Bart Moeyaert – winnaar van de prestigieuze Astrid Lindgren Memorial Award – komt naar Erpe-Mere. Waarom is zijn werk zo gegeerd bij jong én oud? Waarom zal 11 mei 2006 voor altijd in zijn geheugen gegrift staan?
Louis Boghe, een jonge boerenzoon, wordt gemobiliseerd vlak voor WO II. Tijdens die woelige eerste weken van de oorlog houdt hij nauwgezet een dagboek bij.
Sgraffito is een eeuwenoude kunsttechniek die in de Art Nouveauperiode veel toegepast werd om gevels prachtig te decoreren met sierlijke taferelen.
Kunstenaar Paul Cauchie heeft 800 gevels in België versierd met sgraffiti.
Capoeira is wellicht een van de sierlijkste krijgskunsten. Ze werd ontwikkeld door Centraal-en West-Afrikaanse slaven in Brazilië die hun 'gevechtstraining' als dans camoufleerden om hun onderdrukker te misleiden.
Een groep vertellers komt langs in de lessen van NT2 (niveau 3, 5 en 6)
We vertellen volksverhalen uit Vlaanderen en daarbuiten en gaan daarover met de leerlingen in gesprek.
(Het lesformat wordt nog verder met de docenten afgestemd)
Organisatie: FARO.
Object handling of het aanraken en bezig zijn met objecten stimuleert de zintuigen, kan bepaalde gevoelens opwekken en laat mensen connecteren met elkaar. Kortom, het heeft heel wat positieve invloeden op het algemeen welzijn.
Deze workshop dompelt de klas onder in de Wondersprookjes van Pol de Mont. Vertelplezier en taalactivering zijn gegarandeerd.
Pol De Mont was een belangrijk Vlaamse schrijver en dichter, geboren in Wambeek.
In deze didactische workshop leer je hoe je audiovisueel materiaal praktisch inzet in de les.
Deze workshop is gericht op de leerkrachten die willen werken op taalontwikkelend vakonderwijs: we gaan dieper in op de kracht van audiovisueel materiaal.
Een lezing over de historische roman De tragedie van Swerthout-wittebeek, gebaseerd op het oorlogsdrama van Meensel-Kiezegem. Bij interesse, graag contact opnemen: deze lezing is ook op verplaatsing.
Vanop de vertellersstoel neem ik je mee op sprookjestocht. Je hebt je fantasie toch bij je?
Vertellingen van eigen sprookjes (in al mijn jeugdromans verweef ik sprookjes) en onbekende volkssprookjes.
Deze muzische les zet kinderen creatief aan de slag met volksverhalen. We starten met een oud verhaal over "de maar" een wezen dat 's nachts de dromen kwam verstoren.
Draken; zijn ze goed of kwaad ? Soms hebben draken vleugels en spuwen ze vuur, in China brengen draken regen en geluk. Wie goed kijkt, ziet veel dieren in het museum: leeuwen, olifanten, zwanen, meerminnen, honden en katten, kraanvogels ...
Tijdens de erfgoedweek zoomen we dieper in op het thema 'Beestig'. Samen met de leerlingen wil ik nadenken over het belang van dieren vroeger en over de houding van de mensen tegenover deze dieren. Geleidelijk aan vond er een evolutie plaats.