Het gerenoveerde stadhuis van Antwerpen opent de deuren met een aangepaste workshop en rondleiding voor anderstalige nieuwkomers.
Hier beslissen de cursisten samen hoe hun ideale straat eruit ziet door middel van dialoog en een stemming.
Amsab-ISG ontwikkelde voor de derde graad ASO, TSO, KSO en BSO een educatieve tool om in de klas in debat te gaan over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist.
Op de Kunstberg, vandaag dé culturele wijk bij uitstek, stond in de middeleeuwen het Coudenbergpaleis. Hoe evolueerde deze buurt? Jouw leerlingen ontdekken het tijdens observatie-opdrachten.
Terwijl de Eerste wereldoorlog in de Westhoek snel verzandt in een moordende loopgravenoorlog, voert de bevolking van Brussel een andere strijd: het gevecht om te overleven.
De Duitsers vallen de stad binnen op 20 augustus 1914.
Vlees of geen vlees op je bord? Deze vraag zet aan tot nadenken en kan bekeken worden vanuit verschillende invalshoeken. Ontdek de vleesproductie en -consumptie in Leuven van vroeger tot nu via deze inspiratiefiche en wandeling.
Maak kennis met de werking en de veelzijdigheid van de Bib! Geen saaie rondleiding maar een interactief spel waarbij duidelijk wordt wat de bib voor jullie kan betekenen.
Armoede is complex, maar hoe groot is het probleem in Brussel? Wat deed men er vroeger aan, en hoe is de situatie vandaag? Kunnen we spreken over een positieve evolutie, en wat vertellen sommige gebouwen hierover?
Jouw leerlingen ontdekken het verleden van de schoolbuurt in de loop van de voormiddag. Wil je daarna de activiteit afronden in één dag, dan spelen we in de namiddag een ganzenbordspel over de straatontdekkingen.
Hendrik van Veldeke: voor sommigen is hij een nobele onbekende. Voor anderen misschien niet meer dan
een standbeeld in Hasselt. Toch is hij veel meer dan dat: hij is namelijk de eerste bij naam bekende schrijver
uit de Nederlandse letterkunde!
Het geleide bezoek ‘Waar of niet waar?’ is een laagdrempelige kennismaking met het Letterenhuis én met de Vlaamse literatuur uit de 19de en de 20ste eeuw.
Begeleide uitstap of rondleiding | Haasrode (Oud-Heverlee)
Als kleine jongen van 11 jaar bouwde André zijn eerste radiootje, een kristalontvanger. Hiervoor gebruikte hij dagelijkse gebruiksvoorwerpen, zoals de wasdraad als antenne en de ventielen van de binnenbanden.
In het begin kreeg hij de radio’s aangeboden.
Is boeken over de middeleeuwen lezen saai? Nee! Zeker niet wanneer je jouw leerlingen voorbereidt met dit lespakket, vol met fragmenten, strips, video, afbeeldingen en tekeningen.
Plezant met kant!
't Ordinaaltje laat je kennis maken met de ambacht kantklossen. Een woordje uitleg en een demonstratie van kantklossen kan niet ontbreken.
Een andere optie is een bezoek aan het kantcentrum in Bonheiden.
Hoe leefden Bruggelingen in de 18de eeuw? Waar gingen ze naar school? Waar kochten ze eten? Hoe kwamen ze aan medicijnen? Deze interactieve wandeling laat leerlingen van het secundair onderwijs kennis maken met de levenswijze in Brugge in 1778.
Jouw leerlingen ontdekken in kleine groepjes markante plaatsen in de schoolbuurt. Ze verwerken hun resultaten tot een origineel filmscenario en trekken met camera’s opnieuw de straat op.