Lucht
Gemeenteschool De Kriek is niet bang van een beetje langetermijnplanning. Vier jaar geleden bedacht het schoolteam het plan om elk jaar te werken rond een ander element. Na aarde, water en vuur kwam dit schooljaar ‘lucht’ aan bod. Leerlingen van de kleuterschool en van de lagere school werkten het hele jaar rond dit thema, met twee projectweken - één in oktober en één in april - en een schoolfeest als orgelpunten.
‘Dankzij onze creatieve projecten komen de kinderen meer met elkaar in contact. Klassen werken samen, over alle leeftijdsgrenzen heen. De leerlingen leren elkaar, maar ook de andere leerkrachten van onze school veel beter kennen’, vertelt Juf Aurelie.
De eerste plannen
Om inspiratie op te doen voor elk nieuw project volgen de leerkrachten verschillende sporen. Aurelie: ‘Wij vroegen aan onze leerlingen om goed na te denken wat ze al wisten over ‘lucht’, wat ze graag wilden bijleren en welke activiteiten ze graag wilden doen.’ De leerkrachten organiseren onderling ook een brainstorm in het begin van het schooljaar. Daarbij wordt de input van externe specialisten erg gewaardeerd. ‘We willen Muzische Vorming graag meer plaats geven en we merken dat de inbreng van specialisten zuurstof geeft aan onze pedagogisch-didactische aanpak. Hun ideeën geven ons vaak inspiratie voor onze eigen lessen’. Die externe partners vinden bleek niet moeilijk: ‘We kennen veel organisaties door mond-tot-mondreclame. Dankzij het feit dat veel van onze leerkrachten en onze directrice in Schaarbeek wonen, staan we als school heel dicht bij een hoop verschillende lokale culturele organisaties.’
Ateliers met externe partners
De bedoeling van dit project was om alle lessen zoveel mogelijk te betrekken, zowel de muzische vakken als taal en wiskunde. Maar de leidraad voor de doelgerichte uitwerking van het project blijft het leerplan muzische vorming. Er werden verschillende activiteiten en workshops georganiseerd.
De Muziekboom is een organisatie in Brussel die workshops muziek organiseert voor baby’s, peuters en kleuters. Noor D’Heere: ‘We werkten rond het thema lucht in de derde kleuterklas. In onze sessies - die telkens één uur duren - vertrokken we vanuit een muzikaal verhaal. We maakten samen een klankdecor: hoe klinken grote wolken, kleine wolken, regenwolken, de zon? Daarna probeerden we zelf met instrumentjes het geluid van de wolken na te bootsen en uiteindelijk werd het zelfs een heus klankstuk. We leerden de kinderen een nieuw lied aan over wolken. We proberen altijd kant-en-klare ideetjes mee te geven zodat de juffen hier ook verder mee aan de slag kunnen: partituren die ze in de klas verder kunnen gebruiken, liedjes, spelletjes …’.
Ook accordeonist Jonathan De Neck ondersteunde het project: ‘Ik ben begonnen met verschillende liedjes te spelen en er ook eentje aan te leren aan de kinderen en lerares - Hoedje van Papier. Daarna zijn we ingegaan op hoe ik speel: hoe gebruik ik mijn adem, mijn longen en de balg van mijn instrument? En welke gevoelens kan ik opwekken door lucht op een bepaalde manier te gebruiken?’
Vzw De Verhalenbakkerij werkte rond het thema ‘De Kriek in de wolken’. Sarah Bourgeois: ‘De kinderen ontdekten hun talenten en konden beleven hoe plezierig en verrijkend het muzisch werken is. Ook de leerkrachten deden nieuwe ervaringen op, doordat ze soms een domein verkenden waar ze nog niet zo bekend mee waren. In het vijfde en zesde leerjaar is er gewerkt rond bewegingsexpressie. Hier werden de kinderen uitgedaagd om binnen verschillende ruimtelagen te bewegen en een dans te choreograferen. In het vierde leerjaar werkten we rond beeld: door middel van een beeld-carrousel konden de leerlingen kennismaken met verschillende beeldtechnieken en hun fantasie de vrije loop laten. In het eerste en tweede leerjaar draaide alles rond drama: de kinderen gingen op vliegreis door de wolken. Het oorspronkelijk plan was om met de kleuters een boek over de wolken te maken - een soort wolkenatlas. Maar dat bleek wat te abstract. We kwamen erachter dat de kinderen graag beeldend wilden werken en dat techniek hen erg boeide. En dus hebben we ingezet op proefjes en verdiepten we ons in het hoe en het waarom. Het eindresultaat was een grote ‘inflatable’ van een wolk. Die deed tijdens het schoolfeest ook dienst als uithangbord voor de kunstwerken die we tijdens het jaar gemaakt hadden’.
(School)feest!
Het schoolfeest - dat de kinderen actief mee mochten organiseren en waarop iedereen de resultaten van hun harde werk kon bewonderen - was de kers op de taart. De leerlingen liepen in een heuse modeshow met zelfgemaakte outfits, terwijl de ouders zorgden voor multiculturele catering. Bovendien waren alle leerkrachten verkleed als verschillende lucht-superhelden.
Tips van Juf Aurelie
- Voorzie voldoende tijd om de activiteiten voor te bereiden.
- Werk samen met externe partners: zij brengen altijd frisse ideeën aan.
- Duid een trekkersgroep aan die de leiding neemt over het schoolgebeuren.
- Las verplichte momenten in waarop er klasdoorbrekend gewerkt
- Organiseer een groots toonmoment.