6 manieren om kennis te maken met nieuwe boeken

Maandelijks verschijnen nieuwe prenten- en (kinder)boeken. Het boekenaanbod voor kinderen groeit en is divers, en dat is een goede zaak. De overvloed aan titels zorgt soms voor keuzestress. We geven je 6 manieren om samen met je leerlingen kennis maken met nieuwe boeken. En je kan er meteen mee aan de slag!

top 10 (of 5)

Leerlingen maken in groepjes een top tien van de boeken die zij gelezen hebben. Dit wordt met de hele groep gedeeld en vervolgens wordt één gezamenlijke top 10 gemaakt. Het geeft niet als niet iedereen alle boeken kent. Leerlingen proberen elkaar te overtuigen van hun eigen voorkeuren.                                                 

Blind date met een boek

Blind daten met boeken is een manier om leerlingen met andere boeken in aanraking te brengen. Je pakt een heleboel boeken in met neutraal pakpapier en schrijft een aantal aanwijzingen op het boek.

Bijvoorbeeld bij het boek Maan-zaak:

  • Speelt zich af op de maan.
  • Is er echt een moord gepleegd?
  • Jongen in de hoofdrol.

Laat je leerlingen kiezen met welk boek ze een blind date willen. Laat ze hun keuze motiveren. Na het vrij lezen, kiezen ze of ze nog eens op date willen met het boek.

Proeven van boeken

Bouw de klas eens om tot een restaurant! Leg op ieder tafelgroepje een tafelkleed en kies van te voren een aantal bedienden uit. Zij serveren aan ieder groepje een dienblad met allerlei verschillende boeken, de boeken kunnen eenzelfde thema hebben, maar dat moet niet. De leerlingen mogen nu van de boeken ‘proeven’, ze bekijken de boeken en noteren welke boeken ze graag willen lezen. Na 5 minuten gaat er een kookwekkertje en worden de boeken weer op de schaal gelegd. De schalen worden per groepje gewisseld en het ‘proeven’ begint opnieuw.

Nadat de leerlingen alle boeken hebben bekeken maken ze een top 3 van hun favoriete boeken. De lijstjes worden ingeleverd en iedere leerling krijgt een gekozen boek.

Een boek voor jou

Leerlingen zoeken voor elkaar (in tweetallen) een boek uit de boekenkast/ schoolbibliotheek. Vooraf praten ze 1 minuut met elkaar over de vraag welke boeken ieder graag leest. Je kunt daar de pingpong werkvorm voor gebruiken: Twee leerlingen zitten tegenover elkaar. De een vraagt, de ander antwoordt, de ander vraagt, de een antwoord.

Boekintroductie door de leerkracht

Als leerkracht laat je een nieuw boek zien, je vertelt er iets over en je leest een aanstekelijk fragment voor. Wie het wil lezen, kan het meteen lenen.

Boekenbabbels en Why I love this book

Een andere manier om kennis te maken met nieuwe boeken vind je op Boekenbabbels en Why I love this book. Je vindt er filmpjes waarin kinderen en volwassenen in 1 minuut vertellen wat ze van een boek vinden.

Bij Boekenbabbels vind je een lesbrief met mogelijkheden en vormen van vertellen en recenseren. Je leest er hoe je leerlingen kan voorbereiden op het vertellen over boeken. Ja kan er zoeken op naam en op genre ( jongens, meisjes, griezelig, grappig, fantasie, avontuur, dagelijks leven, makkelijk …).

Zelf aan de slag:

  • Laat je leerlingen zelf boekenbabbels opnemen. Dat kan bijvoorbeeld met een smartphone.
  • Gebruik je zelfgemaakte Boekenbabbels op de schoolwebsite of de site van de bibliotheek.
  • Deel de boekenbabbels van je leerlingen op de Facebook-pagina van je school.
Thema
  • film en fotografie
  • literatuur en leesplezier
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Kinderen lezen in bibliotheek