Het DIVA atelier is een plek om zelf de handen uit de mouwen te steken. Een ruimte om te onderzoeken en te experimenteren. Met giettechnieken bijvoorbeeld.
Vertrekkende vanuit de gesprekstechniek Visual Thinking Strategies (VTS), ontwikkelde het FOMU een rondleiding op maat van anderstaligen.
Door simpele vragen te stellen, ontstaat een gesprek rond een foto.
Vanuit Musical On Stage willen we graag bijdragen tot kwaliteitsvol muzisch onderwijs. Niet alleen als organisator, maar ook docent, begeleider en mentor voor leerkrachten.
DOE JE MEE? We gaan (toneel) spelen op muziek! Spannende, dramatische, vrolijke, grappige, rare muziek... In de theaterworkshop ‘Let the music PLAY’ is muziek de motor van hoe je beweegt, wat je zegt en wat je doet.
SAMEN EEN VERHAAL MAKEN EN VERTELLEN. Eerst warmen we ons op. We lachen, brullen en fluisteren. We verstijven, kijken in elkaars ogen en fronsen de wenkbrauwen.
DOE JE MEE? Je kan een verhaal lezen, je kan een verhaal spelen en je kan een verhaal luisterspelen! Ga op reis in je eigen verhaal en breng het tot leven. Hoe? Met je stem, met muziek, met geluiden, met oh’s en ah’s en vooral: met fun en fantasie.
SPEEL JE MEE? We spelen alsof we in een film zitten die vertraagd wordt afgedraaid. We leren weer stappen en daarna lopen, uiteraard allemaal in slow motion. We wandelen op de maan, spelen om ter traagst tennis en basketbal en vangen superslome vliegen.
SPEEL JE MEE? We maken onze eigen tv-soap. Emoties! Grote verwikkelingen in een kleine wereld. Verrassingen. En alles uit het leven gegrepen, maar dan net iets spannender. Alsof het dagelijkse kost is thuis en in de familie.
WORKSHOPS: Breek buiten de schoolmuren
RADAR connecteert workshopgevers met organisaties. Ben jij leerkracht of jeugdwerker? Wil je iets creatiefs doen met je groep of klas en heb je nood om buiten de schoolmuren te breken?
In 2015 speelde de korte voorstelling Wachten, van Toneelhuismaker Mokhallad Rasem, niet enkel in de theaterzalen maar ook in verschillende scholen, sociale organisaties en in gevangenissen in Vlaanderen.
SPEEL JE MEE? We gaan sterren als Charlie Chaplin, Laurel & Hardy (of de ‘Dikke en de Dunne’) en mister Bean achterna. We maken rare typetjes, trekken gekke bekken, pakken uit met rare loopjes en overdreven emoties.
Chinese bordjes draaien, diabolo's opgooien, flowerstick-tricks, jongleren met doekjes en balletjes, lopen op een bal of een ton, wiebelen op de rolla bolla, in een mast van 5 meter hoog klimmen, trucjes in de trapeze, pedalo- en eenwieler-rijden, acrobat...
ZET JE SCHRAP! We gaan acteren. Acteren is spelen! Spelen is je amuseren, maar hoe amuseer je behalve jezelf ook nog je medespelers én het publiek? Hoe spelen we ons verhaal zodat alles duidelijk wordt. Vergeet decors en theaterkostuums.
Workshop Arabische percussie:
We exploreren de ritmische mogelijkheden van de derbouka, tamboerijn en hand drum en komen samen tot een inspirerend arrangement.
Kleurrijke powerpoint-presentatie over - naar keuze - een aantal aspecten uit de stripwereld: taal, literatuur, 'graphic novel', ziekte en handicap, autisme, Damiaan, (de)kolonisatie... Geen voorkennis vereist.
De nachtwandelaar van Oostende - creatieve workshop over Leon Spilliaert
Beklemmende zelfportretten en duistere zeegezichten van het nachtelijke Oostende: dit is waarvoor kunstenaar Leon Spilliaert bekend staat.
In het eerste deel van de workshop leer j...
In de workshop 'cartoontekenen' leer je hoe je karaktervolle personages op papier krijgt en werk je opbouwend toe naar het vormen van een goede cartoon.
Wanneer leerlingen zelf korte filmpjes maken, zetten ze de lesinhoud om in een creatief en persoonlijk project en werken ze aan hun mediawijze skills. Wil je ontdekken hoe je jouw leerlingen video’s kan laten maken?