Jongeren leren van mening verschillen met de EDUbox Wij-zij-denken
In hun vriendengroep, in de klas, op televisie of op sociale media: jongeren worden voortdurend met verschillende meningen geconfronteerd. Zo hoort het ook in een democratische samenleving. Alleen laaien de emoties soms hoog op bij meningsverschillen en kunnen tegenstellingen leiden tot conflict en zelfs geweld. Met de EDUbox Wij-zij-denken wil VRT NWS jongeren leren omgaan met meningsverschillen.
Voor leerkrachten is het niet altijd evident om gevoelige thema’s in de les te bespreken. Jongeren hebben immers erg uiteenlopende – en vaak sterke – meningen en soms botsen die ook met elkaar. Het is dan ook allesbehalve vanzelfsprekend om alle standpunten aan bod te laten komen zonder dat bepaalde groepen verder uiteen drijven, zoals we vaak in online discussies zien gebeuren.
Daarom is het voor leerlingen in eerste instantie belangrijk te beseffen dat hun sociale identiteit bepaald wordt door de groepen waartoe ze behoren, onder meer gebaseerd op de plek waar ze zijn opgegroeid of de vrienden met wie ze omgaan. Want het is de dynamiek tussen groepen onderling die voor polarisering kan zorgen.
Maar wat is polarisatie dan precies? En wanneer wordt het gevaarlijk? Om leerlingen uit het middelbaar onderwijs te leren omgaan met meningsverschillen ontwikkelde VRT NWS een EDUbox over het thema. De leerlingen leren aan de hand van enkele kenmerken hoe ze polarisatie kunnen herkennen. Ze krijgen ook bruikbare tips mee over hoe ze kunnen reageren op haatspraak of een extreme uitspraak. In het format ‘Samen door één deur’, dat speciaal voor deze EDUbox werd ontwikkeld, leren jongeren ten slotte hoe ze een discussie moeten voeren. Het rollenspel bestaat uit verschillende rondes, waarbij de leerlingen leren een standpunt innemen en verdedigen, maar ook leren luisteren naar en begrip opbrengen voor elkaar.
De EDUbox bevat een klein stukje theorie, praktijkoefeningen en opdrachten. Hij is ook gekoppeld aan een uitgebreid digitaal luik met audiovisueel materiaal. Daarnaast is er een handleiding voor de leerkracht.
De EDUbox Wij-zij-denken is tot stand gekomen door een samenwerking van VRT NWS met het Hannah Arendt Instituut, Mediawijs, Tumult en het Vlaams Vredesinstituut.
- Cultuur in de Spiegel
- interculturaliteit
- intergenerationeel
- welbevinden en pesten
- / Secundair onderwijs