Hoe ga je om met een veranderende Kunstkuur- context? Het delend netwerk heeft 5 tips voor je
Tijdens de tweede bijeenkomst van dit schooljaar van het delend netwerk, bogen de Kunstkuur-koppen zich over de volgende leervragen: ‘Hoe kunnen we rekening houden met veranderende context? Hoe omgaan met obstakels, zowel bij de start als tijdens het Kunstkuurtraject?’
Het resultaat? 5 tips waar je als starter of tijdens je Kunstkuur mee aan de slag kan.
1
Een sterk draagvlak
- Betrek van bij het begin ook andere collega’s. Hoe gaan jullie samen Kunstkuur vormgeven? Welke acties zijn hiervoor nodig? Welke kansen zien jullie? Valkuilen? Heb zeker ook oor voor de bezorgdheden. Neem tijd om die te bespreken.
- Plan op geregelde tijdstippen groepsvergaderingen met je hele team. Speel kort op de bal bij veranderende contexten. Geef inspraak en vraag om mee te denken/helpen. Zo zorg je dat iedereen zich betrokken voelt. En dat geeft dan weer de nodige veerkracht.
- Wees enthousiast. Dat werkt aanstekelijk. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor de directie/coördinator. Toon betrokkenheid. De vraag: ‘Hoe loopt je Kunstkuur’, kan wonderen doen. Het maakt de je leerkracht zich gehoord weet en gesteund voelt.
2
Focus en zoek concensus
- Laat het opzet van je oorspronkelijke aanvraag, met een visie wat betreft de doelstellingen en criteria van Kunstkuur steeds de rode draad zijn in de drie jaar durende samenwerking. Wanneer aanpassingen zich opdringen verlies je deze niet uit het oog.
- Ga steeds op zoek naar een consensus. Focus hierbij op wat nog tot de mogelijkheden behoort. Zo blijf je overschrijdend en verbindend werken binnen wat nog kan.
- Zoek gelijkenissen tussen de basiscompententies uit het deeltijds kunstonderwijs en de ontwikkelingsdoelen/eindtermen uit het basisonderwijs en secundair onderwijs. Zo werk je meer betekenisvol en kan je horizontaal evalueren.
- Zet een culturele bril op om de verschillende (niet-artistieke) vakken te benaderen. Kunstkuur in het secundair onderwijs vraagt een grotere inspanning naar integratie in het huidig curriculum. Pak het drempelverlagend aan, zo krijg je een breder vakoverschrijdend draagvlak.
3
Samen op de klasvloer
- Ga ervan uit dat er binnen het team-teachen altijd wel weerstand kan zijn. Ga daarmee om door die eventuele weerstand op een positieve manier te benaderen en werk stapsgewijs. Samen op de klasvloer moet als een kans, een uitdaging gezien worden om mee aan de slag te gaan. Geef leerkrachten voldoende autonomie bij het formuleren van oplossingen. Maar vooral: geef hen tijd.
- Beschouw team-teaching als een dankbare werkvorm om het draagvlak voor jullie Kunstkuur binnen de partnerschool te verhogen.
- Laat de team-teachers elkaars lespraktijk observeren en evalueren. Laat hen in dialoog gaan over wat zij een geslaagde les vinden. Leerkrachten die succesvol samenwerken aan Kunstkuurprojecten zeggen soms dat een academieleerkracht vaak minder gestructureerd werkt en de klasleerkracht dan weer teveel resultaatsgericht. Hoe kunnen zij elkaar hierin vinden? Laat hen leren van elkaar.
4
Een gemeenschappelijk (digitaal) platform
- Maak gebruik van een digitaal platform (Sharepoint, Smartschool, Google docs, …). Daarop verzamel je alles wat je nodig hebt om je lessen vlot te laten verlopen (lesvoorbereiding, evaluatiefiches, remediëringsopdrachten, lesbundel,…). Het voordeel is dat hierdoor een waardevolle interactieve samenwerking ontstaat met je Kunstkuur-collega. Het zorgt voor meer kwaliteit, omdat elke les op die manier volledig en doordacht uitgeschreven wordt. En het maakt het ook makkelijker om vervangers in te zetten. Let wel dat de online tools geen doel op zich worden, maar wel een hulpmiddel.
5
Ouderbetrokkenheid
- Zet in de (maandelijkse) nieuwsbrief van je school je altijd een Kunstkuur-item. Op die manier worden ouders betrokken.
- Maak een digitaal portfolio (vb. via Seesaw). Zo kunnen ouders de Kunstkuur werking opvolgen en maak je de Kunstkuurwerking zichtbaar.
- Laat kinderen zelf vertellen over hun Kunstkuurproject. Dat kan je doen tijdens een wandeling, waarbij je via QR codes input geeft aan ouders en kinderen om het gesprek op gang te brengen. Volkomen corona-proof. Maar ook na de pandemie; kan je deze werkvorm blijven gebruiken.
Wat is het delend netwerk?
- Experten van scholen, academies pedagogisch begeleiders, CiS-experten, cultuurexperten en lerarenopleiders dagen elkaar uit in het samen denken over leervragen en leggen zo de basis van een duurzaam netwerk.
- Ze baseren zich op recente wetenschappelijke inzichten en/of ervaring van experten bij hun intervisie.
- Ze formuleren adviezen, delen en ontwikkelen materiaal, zoeken naar inspirerende antwoorden voor vragen van scholen en academies en verspreiden hun verworven inzichten naar het bredere onderwijsveld toe om expertise te verhogen die Kunstkuur-projecten in de toekomst kunnen versterken en verbeteren.
Thema
- Kunstkuur
- / Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Hoger onderwijs
- Secundair onderwijs