Deze doekoffer bevat leuke educatieve tools om kinderen van 6 à 8 jaar kennis te laten maken met de wondere wereld van fanfares en harmonies en ze meteen zin te doen krijgen in het bespelen van een blaasinstrument.
We nemen de OKAN-leerlingen (Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers) mee op sleeptouw door de bib. We laten hen kennismaken met de verschillende materialen en tonen wat ze allemaal kunnen gebruiken om hun Nederlands te oefenen.
"Waarom waren er vroeger geen supermarkten of bol.com? Waaarom zaten kleermakers op tafel? En kon je betalen met de kaart? Een rondleiding met een leuke confrontatie tussen
vroeger en nu.
Doe mee aan de Stadswatchers-spelquiz. Ga met je klas op onderzoek in het Gruuthusemuseum en verzamel weetjes, data en andere kennis over Brugge. Tijdens de eindopdracht moet iedereen samenwerken. De klok tikt.
In 30 onbekende maar heerlijke volksverhalen en sprookjes van over de hele wereld, neemt Sabine De Vos de kids mee op ontdekkingstocht langsheen andere culturen en gebruiken, mét PP met de illustraties.
(subsidie via Vlaams Fonds mogelijk)
Cursus of workshop | Sint-Martens-Bodegem (Dilbeek)
Ieder kind heeft een uniek familieverhaal. Via het pakket “Misia’s missie” bieden we een kant-en-klaar educatief pakket aan waarin we kinderen uit de tweede graad lager onderwijs laten kennismaken met de boeiende wereld van de familiegeschiedenis.
Voor het eerste en het tweede leerjaar ontwikkelden AMUZ, De Veerman en jeugdauteur Joke van Leeuwen een interactieve rondleiding in de voormalige St.-Augustinuskerk.
Cursus of workshop | Sint-Martens-Bodegem (Dilbeek)
In het kader van het project 'Fabrieksburen' werd een educatief pakket ontwikkeld rond het industrieel verleden van Sint-Pieters-Leeuw, Drogenbos, Halle en Beersel.
Het pakket is bedoeld voor de derde graad van het lager onderwijs en bekijkt de opkomst v...
i.s.m. Erfpunt in de site SteM Zwijgershoek
De bodem van het Waasland is als een omgekeerd geschiedenisboek waarin unieke verhalen terug te
vinden zijn.
Ook dit schooljaar nemen we de OKAN-leerlingen op sleeptouw door de bibliotheek. Eerst laten we hen kennismaken met de verschillende materialen. Daarna tonen we waar alles staat en wat ze allemaal kunnen gebruiken om hun Nederlands te oefenen.
Een klas resideert een week lang in AMUZ en gaat creatief aan de slag met een bepaald repertoire of muzikaal thema. De leerlingen worden ook gestimuleerd om zelf te componeren.
In het Oud Schoolgebouw uit 1899 ontdek je samen met Fonske het vroegere Heistse vissersleven. Deze prachtige locatie straalt nog de sfeer van weleer uit.
Speel met cameraperspectieven en acteer voor een green screen.
De film Wiplala zit boordevol special effects en uitgesproken camera-perspectieven. Zo lijkt het alsof Wiplala echt maar één vinger groot (of klein) is.
We bewonderen geen selfies op je telefoon, maar eeuwenoude portretten aan de museummuur. Hoe poseren belangrijke
families, welke kleren trok je aan, en vind je hints over wie er op staat? Na de rondleiding gaan we zelf aan de slag!