Kijk eens rond op straat. Babbel met de mensen. Iedereen heeft een verhaal. Ook de anderstalige nieuwkomers, de minderjarige vluchtelingen, de jongeren uit reïntegratietrajecten, de mensen met een beperking...
Klasbezoek aan het Kasteel van Laarne voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs.
Het Kasteel van Laarne is van oorsprong middeleeuws, maar kende een grote bloeiperiode in de 17de een 18de eeuw.
Na het fenomenale succes van niets/BenX, Neeland en Badaboem een uitzonderlijke theatervoorstelling over (meer dan) klimaat.
“FOR ROSA” is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Benjamin en Rosa.
In de plantentuin worden plaagdieren zoals bladluizen en witte vliegen bestreden met roofinsecten. Deze duurzame aanpak vermindert de nood aan pesticiden. In deze workshop zoeken leerlingen plaagdieren in de botanische tuin.
Voor grafische richtingen uit het TSO/BSO/KSO of uit het hoger onderwijs bestaat de mogelijkheid om een uitgebreidere workshop te boeken. We gaan dan iets verder dan de loutere kennismaking met een techniek en werken naar een concreet eindresultaat.
SERDI vertelt het verhaal van Serdi. Over hoe iemand die niks heeft, van zijn stem zijn thuis maakt. Als wees, verplaatst van instelling naar instelling en van school naar jeugddetentie, deed Serdi zichzelf een belofte. Hij leerde zichzelf beatboxen.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
In de Tuin zijn de bloemen uitgebloeid. De bloemblaadjes hebben hun werk gedaan en vallen af. In de plaats komen er een heleboel vruchten en zaden aan de planten. Maar hoe krijg je die als plant allemaal verspreid?
We bekijken hoe wetenschap verbonden is met de samenleving, van geneeskunde tot topsport, van misdaad tot reclame. Weten wetenschappers beter wat goed is voor de samenleving? Zijn ze verantwoordelijk voor hun ontdekkingen of uitvindingen?
In 2014 voorzagen we de tentoonstelling In My head rond illustrator Carll Cneut van een originele - en voor veel bezoekers zelfs ontroerende - audiotour, geschreven...
Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid?
“Chanter Karo-oké” wil leerlingen van alle leeftijden op een ludieke, interactieve en toegankelijke manier laten kennis maken met de wereld van de Franse muziek. Deze sessies kunnen zowel in het Nederlands als in het Frans gegeven worden.
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.