is er bijvoorbeeld de Valentijnuitzending geweest met de titel Ik word graag gezien. ‘Leerlingen van andere scholen mochten nummertjes komen opvoeren rond de liefde. Maar het thema had ook een tweede betekenislaag: we hebben de uitzending gelinkt aan onze verkeersactie. Een aantal interessante gasten, zoals Vincent Van Quickenborne, kwamen langs voor een interview.’
‘Het is belangrijk om met een gemotiveerde ploeg te werken. Ze moeten alleen meewerken aan een reportage of een show als ze er zelf zin in hebben.’
Motivatie als drijvende factor
De ploeg van Groeninge TV bestaat uit enthousiaste leerlingen van het TSO die vrijwillig meedoen. ‘Ook de leerkrachten zijn gemotiveerd. Ze geven graag workshops voor andere scholen. ‘Het zou ideaal zijn als iedere school van de gemeenschap een eigen tv-ploeg had. Je hoeft geen grote technische installatie of kennis te hebben om tv te maken. Met weinig materiaal kan je al veel doen!’
Tips van Leen
- Maak een reportage over een event. Bijvoorbeeld een multicultureel feest vol wereldmuziek. Interview de organisatoren en maak sfeerbeelden. Toon de reportage vervolgens op school om jongeren warm te maken voor het onderwerp.
- Speel in op de actualiteit en laat ook serieuzere onderwerpen aan bod komen. Ga bijvoorbeeld naar de dag van de handel en de economie. Interview mensen met een uitgesproken mening, die hoeven niet altijd heel bekend te zijn. Wat stof voor discussie oplevert in de lessen handel.
- Maak een live tv uitzending en verspreid die via het internet. Als je rond het thema verkeersveiligheid werkt bijvoorbeeld, kan je heel wat interessante sprekers uitnodigen in de studio, zoals politici en iemand van het Vias institute en de Responsible Young Drivers.
- Maak een reportage in verschillende scholen over projecten rond één thema. Schiet sfeerbeelden en interview deelnemende leerlingen en organisatoren.
- Breng leerlingen in contact met cultuur. Werk bijvoorbeeld rond jeugdtheater als onderwerp voor een reportage. Je kan een reportage maken van een plaatselijke toneelvoorstelling. Interview zeker de acteurs en de regisseur.