83 scholen brengen meer cultuur op school met een Kunstkuurtraject
Op 1 september 2021 starten 83 nieuwe samenwerkingsinitiatieven tussen een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs én een academie in Vlaanderen een Kunstkuurtraject.
De Vlaamse Overheid biedt met Kunstkuur aan basis- en secundaire scholen én instellingen voor hoger onderwijs de kans om voor een periode van drie jaren know how van het deeltijds kunstonderwijs toe te voegen aan hun lerarenteam én omgekeerd. Beide partners leren van elkaar door de klasvloer te delen en samen brengen ze de ‘gewone’ leerinhouden op een hoger en meer betekenisvol niveau.
Het deeltijds kunstonderwijs verankert zich zo nog sterker in de maatschappij waardoor ook leerlingen die blijk geven van artistieke interesse en talent, maar die anders minder gemakkelijk bereikt zouden worden, dankzij Kunstkuur sneller hun weg vinden naar het deeltijds kunstonderwijs.
CANON Cultuurcel ontving 109 aanvragen om aan een Kunstkuur deel te nemen. In opdracht van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts werd een beoordelingscommissie samengesteld uit experten uit het culturele en onderwijsveld. Deze onafhankelijke commissie onderzocht welke voorgestelde trajecten het best beantwoorden aan de vooropgestelde doelstellingen en criteria van Kunstkuur. Maar liefst 76% van de voorgestelde samenwerkingsinitiatieven over Vlaanderen verspreid kunnen volgend schooljaar van start gaan met extra financiering voor lestijden én financiële ondersteuning vanuit het Departement Onderwijs en Vorming.
In totaal zijn er volgend schooljaar 284 samenwerkingsinitiatieven lopende die werken aan de versterking van ons onderwijs.
'Kunstkuur geeft body aan de optie cultuur'
Voorbeelden
Delen en verdelen
Een samenwerking tussen het GO! Atheneum Ieper en dé Academie ligt voor de hand. Niet alleen omwille van de geringe fysieke afstand tussen beide onderwijslocaties, maar ook omwille van de intrinsieke samenhang tussen de modules van het GO! Atheneum en de lesdoelen van de Academie die een win-winsituatie opleveren. Deze Kunstkuur geeft hen mogelijkheden om een verticale leerlijn op te zetten vanuit het 3de tot het 6de leerjaar secundair in een traject Expressie. In een regio die zo getekend is door de Eerste Wereldoorlog is het een bijna vanzelfsprekend uitgangspunt van deze samenwerking. Door de Grote Oorlog in een veel bredere context te plaatsen en deelthema’s zoals oorlog, vrede, conflict, samenwerken, zowel in het verleden als in het heden mee te nemen, trekken zij de lijn door naar het DELEN met de academie en verder VERDELEN naar de collega’s en alle leerlingen van de school.
'Ik ga nu veel liever naar school, die lessen maken voor mij echt het verschil'
Project Transformatie
Met het Project Transformatie gaan de Kunstacademie Sint-Pieters-Leeuw en de Vrije Basisschool Jan Ruusbroec van Ruisbroek een samenwerking aan waarbij zij evoluties in de dagelijkse leefwereld van het kind willen benaderen vanuit een kunsthistorisch perspectief. Hoe zag Ruisbroek er vroeger uit? Welke innovaties hebben deze regio veranderd? Is kunst ook aan verandering onderhevig? Wie ben ik? Wat zijn mijn talenten? Hoe zie ik mijn toekomst? De Kunstkuur spitst zich toe op de oudste leerlingen van de basisschool. Zij staan immers op het punt te transformeren van kind naar tiener en worden geconfronteerd met allerhande veranderingen: fysieke, mentale, studiekeuze, ... Het deeltijds kunstonderwijs levert beeldkunstenaars die de leerlingen op een creatieve manier kunnen stimuleren in hun ontwikkeling. Aan de hand van kunst en cultuur krijgt de wereld van jonge mensen meer zin en betekenis en zullen ze nog beter hun plaats erin kunnen vinden.
'Hoe wij aan muzische vorming doen, onze visie dus, dat is onze expertise die we willen bijbrengen'
ARTevelde
De Sint-Lucas Academie en de Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool van Gent vinden elkaar in hun visie om professionaliteit, individuele ontwikkeling en ontwikkeling in relatie tot de ruimere context van de samenleving, voorop te stellen in het begeleiden en vormen van studenten. Met dit samenwerkingsinitiatief willen zij de toegankelijkheid tot kunst bevorderen en de drempel verlagen voor het professionaliseren van leraren via het dko. Vanuit de visie dat een cultureel bewuste leraar die zelf in staat is om tot expressie te komen, meer tools in handen heeft om dit ook te bewerkstelligen bij leerlingen, wil de academie een rol spelen in het vormende aspect van leraren in opleiding. De nieuwe eindtermen en in het bijzonder die van Nederlands en historisch bewustzijn bieden waardevolle aanknopingspunten die heel wat sterke inhoudelijke koppelingen mogelijk maken.
Meer info?
Jan Leyers, Departement Onderwijs en Vorming, CANON Cultuurcel, jan.leyers [at] ond.vlaanderen.be, 02/553 20 74
- Kunstkuur
- Kunstkuur