Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
Altijd al willen weten hoe scherp silex is? Hoe het vel van een rendier voelt? Hoe zwaar een pot van de landbouwers-veetelers weegt? Archeo-tolk Nelle brengt het mee en legt het in de handen van de leerlingen om zo abstracte ideeën concreet te maken.
Zoek je als leerkracht een leuke en originele manier om de ingewikkelde evolutietheorie aan te brengen? Speel dan mee met ons evolutiespel. Hierin verkennen de leerlingen de basisprincipes van evolutie.
Stel je voor: je wandelt door het bos op weg naar je kampplaats en dan gaat de zon onder. Je zaklamp ben je vergeten en gsm is niet voldoende opgeladen, of erger nog, je gsm moet je inleveren bij je kampleider.
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
Niets is zo adembenemend als echte fossielen van reuzen uit lang vervlogen tijden. Hoe de wereld eruit zag in het secundair, het tijdperk van de dinosauriërs, komen je leerlingen te weten met de animator in onze dinogalerij.
Ontdek wat ‘systematiek’ betekent en hoe moleculair onderzoek invloed heeft op de indeling van de planten. Je ontdekt de evolutionaire verwantschappen tussen de verschillende plantengroepen en hun kenmerken.
Bouw een vaste brandstofraket en kom zo meer te weten over ruimtevaart en aërodynamica.
Werkwijze:
De leerlingen maken kennis met een aantal fysische begrippen die belangrijk zijn in de ruimtevaart zoals aerodynamica, de wet van actie-reactie, zwaartepun...
We bekijken hoe wetenschap verbonden is met de samenleving, van geneeskunde tot topsport, van misdaad tot reclame. Weten wetenschappers beter wat goed is voor de samenleving? Zijn ze verantwoordelijk voor hun ontdekkingen of uitvindingen?
In het spoor van de 17de eeuwse onderzoeker Antoni Van Leeuwenhoek maken leerlingen een eigen microscoop m.b.v. een glazen pipet en bunsenbrander. Hiermee bestuderen ze de cellen van planten.
De geneeskrachtige werking van planten inspireert al eeuwenlang. Sinds men er in slaagde actieve moleculen uit planten te isoleren, veranderde de ontwikkeling van geneesmiddelen. Wetenschappers onderzoeken welke plantenmoleculen bruikbaar zijn.
Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid?