Zijn je leerlingen ouder dan 9 jaar, dan is je klas welkom voor een actief bezoek aan ons archief. Ze leren dat een archief geen museum is en denken na over wat wel een geen erfgoed is.
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen. Niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen.
‘Stück 3571' is in de eerste plaats het verhaal over het leven in een concentratiekamp. Breendonk was dan wel geen echt concentratiekamp zoals Buchenwald of Dachau, maar een doorgangskamp.
Het hedendaags verkeer vraagt oplettendheid en het naleven van de regels. Maar jongeren zijn dikwijls speels en impulsief omdat ze leven met de idee dan hen niets kan overkomen.
Wil je zelf aan de slag met WOI in de klas? Het bezoek is opgevat als een zoektocht in kleine groepjes volgens doorschuifsysteem. Elk groepje krijgt een koffer met spullen en een woordenlijst. De spullen hebben een genummerd label met een opdracht.
Als tweetalig platform voor kunstenaars brengt MUS-E Belgium actieve kunstbeleving binnen bereik van kinderen en jongeren ongeacht hun afkomst of achtergrond.
Met theatrale vormen zoeken de deelnemers naar waar hun dromen liggen. In de veiligheid van het podium zoeken ze naar manieren om zichzelf uit te drukken.
DRUK is de mobiele drukinstallatie van Artforum. DRUK heeft de letter als startpunt en waaiert verder uit naar vrije meningsuiting, poëzie en de waarde van het geschreven woord. Wil je graag DRUK doen op jouw school/bibliotheek/jeugddienst/cc/festival?
Een schrijver die uit zijn/haar land is gevlucht vertelt over zijn/haar werk en leven als schrijver in een nieuw land. We lezen samen een tekst en spreken erover.
Op sociale media en datingapps zoals Tinder kan je tegen lichtsnelheden oppervlakkig door iemands foto’s swipen. Blijft deze manier van kijken beperkt tot deze apps of gaan jongeren elkaar ook sneller beoordelen in het echte leven?
TUUT geeft leerlingen op een laagdrempelige en plezierige manier inzicht in tinnitus/oorsuizen, benadrukt het belang van het dragen van gehoorbescherming en maakt hen bewust van de gevolgen van (langdurig) luisteren naar luide muziek.
Dichters Lies Van Gasse en Vicky Francken ontwikkelde samen de interactieve poëzie-app Ver+Vers. Via deze app kun je op een speelse en eenvoudige manier zelf geïllustreerde poëzie creëren! Bevalt het resultaat je niet?