Workshop griezelverhalen
Geen enkele emotie is zo puur als ANGST. Als kind was ik al gefascineerd door duisternis. Ik zwierf rond in videotheken en bibliotheken, op zoek naar afbeeldingen van enge films en boeken. Ze trokken mij aan, maar stootten me tegelijkertijd ook af. Toch ging ik altijd een stapje verder. Stiekem keek ik horrorfilms terwijl dat eigenlijk niet mocht. Zoveel jaren later ben ik zelf griezelverhalen gaan verzinnen, zowel voor kinderen als volwassenen.
Tijdens een lezing van één uur wil ik aan kinderen vertellen waarom griezelboeken cooler zijn dan alle andere boeken. Ze dagen ons uit om tot het uiterste te gaan, maar zijn tegelijkertijd een veilige manier om onze angsten in de ogen te kijken.
Misschien vragen ze zich ook af hoe zo’n boek ontstaat? Ik kan hen er alles over vertellen. Hoe je een monster verzint, hoe de eerste woorden op papier verschijnen, hoe een illustrator er tekeningen bij maakt, hoe je een steengoede titel bedenkt die iedereen de stuipen op het lijf jaagt en hoe een boek uiteindelijk in de winkel en de bib komt. Meer nog, ik zal hen mijn grootste geheim verklappen: waar mijn inspiratie vandaan komt. Een tip: griezelschrijvers zijn de bangste wezens op aarde, ze lijden… ze lijden aan chronische nachtmerries.
Natuurlijk wil ik ook weten wat de kinderen zelf eng vinden. Clowns? Spinnen? Iets alledaags zoals een spreekbeurt geven voor de klas of eerder een razendsnelle achtbaan? Of… de nacht misschien? Zelf heb ik ondervonden dat bang zijn oké is. Ja, het is oké, want als je creatief omgaat met je angsten, schep je er op den duur plezier in. Exact dát wil ik tijdens deze lezing meegeven aan kinderen. Wat ik kan, kunnen zij namelijk ook.
De lezing kan makkelijk uitgebreid worden met één uur tot een workshop “illustreren van griezelverhalen”. In het tweede deel treedt de illustrator uit de schaduw. Leslie Saurus maakte de enge tekeningen in al mijn boeken. Eerst lees ik een stukje voor, vervolgens helpt zij de kinderen om bij dit fragment hun eigen illustraties te bedenken, schetsen en uit te werken. Soms tekenen we met houtskool, soms met witte stiften op nachtmerriepapier. Leslie vertelt alles wat ze moeten weten over de technieken en materialen. Maar vooral: ze toont hoe illustraties de tekst kunnen versterken door datgene te tekenen wat er niet staat…
Tot slot mogen leerlingen ons alles vragen wat ze willen. Alles. Ja, werkelijk alles. Wat natuurlijk niet betekent dat we overal op zullen antwoorden :-).
Toon kaart
Locatie in overleg
Originele datums:
- 2de graad
- Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Deeltijds kunstonderwijs (DKO)