Themaroute met gids: zorg en welzijn:
Welke verzorgingsproducten gebruikten we vroeger? Hoe is de zorg voor ouderen geëvolueerd? Welke toestellen veranderden de huishoudelijke taken en hoe verloopt het vandaag?
Themaroute mens en maatschappij
Hoe was om op te groeien 50 of 100 jaar geleden? Wat deed je als er nog niets digitaal was? Welke verhalen werden er verteld over geboorte en relaties? Hoe gaan we om met rouwen en verdriet doorheen de tijd?
Het Huis van Alijn: lager onderwijs.
Bezoek het museum van het dagelijks leven zonder gids.
Ontdek via het ritme van de jaarkalender hoe we leefden vroeger en nu. Hoe sta jij 's morgens op?
De middeleeuwen, dat is al heel lang geleden. Het is een periode die al ver achter ons ligt en waarvan mensen denken dat het een donkere tijd was, vol ziektes, onderdrukking van vrouwen en met een hoop kwakzalvers.
Wie was Franciscus van Assisi en wat maakte hem bijzonder? Wat is een klooster en hoe leef je er?Maak kennis met Franciscus en zijn leven in eenvoud.
Onder begeleiding van een gids gaat de klas het museum in voor een rondleiding.
Speciaal voor de kleuters van de derde kleuterklas bieden we een rondleiding aan met twee prachtige handpoppen, vader Christoffel en dochter Martina Plantijn.
Kleuters krijgen een rondleiding van de handpoppen Christoffel Plantijn en dochter Martina.
Zijn lokale volksverhalen saai, gelogen en dom? Of kunnen kinderen en jongeren juist heel veel leren door er actief mee aan de slag te gaan in de klas?
Cursus of workshop | Velzeke-Ruddershove (Zottegem)
Tijdens deze leerrijke workshop wordt iedere leerling uitgenodigd om een Gallische of Romeinse outfit te passen. Tijdens het kleden doen ze meer dan alleen de show stelen.
Ontdek de wereld van het spinnen en weven. Leerlingen maken kennis met diverse grondstoffen. Tijdens spin- en weefdemonstraties zien ze hoe draden en stoffen ontstaan.
Amsab-ISG ontwikkelde voor de derde graad ASO, TSO, KSO en BSO een educatieve tool om in de klas in debat te gaan over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist.