Kleur het bos van je dromen
2 Antwerpse basisscholen verzamelden samen met MUS-E Belgium, BOS+ en de medewerkers van het Middelheimmuseum voor een groot feest in het beeldenpark. Het voorbije schooljaar werkten ze samen aan het project ‘Kleur het Bos van je Dromen’: een ontwikkelings-educatief traject dat natuur- en milieuthema’s via artistieke werkvormen in de klas brengt. Feest, want er wordt nog eenmaal gespeeld, gezongen en gedanst!
Kunst en duurzame ontwikkeling gaan hand in hand
‘Kleur het bos van je dromen was een samenwerking tussen de scholen, het Middelheimmuseum, kunstenorganisatie MUS-E Belgium en ons’, vertelt BOS+. ‘Zo steken we onze eigen boodschap - kinderen te laten stilstaan bij het belang van bos en natuur in het dagelijks leven van vroeger en nu, hier en in het Zuiden - in een nieuw jasje. Dankzij die samenwerking konden we hen dat niet enkel vertellen maar, via kunsteducatie, ook zelf laten beleven.’
Trouwringen in de bomen
Voor de 9 deelnemende klassen startte het traject met een interactieve rondleiding in het beeldenpark. ‘We toonden de leerlingen hoe kunstenaars zich laten inspireren door het bos, en laten hen stilstaan bij welke rol natuur- en milieuthema’s spelen bij de creatie van het werk. Dankzij de enthousiaste gidsen van het museum ontdekten de kinderen heel wat verbanden tussen kunst, natuur en cultuur. Maar ook hoe hun eigen fantasie daarbij een handje helpt. Metalen ringen in de bomen (het werk ‘Mama’ van Jef Geys) werden voor hen trouwringen, de oude beuken een bruidspaar, kunst en natuur versmolten.’
Kleur een bos, dans de lente
Na de rondleiding ging het project verder in de klas, met een artistiek na-traject onder begeleiding van professionele kunstenaars. Leerlingen, leerkrachten en kunstenaars ‘co-creëerden’ een voorstelling van wat het bos, de natuur en de seizoenen voor hen betekenen. Kunstenaar Patries Wichers van MUS-E Belgium ziet het zo: ‘De ateliers zijn een manier om kinderen op een andere manier te laten leren over kunst en natuur, door te doen in plaats van erover te horen. Ik vertel weinig, maar laat hen vooral zelf overgaan tot actie. Zo blijft het ook echt hangen.’
‘De ateliers waar zeer gevarieerd met veel verschillende technieken en materialen. De leerlingen werden op een creatieve manier bewust gemaakt hoe dat bomen en natuur superbelangrijk zijn.’ Juf Nele.
Feest in het beeldenpark
In het beeldenpark werd het project feestelijk afgesloten. Er was ruimte om de werken uit de ateliers aan elkaar te tonen, er werd samen gezongen en afsluiten deden ze met een heuse ‘bosbar’. Maar hiermee stopte het niet helemaal. De rondleiding ‘Natuur en Kunst’ werd opgenomen in het museumaanbod voor scholen!
foto's: © Frederik Beyens