Tijdens dit project uit samenwerking tussen De Veerman en AMUZ werden leerlingen van het 5de lj. een week lang als componisten in AMUZ uitgenodigd. Vertrekkende vanuit muziek van György Kurtag en György Ligeti naar aanleiding van het concert van pianist Jan Michiels, leerden ze op verscheidene manieren interageren met klassieke muziek. Doorheen workshops onder begeleiding van 3 professionele muzikanten gingen ze op zoek naar de spanningen tussen stilte en geluid en de impact van galm en echo. Ze vroegen zich af wanneer iets een klank is en wanneer het muziek wordt. Ze doken in hun fantasie en zochten de speelse kant van muziek en musiceren op. Ze speelden met de verhalende kant van deze fantasie en de verbeelding (gevoelens uitbeelden, het karakter van de muziek vertalen naar in beweging) verklanking en grafische weergave van hun ideeën. In de workshops kregen ze methodieken aangereikt om als groep tot een eigen compositie te komen. Deze werden getoond op een eigen toonmoment voor ouders, schoolgenoten en geïnteresseerden. Voor het toonmoment werkten ze ook samen met Jan Michiels die in tandem met hun composities speelde. Ze leerden deze week op een indirecte manier over muziektheorie en muziekgeschiedenis en maakten kennis met verscheidene insturmenten. Vooral leerden ze op een hands-on manier zelf te musciceren en zichzelf uit te drukken in klank en beweging. Ze leerden ook samenwerken als een groep en het belang van deze dynamiek voor het verloop van het creatieproces.
Review geschreven op 13 maart 2023
De leerlingen volgden een workshop bij hen en halen daar inspiratie uit voor hun eindperformance. Wat aansprak bij deze partner is hun inzet op klassieke muziek en de sfeervolle locatie waar zij werken. Beide waren zeer inspirerend voor de verwerking van onze verhalen en boeken. In verschillende klassen heeft men de liefde voor klassieke instrumenten en koorgezangen ook meegenomen in de voorstellingen, en dat gecombineerd met hedendaagse rap en slam poetry.
Review geschreven op 19 augustus 2020