TED-talk over het belang van diverse verhalen
Chimamanda Ngozi Adichie is Nigeriaans schrijfster. In een TED-talk pleit zij voor het belang van diverse verhalen en boeken die stereotypen doorbreken. Bijna tien jaar later blijft haar boodschap even relevant.
De wereld komt binnen via de boeken die je leest. Boeken beïnvloeden de manier waarop je naar de wereld kijkt, hoe je die ervaart en interpreteert. Adichie getuigt dat ze als kind, toen ze op een universiteitscampus in Oost-Nigeria opgroeide, vooral Britse en Amerikaanse boeken las.
Toen ze verhalen begon te schrijven, waren al haar personages blank, hadden ze blauwe ogen en speelden ze in de sneeuw – allemaal gegevens die niet erg representatief zijn voor Nigeria. Adichie toont hiermee aan dat we, vooral als kind, beïnvloedbaar en kwetsbaar zijn als we worden blootgesteld aan verhalen.
Het gevaar van een enkel verhaal
'Als je mensen slechts één (enkele) kant van een verhaal, wereld of cultuur laat zien, telkens opnieuw, dan creëer je een enkel verhaal en voed je stereotypen.'
Vensters en spiegels
Verhalen doen ertoe. Verhalen kunnen stereotypen doorbreken en nieuwe werelden openen. Als we echter een enkel verhaal doorgeven aan kinderen, sluiten we hun wereld beetje bij beetje. Ook Rudine Sims Bishop, professor emerita aan de Ohio State University, onderschrijft de visie van Adichie. 'Boeken zijn soms vensters, die een zicht op de wereld bieden die waarheidsgetrouw, fictief, herkenbaar of vervreemdend kan zijn. Die vensters kunnen ook spiegels zijn: in literatuur zien we ons eigen leven en onze ervaringen gereflecteerd. Als kinderen zichzelf niet herkennen in de boeken die ze lezen, krijgen ze – bewust of onbewust – de boodschap dat zij geen deel uitmaken van de maatschappij waarin ze leven.'
De verhalen die we doorgeven aan kinderen – thuis, op school, in de bibliotheek of elders – moeten zowel vensters als spiegels zijn. Enkel zo vermijden we het gevaar van een enkel verhaal.
Dit artikel is een bewerking van een artikel van Iedereen Leest.
- interculturaliteit
- literatuur en leesmotivatie
- wereldburgerschap