Koloniaal erfgoed en dekoloniale kunst
Wil je jouw leerlingen eens op een andere manier laten kennismaken met de discussies over koloniaal erfgoed en de vraag naar dekolonisering? En ben je benieuwd welke plaats kunst daarin kan spelen?
Kunstenaars spelen al jaren een belangrijke rol in het dekoloniale debat over erfgoed. In hun werk gaan ze een kritische dialoog aan met de koloniale sporen die ze aantreffen in musea, archieven en de openbare ruimte: van monumenten en etnografische collecties, tot documenten, foto’s en films. Door zich dit erfgoed toe te eigenen, keren ze op succesvolle wijze het koloniale narratief om: in hun werk wordt de koloniale kijker nu zélf bekeken, de koloniale representatie wordt zélf geanalyseerd, het vertelperspectief wordt gekanteld.
Aan de hand van voorbeelden uit binnen- en buitenland verkennen de leerlingen de verschillende manieren waarop kunstenaars erfgoed hebben aangewend om het koloniale verleden en de impact ervan op de samenleving vandaag zichtbaar te maken en aan te kaarten.
Organisatie: KADOC-KU Leuven. Bijkomende informatie bij locatie: Als Erfgoedklasbak actief in regio Leuven.. Niet op woensdag 17 april en woensdag 24 april. Concreet uur af te spreken..
Originele datum:
- derde graad
- Volwassenenonderwijs