Amsab-ISG ontwikkelde voor de derde graad ASO, TSO, KSO en BSO een educatieve tool om in de klas in debat te gaan over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist.
Klasbezoek aan het Kasteel van Laarne voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs.
Het Kasteel van Laarne is van oorsprong middeleeuws, maar kende een grote bloeiperiode in de 17de een 18de eeuw.
De kinderen leren spelenderwijs het belang van het schrift kennen. Ze ervaren onder welke omstandigheden en met welk materiaal de monniken in het scriptorium werkten.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
Verkleed als monnik, met een echte monnikennaam en een echte monnikenfunctie, worden de kinderen rondgeleid in de Sint-Pietersabdij. De monnik die uitmunt in kennis en wijsheid zal geboekstaafd worden als de volgende abt van de befaamde Sint-Pietersabdij.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
Jordy is een doodnormale, zeer getalenteerde, intelligente jongeman. Maar toch anders dan de meesten. Jordy is een instellingenkind. De rechter vond dat zijn ouders niet voor hem konden zorgen.
Jij zegt dit, ik wil dat en toch moeten we samen de stad uitbouwen en besturen. In groepjes vormen jouw leerlingen eigen politieke partijen. Hun maatschappelijke prioriteiten gieten ze in programma's en dat kan het getouwtrek met argumenten beginnen.
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen).
Maak eerst kennis met onze levende vogelspinnen. De bouw van het kopborststuk en het achterlijf worden in detail toegelicht. In de museumzaal 'Spinnen-spinsels' krijg je een overzicht van de spinnen en hun verwanten.
Wat nu een culturele hotspot is, was meer dan zeven eeuwen lang een zorgsite. Op wandel op de groene, sfeervolle Bijlokesite en in de historische Bijlokeabdij, kruipen jouw leerlingen in de huid van de zusters die hier werkten en woonden.
In de BIB kan je heel veel vinden, maar hoe doe je dat nu best? Om iedereen in jouw klas de BIB zo goed mogelijk te leren kennen, organiseren we regelmatig klassikale rondleidingen. Voor secundair onderwijs een prima manier om de BIB te (her-) ontdekken.
Leerkrachten kunnen in de BIB tal van digitale materialen ontlenen om in de klas mee aan de slag te gaan. Onder andere Makey Makey, Bee Bots, Osmo Coding of Tangram (kunst en cultuur) en een green screen kunnen uitgeleend worden.
We gaan op ontdekkingsreis in de Plantentuin. Tijdens onze trip door tropische en subtropische streken maken we kennis met tal van inheemse en uitheemse nutsplanten. Gevaar voor scheurbuik is er niet.