208 scholen ontvangen tot 2000 euro om samen te werken met een kunstenaar. Wil jij dit ook? Dien dan zelf een aanvraag in voor een project met jouw klas.
Inzetten op lokaal erfgoed door verhalen te schrijven, leesboeken vertalen naar dans en beweging, een song schrijven met artiesten om zo expertise op te doen voor het nieuwe vak artistieke vorming. Of een eigen stop-motion film maken met een focus op lezen en schrijven … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen vanaf februari creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.
208 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meer dan 400.641 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Via Cultuurkuur krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, twee keer per jaar de gelegenheid een project in te dienen. De dynamoPROJECTEN die ingediend werden in november, lopen van februari tot eind juni.
dynamoPROJECT is een belangrijk instrument in het realiseren van kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie voor iedere leerling
dynamoPROJECT verbindt een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie met de klas. Scholen krijgen tot 2000 euro subsidie voor een creatief project om hen op die manier te ondersteunen in het realiseren van de onderwijsdoelen. Cultuur wordt breed benaderd en dient in die zin ook andere doelen: het welbevinden op school, de taalontwikkeling, het liever leren lezen, de verwondering voor de geschiedenis en de wetenschap, burgerzin …
Kinderen en jongeren leren een andere manier van kijken en vaak via een ander medium zich ook beter uitdrukken in de onderwijstaal: het Nederlands. Daarnaast krijgt de wereld via gedeelde cultuurinitiatie betekenis en leren ze erover reflecteren. Dat is werken aan hun cultureel bewustzijn.
De leerkracht leert nieuwe vaardigheden/technieken door samen te werken met de externe expert. Hij ziet op de klasvloer wat werkt, wat niet en hoe daarop wordt ingespeeld. Niet in één workshop, maar in een meerdaags traject. Zo is er de kans om te verbreden en verdiepen én is er aandacht voor verduurzaming en implementatie in het lesgeven.
Een greep uit de artistieke trajecten die starten:
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De leerkracht van de VBS Sint-Pieterscollege De Zenne ervaart een duidelijke nood aan meer kennis in dramalessen. Daarom doet ze een beroep op de expertise van Bronks-theater voor jong publiek. Leerlingen van de derde graad werken gedurende 5 theaterworkshops aan hun spreekdurf, maar ook aan hun schrijfvaardigheden. Door middel van verhalen en theater maken zij kennis met diversiteit en culturele verschillen. Zo past het project perfect in het verbetertraject rond muzische vorming van de school.
- Provincie Oost-Vlaanderen
Gerda Dendooven stapt met leerlingen van domeinoverschrijdende initiatie uit de Kunstacademie Vlaamse Ardennen in een interactief en creatief traject. In 4 sessies tekenen zij samen een ministad: zij observeren gebouwen, mensen en dieren, noteren stadsverhalen, nemen stadsgeluiden op … De verhalen worden samen met de opgenomen geluiden verwerkt in een soundscape bij de ministad. Tijdens het traject leren leerlingen om zich uit te drukken over literatuur. De leerkrachten worden geïnspireerd en verwerven extra vakkennis en methodieken om te werken met en vanuit tekst. Zo krijgt jeugdliteratuur in de toekomst ook een plaatsje in hun lessen.
- Provincie Antwerpen
Hoe koppel je LO, WO en levensbeschouwelijke vakken aan elkaar? De leerkrachten van BS Atlantis weten hoe complex dat is. Samen met MUS-E Belgium gaan ze uit op onderzoek tijdens een traject van 9 ateliers met het vierde leerjaar. Beeldend werken met natuurlijke materialen, jezelf uitdrukken in een dans-taal, samen musiceren … Door kunstenaars van meerdere domeinen in te zetten, komen de talenten van elke leerling aan bod. De leerkrachten leren hoe zij aan de slag te gaan met nieuwe werkvormen en kijken nu al uit naar hoe ze de nieuwe vaardigheden in latere lessen kunnen integreren.
- Provincie Limburg
Vakoverschrijdend cultuuronderwijs in het tweedekansonderwijs, daar wordt doelbewust op ingezet door het CVO Qrios. Hun cursisten hebben moeite met het begrijpen van erfgoed en het verwoorden van emoties. Daarom wordt fotografie gebruikt als hefboom om deze doelen te bereiken. Tijdens meerdere werkmomenten gaan ze aan de slag met Natalie Veekmans. Ze leren hoe ze emoties kunnen tonen en vastleggen en wat het belang en de waarde van erfgoed is. Zo werken ze vakoverschrijdend binnen Cultuur, Nederlands en Samenwerking. Door actief deel te nemen worden ook de leerkrachten geprofessionaliseerd.
- Provincie West -Vlaanderen
Meer expertise om leerlingen van het vijfde jaar haarzorg en schoonheidsverzorging te helpen bij het creëren van hun zelfbeeld, dat zochten en vonden de leerkrachten van het GO! Ensorinstituut Oostende bij choreograaf Sharon Vannecke. Via een dansproject dat beweging, improvisatie en het ervaren van verschillende dansstijlen omvat, werken zij tegelijk aan expressie, zelfbeeld én zelfvertrouwen. Zo werken zij ook aan de onderwijsdoelen van artistieke expressie (SC16), lichamelijke opvoeding én aan sociaal-relationele competenties. De leerkrachten krijgen skills aangeboden om in hun lessen te gebruiken.
- Provincie Vlaams-Brabant
Het Sint-Albertuscollege in Haasrode zet heel sterk in op digitale vormen van taalonderwijs. Samen met Link in de Kabel vzw doorlopen zij een actieve en creatieve film-driedaagse op maat van hun OKAN-leerlingen en met een sterke focus op het overbrengen van creatieve werkvormen voor de leerkrachten. Ze starten met het maken van stille films, maar gaandeweg worden de opdrachten taliger. Leerlingen verbeteren zo hun digitale vaardigheden en trainen hun Nederlands. De leerkrachten verrijken hun digitale expertise door de creatieve insteek van de workshops. Een hele hoop leerkansen gegarandeerd.
Wil jij ook een creatief project bij jou op school?
- Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
- Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!