Poëzie brengen in het secundair: niet uit de lucht gegrepen.

Luchten leren lezen verzamelt het werk van vier dichters: twee vrouwen en twee mannen, twee Belgen en twee Nederlanders. Deze bloemlezing heeft nu een didactische bundel met volledig uitgewerkte poëzielessen.

De lessen zijn uitgewerkt voor leerkrachten Nederlands van de derde graad kso, aso, tso en bso. Dat wil zeggen dat het werk van de vier dichters die erin opgenomen zijn – Radna Fabias, Carmien Michels, Tom Lanoye en Ilja Leonard Pfeijffer – telkens vergezeld wordt van gratis te downloaden lesmateriaal.

De bloemlezing kan je hier downloaden of je kan een papieren versie bestellen via het Poëziecentrum

 

Per dichter zijn de lessen enerzijds steeds inhoudelijk aan elkaar gerelateerd en vormen qua opbouw en moeilijkheidsgraad  vaak ook een mini-leerlijn: ze kunnen dus perfect na elkaar gegeven, of in kleinere doses opgedeeld worden (bv. één gedicht / les per week, of zelfs per maand). Anderzijds kunnen alle lessen ook perfect zelfstandig functioneren: het is dus mogelijk om een enkel gedicht / een enkele les af te werken bij wijze van insteek, en het daarbij te laten.

 

Cultuur in de Spiegel (CiS) vormt naast de OVUR-methode een belangrijk kader bij de opbouw ervan. CiS laat immers niet alleen toe om in de verschillende lesdelen andere accenten te leggen maar ook om lesdelen op te nemen in een gestructureerd geheel en zo te werken aan een opbouwende mini-leerlijn poëzie.

 

Wil jij graag je feedback geven over deze lesbundel via het invullen van een korte enquête, stuur dan een mail naar educatief [at] poeziecentrum.be met als onderwerp: ‘feedback Luchten leren lezen’. Deelnemers van de enquête maken kans op een boekenpakket van Poëziecentrum!

 

Een project van CANON Cultuurcel en Poëziecentrum, i.s.m. Scholen Da Vinci (GO!, Sint-Niklaas).

Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • Cultuur in de Spiegel
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • / Secundair onderwijs
Cover Luchten leren lezen Bloemlezing