Amsab-ISG ontwikkelde voor de derde graad ASO, TSO, KSO en BSO een educatieve tool om in de klas in debat te gaan over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist.
We maken kennis met de bibliotheek, volledig op maat van de doelgroep. Mogelijkheid om als leerkracht aan te geven wat men graag aan bod wil zien komen.
Vlees of geen vlees op je bord? Deze vraag zet aan tot nadenken en kan bekeken worden vanuit verschillende invalshoeken. Ontdek de vleesproductie en -consumptie in Leuven van vroeger tot nu via deze inspiratiefiche en wandeling.
Is boeken over de middeleeuwen lezen saai? Nee! Zeker niet wanneer je jouw leerlingen voorbereidt met dit lespakket, vol met fragmenten, strips, video, afbeeldingen en tekeningen.
Het geleide bezoek ‘Waar of niet waar?’ is een laagdrempelige kennismaking met het Letterenhuis én met de Vlaamse literatuur uit de 19de en de 20ste eeuw.
Hendrik van Veldeke: voor sommigen is hij een nobele onbekende. Voor anderen misschien niet meer dan
een standbeeld in Hasselt. Toch is hij veel meer dan dat: hij is namelijk de eerste bij naam bekende schrijver
uit de Nederlandse letterkunde!
Wist je dat de provincie Limburg nooit tot het graafschap Vlaanderen behoorde? Waarom Limburg verwant is met Luik en Duitsland? Of waarom de geschiedenis van onze provincie nooit in de geschiedenislessen besproken wordt?
Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden.
Hoe leefden Bruggelingen in de 18de eeuw? Waar gingen ze naar school? Waar kochten ze eten? Hoe kwamen ze aan medicijnen? Deze interactieve wandeling laat leerlingen van het secundair onderwijs kennis maken met de levenswijze in Brugge in 1778.