76 scholen ontvangen tot 2000 euro om samen te werken met een kunstenaar. Wil jij dit ook? Dien dan zelf een aanvraag in voor een project met jouw klas.
Inzetten op lokaal erfgoed door verhalen te schrijven, leesboeken vertalen naar dans en beweging, een song schrijven met artiesten om zo expertise op te doen voor het nieuwe vak artistieke vorming. Of een eigen stop-motion film maken met een focus op lezen en schrijven … Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen vanaf september creatief aan de slag gaan met de subsidie dynamoPROJECT.
76 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meer dan 148.500 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Via Cultuurkuur krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, twee keer per jaar de gelegenheid een project in te dienen. Deze dynamoPROJECTEN die ingediend werden in mei, lopen van september tot eind januari.
dynamoPROJECT is een belangrijk instrument in het realiseren van kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie voor iedere leerling
dynamoPROJECT verbindt een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie met de klas. Scholen krijgen tot 2000 euro subsidie voor een creatief project om hen op die manier te ondersteunen in het realiseren van de onderwijsdoelen. Cultuur wordt breed benaderd en dient in die zin ook andere doelen: het welbevinden op school, de taalontwikkeling, het liever leren lezen, de verwondering voor de geschiedenis en de wetenschap, burgerzin …
Kinderen en jongeren leren een andere manier van kijken en vaak via een ander medium zich ook beter uitdrukken in de onderwijstaal: het Nederlands. Daarnaast krijgt de wereld via gedeelde cultuurinitiatie betekenis en leren ze erover reflecteren. Dat is werken aan hun cultureel bewustzijn.
De leerkracht leert nieuwe vaardigheden/technieken door samen te werken met de externe expert. Hij ziet op de klasvloer wat werkt, wat niet en hoe daarop wordt ingespeeld. Niet in één workshop, maar in een meerdaags traject. Zo is er de kans om te verbreden en verdiepen én is er aandacht voor verduurzaming en implementatie in het lesgeven.
Een greep uit de artistieke trajecten die starten:
- Provincie Vlaams-Brabant
Bij GBS De Puzzel in Begijnendijk wordt er doelbewust ingezet op het leesplezier van de beginnende lezers van het 2de leerjaar. Dit past binnen hun breder leesbeleid. Tijdens 7 sessies met begeleiders van Amadeo Kollectif en Land van Librije worden er boeken op originele en uiteenlopende manieren voorgesteld waarna de leerlingen vervolgens creatief mee aan de slag gaan (denk aan voorlezen, een poster, een filmpje, een landkaart, een lied …). Door actief deel te nemen worden ook de leerkrachten geprofessionaliseerd.
- Provincie Limburg
De leerkrachten van GO! Next Hotelschool in HASSELT ervaren een duidelijke nood aan meer muzikale kennis en vorming sinds het nieuwe vak artistieke vorming is opgericht. Daarom werken ze samen met Villa Basta. Met de leerlingen uit 2A en 2B secundair onderwijs vertrekken ze vanuit samples om een song te maken. In de 4 sessies per klas streven ze ernaar om de expertise van de externe partner en die van de leerkracht te combineren.
- Provincie West-Vlaanderen
Leerlingen en leerkrachten van VBS Buitenschool De Bergop in Tiegem willen het boek Zwerveling van Peter Van den Ende voorlezen tijdens de Voorleesweek. Maar hoe doe je dat? Een boek voorlezen waar geen tekst in staat? Dat willen de leerkrachten samen met de leerlingen van het 5de leerjaar en Casa Blanca grondig onderzoeken. Samen zoomen ze in op de tekenstijl en technieken om daarna zelf verhalen te schrijven, daarbij illustraties te maken en deze voor te lezen met aandacht voor stemgebruik. Een hele hoop aan leerkansen gegarandeerd!
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Een verhaal en scenario schrijven voor een eigen stop-motion film, met een focus op lezen en schrijven, passend in het taalbeleid van de school ... De leerkrachten van VLS Sint-Jan Berchmanscollege weten hoe complex dat is. Daarom doen ze een beroep op de expertise van REKKER. Met hun 44 leerlingen van de tweede graad leren de leerkrachten tijdens de lessen MuZo en Taal de kneepjes van het vak en kijken ze nu al uit naar hoe ze de nieuwe vaardigheden in latere lessen kunnen integreren.
- Provincie Oost-Vlaanderen
De leerkrachten van de Gemeentelijke Basisschool in Kruibeke gaan aan de slag met schaken. Het thema wordt geïntroduceerd met literatuur rond schaken zoals Tristan en Isolde, Walewein, Later word ik koningin … Dat laatste boek zullen de leerlingen van de eerste graad verwerken via dans, beweging én beeld met de hulp van externe kunstenaars. En daarbij mag een uitstap naar het Speelgoedmuseum om inspiratie op te doen zeker niet ontbreken.
- Provincie Antwerpen
Meer expertise om drama (tekst, emoties, status, stemgebruik en lichaamsexpressie) te integreren in het vak Frans, dat zochten en vonden de leerkrachten van Stedelijk Lyceum Pestalozzi II bij dramacoach Bieke van THEATrAAL. Samen met de leerlingen van 1A combineren ze theater en taal en werken ze tegelijk hun spreekdurf, expressiviteit, zelfbeeld én zelfvertrouwen. Zo werken ze naast de onderwijsdoelen Frans ook aan sociaal-relationele competenties én krijgen de leerkrachten skills aangeboden om in hun lessen te implementeren.
Wil jij ook een creatief project bij jou op school?
- Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
- Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!