Op de Kunstberg, vandaag dé culturele wijk bij uitstek, stond in de middeleeuwen het Coudenbergpaleis. Hoe evolueerde deze buurt? Jouw leerlingen ontdekken het tijdens observatie-opdrachten.
Terwijl de Eerste wereldoorlog in de Westhoek snel verzandt in een moordende loopgravenoorlog, voert de bevolking van Brussel een andere strijd: het gevecht om te overleven.
De Duitsers vallen de stad binnen op 20 augustus 1914.
Een treurige dag in de abdij van Herkenrode, want er gebeurde een moord! Schout Thomas van Kuringen probeert dit mysterie op te lossen. Maar hij kan dit niet alleen. Verzamel dus bewijsmateriaal en help hem om de dader te vinden.
Aan de hand van affiches, foto's, voorwerpen en getuigenissen maakt deze workshop een aantal thema's uit het museum tastbaar en concreet. Wat is, en hoe werkt propaganda? Waarom dragen soldaten uniformen?
Tijdens de jongerenrondleiding ‘Een hart voor zorg’ neemt een museumgids je klas mee doorheen het nieuwe Museum Sint-Janshospitaal. Een plek waar zorg al 9 eeuwen lang de hoofdrol speelt.
Hoe leefden Bruggelingen in de 18de eeuw? Waar gingen ze naar school? Waar kochten ze eten? Hoe kwamen ze aan medicijnen? Deze interactieve wandeling laat leerlingen van het secundair onderwijs kennis maken met de levenswijze in Brugge in 1778.
Interactieve rondleiding in Antwerpen à la carte
Jongeren groeien vandaag meer dan ooit op in een verstedelijkte samenleving. Wereldwijd woont de helft van de bevolking in een stad. Hoe slagen steden erin om hun inwoners te eten te geven?
Nemen jouw leerlingen graag zelf het heft in handen, zijn ze mondig en houden ze van een beetje actie? Dan is deze rondleiding iets voor jouw klas. Verdeeld in groepjes gaan ze eerst op blind date met een object in DIVA.
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen).
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
Met historische personages die tijdens de oorlog in Ieper woonden of verbleven, gaan de leerlingen te voet op stap in het stadscentrum. Onderweg ontmoeten ze zichzelf in die anderen. Besluiten ze om te vluchten of blijven ze koppig volharden?
Maak eerst kennis met onze levende vogelspinnen. De bouw van het kopborststuk en het achterlijf worden in detail toegelicht. In de museumzaal 'Spinnen-spinsels' krijg je een overzicht van de spinnen en hun verwanten.
Ben jij een leerkracht Nederlands voor Franstalige leerlingen of ben je vakleerkracht in het immersieonderwijs? Ben je op zoek naar een Nederlandstalige culturele activiteit?
De landverhuizers die in Antwerpen aan boord gingen, kwamen grotendeels van een streek ver weg. Ze hadden er al een hele trip op zitten, voor ze aan de gebouwen van Red Star Line arriveerden.
Al eens een echte garnaalkruier aan het werk gezien? Zou het niet fantastisch zijn om dit eens met je klas uit te proberen? We trekken een echt kruipak, jas en riem aan en nemen jullie veilig onder begeleiding mee het water in.
Ontdek wat ‘systematiek’ betekent en hoe moleculair onderzoek invloed heeft op de indeling van de planten. Je ontdekt de evolutionaire verwantschappen tussen de verschillende plantengroepen en hun kenmerken.