Kom meer te weten over het educatieve aanbod en de manier waarop we het industrieel verleden toegankelijk maken voor een breed publiek, van kleuters tot volwassenen.
De Slag om Leuven vertelt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog vanuit Leuvens perspectief. Je ontdekt hoe de Leuvenaars zich staande hielden aan de hand van historisch beeldmateriaal uit nationale en internationale archieven.
De ideale voorbereiding op een geologische excursie of dé praktische inleiding op de lessen fysische aardrijkskunde vind je als leerkracht gegarandeerd in ons atelier geologie.
Ben je als leerkracht zelf de weg kwijt in de biologische classificatiesystemen? Geen nood, met dit atelier ben je zelf, net als je klas, meteen weer mee.
Bij de historische documentaire 'De Brand van Leuven' liet de Erfgoedcel een digitaal lespakket ontwikkelen. Zowel de documentaire als het lespakket zijn gratis voor alle scholen in Leuven.
Altijd al willen weten hoe scherp silex is? Hoe het vel van een rendier voelt? Hoe zwaar een pot van de landbouwers-veetelers weegt? Archeo-tolk Nelle brengt het mee en legt het in de handen van de leerlingen om zo abstracte ideeën concreet te maken.
De BIB van Buggenhout beschikt over een atelier waar je vrij van kan gebruik maken: lasercutter, 3D-printer, vinylsnijder, ... Het is er allemaal. Kom gerust eens kijken hoe jij deze technieken en materialen kan inzetten in jouw klaswerking.
Wanneer leerlingen zelf korte filmpjes maken, zetten ze de lesinhoud om in een creatief en persoonlijk project en werken ze aan hun mediawijze skills. Wil je ontdekken hoe je jouw leerlingen video’s kan laten maken?
Vanuit Musical On Stage willen we graag bijdragen tot kwaliteitsvol muzisch onderwijs. Niet alleen als organisator, maar ook docent, begeleider en mentor voor leerkrachten.
Je klas raakt na dit atelier moeiteloos wijs uit al die verschillende hominiden en weet perfect hoe we meer en meer met onze verre neven, de mensapen, zijn gaan verschillen.
In de workshop poppen maken ga je onder professionele begeleiding van een poppenmaker of poppenspeler aan de slag om zelf poppen te maken uit hout en papier.
Bij een meerdaagse workshop is er tijd om de poppen te laten drogen en ’s anderendaags zelf ook te bespelen. Ademen, slapen, wakker worden, dansen, praten: na deze workshop kan jij poppen levend maken.
Geen voorkennis nodig.
Een geoefend tekenaar kan naar een driedimensionale wereld kijken alsof deze zich op een plat vlak bevindt, klaar om het blikveld te vertalen naar een tweedimensionaal vlak.
Hoe stimuleer je fysiek bewustzijn en bewegingsonderzoek bij de groep(en) waarmee je werkt? Laat je inspireren door deze workshop, waarbij we danstechnieken combineren met tekenopdrachten!
Verschillende educatieve medewerkers bij WISPER lieten zich de afgelopen maanden voor hun kunsteducatieve praktijk inspireren door WIJ ZIJN RITME*. Ze besloten die inspiratie verder met vakgenoten te delen tijdens deze thematische driedaagse.
Tijdens deze tweedaagse voor lesgevers benaderen we stemvorming vanuit verschillende invalshoeken: stem en creativiteit (improvisatie & compositie), stemsturing (bewuste én onbewuste technieken), ritmisch stemgebruik vs.
Werken met groepen waarbinnen verschillende talen en etnisch-culturele achtergronden vertegenwoordigd zijn, is een hele uitdaging en een boeiende zoektocht.