Workshop Reflectiegesprekken voeren met kinderen
Muzische vorming op school heeft pas echt een toegevoegde waarde als er met de kinderen gereflecteerd wordt over wat de vorming met hen doet. Het voeren van een reflectiegesprek vraagt andere vaardigheden van een leerkracht. Deze workshop geeft kennis, inzichten en vaardigheden om aan de slag te kunnen gaan met reflecteren met kinderen over kunst en cultuur.
Het voeren van reflectiegesprekken met kinderen is een belangrijke stap bij het begeleiden van kinderen bij het leren. Vooral ook als het gaat over kunst en cultuur. Het is waarschijnlijk de lastigste stap en dat heeft verschillende oorzaken. Een van de belangrijkste oorzaken is dat we zelf nauwelijks echt hebben gereflecteerd tijdens onze schoolcarrière. Toch is reflectie al langer bekend als een noodzakelijke stap in het leerproces en wordt ze tegenwoordig ook als zodanig onderkend. We zien de vraag momenteel terug komen als we kijken naar de kerndoelen die verband houden met kunst en cultuureducatie.
De reflectie die waardevol is bij deze richtingen gaan echter wel verder dan een op procesgerichte evaluatie. Dat is mooi, want kunst en/ of cultuur zijn goede opstappen of ingangen om kinderen te leren echt te reflecteren. Vandaar dat wij er ook voor kiezen om docenten te leren eerst vanuit kunst en cultuur dit proces met de kinderen aan te gaan. Dat we kunst en cultuur als uitgangspunt nemen betekent echter niet dat deze diepere reflectie alleen maar past bij deze richtingen. Ook bij het leren over taal en rekenen kan gereflecteerd worden, alleen ligt daar in deze workshop niet onze focus.
Aan het eind van de workshop heeft u meer inzicht gekregen in wat reflectie nu eigenlijk is en wat het voor u en uw leerlingen betekent.
• U kent het verschil tussen analyseren, associëren, evalueren en reflecteren.
• U bent in staan om een reflectiegesprek praktisch te begeleiden.
• U kunt doorvragen en
• luisteren in de diepte.
Toon kaart
Filosoferen over Kunst
Brandhoefstraat 59
2300 Turnhout
Tijdstip in overleg