Wordt een echte Wikipediaan en leer artikels schrijven volgens de regels van de kunst! Onze medewerker maakt je wegwijs in wat kan en mag op Wikipedia. Wat zijn goede bronnen? Hoe schrijf je neutraal? Wat maakt een goed artikel?
Klasbezoek aan het Kasteel van Laarne voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs.
Het Kasteel van Laarne is van oorsprong middeleeuws, maar kende een grote bloeiperiode in de 17de een 18de eeuw.
Jij zegt dit, ik wil dat en toch moeten we samen de stad uitbouwen en besturen. In groepjes vormen jouw leerlingen eigen politieke partijen. Hun maatschappelijke prioriteiten gieten ze in programma's en dat kan het getouwtrek met argumenten beginnen.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
Wat nu een culturele hotspot is, was meer dan zeven eeuwen lang een zorgsite. Op wandel op de groene, sfeervolle Bijlokesite en in de historische Bijlokeabdij, kruipen jouw leerlingen in de huid van de zusters die hier werkten en woonden.
LARF! maakt jongeren weerbaarder in tijden waarin sociale media niet stilstaan. We zoeken samen met de jongeren naar betrouwbare en minder betrouwbare nieuwskanalen. Hoe herken je een complottheorie? Wat is ‘deepfake’?
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen).
De BIB van Buggenhout beschikt over een atelier waar je vrij van kan gebruik maken: lasercutter, 3D-printer, vinylsnijder, ... Het is er allemaal. Kom gerust eens kijken hoe jij deze technieken en materialen kan inzetten in jouw klaswerking.
In deze workshop leggen we de focus op verkeerseducatie. We gaan na hoe een campagnefilm rond verkeersveiligheid impact kan hebben op het gedrag van mensen in het verkeer. Eerst analyseren we de beeldtaal van verschillende straffe campagnefilms.
Maak kennis met zeefdruk! Je leert meer over deze doordruktechniek en gaat nadien zelf aan de slag. Elke deelnemer krijgt een eigen zeef waarmee je via sjablonen en tape een eigen ontwerp afdrukt op een stukje stof.
Voor deze workshop komen we ter plaatse in jouw school.
We kiezen met de leerlingen een bepaald thema voor onze videoreportage. Dat kan bv. 'onze school' of 'ons studiedomein' zijn.
Tijdens deze rondleiding merk je hoe inspirerend planten zijn voor kunstenaars door de eeuwen heen. Je ontdekt de planten en bloemen in de tuin die je terugvindt in kunstwerken. Ze zijn niet altijd zo waarheidsgetrouw weergegeven.
Hoe gaat een archeoloog vandaag de dag tewerk? Nog steeds met een schop, truweel of borstel? Of is er meer? Hoe reconstrueert een archeoloog het verleden? De leerlingen mogen ook aan de slag!
120 min 3de graad LO