Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022
De titel van Beste Boekenjuf 2022 gaat dit jaar naar Trui De Waele die leesjuf is op Vrije Basisschool Crombeen in Gent. De Boekenjuf krijgt een pakket met 100 boeken.
Collega's en ouders brachten de selectie aan
47 boekenjuffen en -meesters werden aangemeld door leerlingen, ouders, collega’s. Op basis van de motivaties van de inzendingen koos de jury bij een eerste selectie vijf scholen uit. Zij kregen een plaatsbezoek of online interview waarin ze hun activiteiten konden toelichten. Uit deze groep kwamen drie laureaten.
Leesjuf Trui De Waele van Vrije Basisschool Crombeen in Gent mag zich een jaar Beste Boekenjuf noemen en ontvangt 100 boeken voor haar school.
'Ik breng collega’s én leerlingen met zoveel mogelijk boeken in contact, zodat ze zichzelf ergens in kunnen herkennen.'
Daarnaast zijn er nog 2 andere laureaten die in de prijzen vallen: Tine Kuylen van Vrije Basisschool De Toermalijn in Antwerpen en Sofie De Pauw, directeur op GO! basisschool GAAF! in Aalst. Ook zij worden beloond met een mooie boekenselectie voor de schoolbibliotheek.
De boeken voor de winnaars worden geschonken door volgende uitgeverijen: VBK (Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep), Uitgeverij Lannoo, Pelckmans, De Eenhoorn, Standaard Uitgeverij, Clavis Uitgeverij, ZNU / Deltas. De winnaar ontvangt 100 boeken, de laureaten ieder minstens 50 boeken.
Van de 110 aanmeldingen behoorden volgende kandidaten ook tot de genomineerden: Birgid Decleyn (GO! basisschool Pistache in Brussel) en Fried’l Witters (Vrije Basisschool De Ark in Wilrijk). Zij ontvangen een boekenzak voor hun klas.
De Beste Boekenjuf/meester 2022: 3 laureaten
Trui De Waele
‘Heb je tijd? Lees. Heb je geen tijd? Lees zeker’ Trui De Waele is zorgjuf in de derde graad en ondersteunt het lezen op de Gentse Vrije Basisschool Crombeen. Dat laatste doet ze al een jaar of zes, samen met het Cromleesteam. Daar kan ze haar voorliefde voor boeken en poëzie in kwijt. Ze werkt leeslessen uit die ze samen met de leerkracht in de klassen geeft, als co-teacher. Zo tilt ze het leesonderwijs in de school naar een hoger niveau. Met haar school doorlopen ze een traject Mee® lezers in Gent, waarbij ze focussen op 3 kernpunten: leesmotivatie, leesvaardigheid en kritisch lezen. Voor Trui hangt het allemaal samen en moet het effect duidelijk zijn. Met doelgerichte acties die starten vanuit de noden van de school, volgen ze de vooruitgang op.
Een transcriptie is beschikbaar
Tine Kuylen
Tine Kuylen van Vrije Basisschool De Toermalijn uit Antwerpen heeft een zwak voor humoristische prentenboeken. ‘We hebben de ambitie om een heuse leesschool te worden’, zegt ze. ‘Omdat we leerlingen alle doorstromingskansen willen geven. Taal is daarvoor cruciaal en leerlingen leren vooral woorden bij door te lezen.’ Daarom zijn ze in een project PRO Lezen gestapt. Dit Lezen op School-project met de AP Hogeschool Antwerpen, Odisee Hogeschool en Iedereen leest, helpt hen met de uitwerking van het leesbeleid. Een klare visie, een duidelijk leesbeleid en samenwerken met sterke externe experts zijn Tines wapens. ‘Als we niet weten waarom we dingen doen, waarom zouden we ze dan doen?’
Een transcriptie is beschikbaar
Sofie De Pauw
Een directeur die veel leest om haar leiderschapsstijl te verfijnen en om het leesonderwijs in haar school naar hogere sferen te stuwen? Zo iemand is Sofie De Pauw van de Aalsterse GO! basisschool GAAF! Ze brengt zelf boeken en lezen doorheen haar school tot leven. Ze zaait, plant en doet zo leerkrachten en ideeën groeien. Met een gedreven team, het traject Sleutels voor effectief begrijpend lezen en luisteren en de masterclass ‘Volop Taal’ van het CTO voelt ze zich gesterkt. Haar motivatie? Drang en dwang, zoals ze het zelf gevat formuleert. Toen ze het zesde leerjaar inruilde voor de directeursstoel, waren de cijfers begrijpend lezen niet goed. Dat was de dwang. De sterke drang kwam erbij doordat de school voelde dat de leerlingen nood hadden aan uitdagend leesmateriaal en dat ouders nog te vaak aan de zijlijn stonden bij lezen en voorlezen.
Een transcriptie is beschikbaar
Verrassing in de 3 scholen op 12 mei
De prijsuitreiking gebeurt door een feestelijke intrede op 12 mei op de 3 scholen met de beloning, een uitgebreid boekenpakket, en dit verrassingsbezoek wordt vastgelegd op beeld.
Actie binnen leesbeleid
De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten die een concrete en dagelijkse inzet aan de dag leggen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas.
'Lezen is fundamenteel voor alle leren. Hoe meer kinderen lezen, hoe beter ze ook kunnen leren. Deze Boekenjuffen verspreiden het leesvirus. Ze bewijzen dat dit kan op een heel laagdrempelige manier, die veel kinderen aanspreekt. Je moet leerlingen niet meteen doodslaan met de wereldliteratuur: je kan hun interesse op slimme manieren aanwakkeren. Zo boek je de beste resultaten.'
De uitreiking van Beste Boekenjuf/meester kadert binnen de acties van het Leesoffensief, een Vlaams-Nederlandse alliantie die aan Vlaamse zijde door de beleidsdomeinen Onderwijs, Cultuur en Welzijn wordt uitgewerkt. Uit de resultaten van PIRLS en PISA blijkt dat leesonderwijs een cruciale rol speelt bij taalvaardigheid, maar ook in de culturele en persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Door de vaardigheden van leerkrachten te versterken op het gebied van lezen en bovendien ook werk te maken van een leesbeleid op elke school kiest de overheid voor ondersteuning van binnenuit. Het inschakelen van bibliotheken als belangrijke spelers in het leesbevorderingsnetwerk is ook een speerpunt.
Publicatie over lespraktijk
CANON Cultuurcel maakt een magazine met de verhalen van de kandidaten vol lestips, leestips, interviews, inspiratie en tips voor een duurzaam leesbeleid op school. Elke basisschool ontvangt volgend schooljaar een eigen exemplaar. Je kan dit magazine (en ook vorige publicaties) raadplegen.
Organisatie
Beste Boekenjuf/meester is een initiatief CANON Cultuurcel, in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.
In de pers
Lees het persbericht
Het Laatste Nieuws
Het Nieuwsblad
VRT
- literatuur en leesmotivatie
- poëzie
- taal(bevordering) en taalstimulatie
- / Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Buitengewoon basisonderwijs