Erfgoedklasbak
Nodig een Erfgoedklasbak uit in je klas!
Tijdens de Erfgoedweken trekken tal van erfgoedmedewerkers met uiteenlopende expertises naar de klas. Zowel in lager als middelbaar onderwijs kunnen leerlingen én leerkrachten op die manier kennismaken met de verschillende facetten van erfgoed en erfgoedzorg.
Een conservator, restaurator, onderzoeker, molenaar, beiaardier, zakelijk leider… ook bij jou in de klas? Het aanbod wisselt van regio tot regio. Doorgaans bezoekt deze Erfgoedklasbak jouw klas gedurende één lesuur, maar dat kan variëren. Gratis bovendien!
Verken hieronder het aanbod. Dat varieert van regio tot regio.
Een greep uit het aanbod
Schilderij onder de loep: waardevol of vals? (VOLZET)
Schilderijen kunnen heel bijzonder en waardevol zijn, of net helemaal niet. Maar waar ligt dat aan? Waarvan worden oude schilderijen eigenlijk gemaakt? Van doek en verf? Waar komen die kleuren precies vandaan?
Thuis in de klas
Wat betekent ‘thuis’ voor jou? Is een thuis een huis? Of kan het ook een gewoonte (een verhaal vertellen voor het slapengaan), een persoon (dicht bij mama) of een geur (je lievelingsgerecht) zijn?
Moskeeën. Samen denken over de islam in de stad
De islam fascineert, roept weerstand op én maakt nieuwsgierig. Dat geldt zeker ook voor moskeeën. In de jaren 1960 vestigen Marokkaanse en Turkse gastarbeiders zich in België en openen de eerste islamitische gebedshuizen de deuren.
Erfgoed voor dummies
Wat is immaterieel erfgoed? Wat is het verschil tussen cultureel en onroerend erfgoed? Heeft iedereen erfgoed? Is alles wat oud is erfgoed? Kom het te allemaal weten tijdens deze interactieve workshop.
Klasbakken uit 2022 en 2023
In 2022 trokken Erfgoedklasbakken voor het eerst naar scholen.
In 2023 konden we al 25 000 leerlingen bereiken.
Voor 2024 zijn we uiteraard nog ambitieuzer!
Benieuwd hoe zo een Erfgoedklasbak tewerk gaat? Bekijk dan onderstaande getuigenissen van erfgoedwerkers, leerkrachten en leerlingen.
Een terugblik: Yper Museum in De Bron (Tielt)
Wouter Sinaeve trok in 2023 naar De Bron en gaf er de workshop 'Het bewaren waard' aan een diverse groep leerlingen in kader van een Erasmus+ project. Hij liet leerlingen nadenken over de waarde van kunstwerken, klein en groot. Hoe beslist een museum welke stukken wel in een expo komen en welke niet?
Een terugblik: FARO in Sint-Ritacollege (Kontich)
Katrijn D'Hamers is bij FARO adviseur participatie en diversiteit. Ze liet leerlingen van het vijfde middelbaar nadenken over inclusieve taal aan de hand van erfgoedverhalen.
Een terugblik: Rubenshuis in OLV college (Antwerpen)
Directeur van het Rubenshuis, Bert Watteeuw, nam de estheticales van Stijn Houtman over en vertelde over het leven van Rubens.
Een terugblik: ADVN in Portus Berkenboom (Sint-Niklaas)
Eén van de erfgoedklasbakken bij tijdens eerste editie was Sophie Gyselinck van het ADVN (archief voor nationale bewegingen). Zij organiseerde een les over propagandatechnieken. Aan de hand van origineel filmmateriaal, pamfletten en verkiezingsaffiches zette ze leerlingen aan om na te denken over de vraag ‘Hoe propaganda de kiezer kan verleiden en overtuigen’.