Cultureel bewustzijn – verbeelding voor het voetlicht
Het themanummer van Cultuur+Educatie gaat over cultureel bewustzijn en verbeelding. Het komt voort uit het onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel in Nederland en vervolgonderzoeken daarvan en verkent de verschillende vormen van kunst als vorm van cultureel bewustzijn.
Cultuur+Educatie, is het tijdschrift over onderzoek naar kunst en cultuur op school en in de vrije tijd van LKCA, het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst in Nederland.
Het onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ijverde voor het ontwikkelen van een theoretisch kader en een raamleerplan voor een doorlopende leerlijn cultuureducatie in Nederland. Met zijn onderzoeksproject wilde Barend van Heusden, destijds universitair hoofddocent Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen, voorzien in een toentertijd veel en vaak gehoorde behoefte aan duidelijkheid over wat cultuureducatie nu precies inhoudt. De theorie is daarbij geen recept, maar wil laten zien hoe cultuur in elkaar zit en waarom dat zo is. In dit nummer nemen ze de verdere uitrol in Nederland en in Vlaanderen onder de loep, met artikels vanuit verschillende domeinen rond cultureel bewustzijn.
- Cultuur in de Spiegel
- Cultuur in de Spiegel